Marraffay Skrevet May 28, 2008 Rapporter Skrevet May 28, 2008 Nu hedder Skandiabanken ganske vist ikke længere Skandiabanken, men Eik Bank. Vi som brugere af Skandiabanken fik dengang at vide at der her blot var tale om en fusion mellem et par banker og at alt ville være som det plejede undtagen navnet. Det var hvertfald såvidt jeg husker... Nu ser jeg så at de hæver deres gebyr fra 0 til 30,- for hævning på ens Visa/Dankort i udlandet. Prisliste for Visa/Dankort Betaling med kort 0kr. Hævning i pengeautomater i Danmark 0kr. Hævning i pengeautomater i udlandet 0kr. Efter 31. maj 2008 koster det 30 kr. pr. hævning. 30kr er ikke noget der vælter min økonomi. Men hvis man tit er i udlandet og ikke bryder sig om at ligge inde med for mange kontanter kan 30kr i længden godt blive noget man kan mærke. Findes der en bank som IKKE kræver denne slags gebyrer? Det var egentlig kun af den ene grund jeg skiftede bank i sin tid fra Nordea til Skandia.
Toft Besvaret May 29, 2008 Rapporter Besvaret May 29, 2008 Jep, synes også det er latterligt :thumbdown Skandiabanken har altid haft 0 kr i gebyr på kontant hævninger i udlandet, alene af den grund at kunderne ikke har mulighed for at gå ind i en filial og købe fremmed valuta. Kan også huske al den information Skandiabanken/Eik bank sendte ud i sin tid omkring fusionen, og der lagde man ikke skjul på at fusionen på ingen måde vill give ringere vilkår for den enkelte, man tog nemlig det bedste fra begger banker og lagde det sammen, så Eik Bank fremover vill stå så stærkt som muligt mod konkurrenterne. Nu oplever vi så den første løgn ifm fusionen Selvfølgelig kommer det ikke til at vælte økonomien, men jeg har lige som mange andre i sin tid valgt Skandiabanken, fordi de ikke er/var som de andre banker, som sjovt nok alle har rimelig enslydende gebyrer og afgifter på ALT.
Toft Besvaret May 29, 2008 Rapporter Besvaret May 29, 2008 Skandiabanken i Sverige Måske :th2:Nu får mange af os jo udbetalt vores løn i DK, så Skandiabanken SE er ligesom ikke et alternativ i den forbindelse. I hvert fald giver det ikke mening at veksle sin DK løn til SEK, for så i 2. omgang at hæve £ i automaten i England med et SE visakort ;) Den model benytter jeg i hvert fald ikke, kan ikke udtale mig om hvad andre gør selvfølgelig. Din løsning er selvfølgelig fin nok hvis man ikke rejser meget, og kun har brug for at hæve kontanter i Sverige :)
Pakwhan Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Ja jeg får også min løn udbetalt i DK, så jeg har også stadig en lønkonto i Eik Bank (endtil der kan findes noget bedre). Men hvis man vil kunne hæve penge i udlandet uden at betale 30,- eller mere pr gang. Ja så kan et visa Bankkort Fra Skandiabanken SE bruges. Jeg rejser meget i asien og Filipinerne og der er der ofte begrænsning på hvor meget man kan hæve pr. gang fx. 4000 eller 5000 PHP pr gang = kun 400-500 dkr.Så kan det hurtigt blive dyrt i gebyre
Rene Larsen Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Der er også Basisbank (Gebyroversigt - kort gebyr) De har godt nok også det der min. DKK 30 pr hævning i udenlandske pengeautomater + plus de har et årligt gebyr på DKK 300 (årsgebyr, betales kun én gang årligt, uanset antal konti. Gebyret dækker hele familien) Men det koster kun DKK 25 pr overførelsse uanset beløb størrelse (3 dages overførelse) - hvor det jo som bekendt er 'gratis' hos Skandiabanken - not.
Buddha Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Det koster ingenting hos Swedbank..... Dem bruger jeg til min løn og intet andet..... Dejligt problemfrit og så kan man ha evt lån og andet i andre banker.....
Rene Larsen Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Det koster ingenting hos Swedbank..... Dem bruger jeg til min løn og intet andet..... Dejligt problemfrit og så kan man ha evt lån og andet i andre banker..... Hvis du læser gebyr listen, vil du se at de har flere gebyr - også de min. DKK 30 pr hævning i udenlandsk pengeautomat.
Buddha Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Ja.....Jeg ved det godt René, men jeg hæver sjældent kontanter i udlandet..... Sætter som regel kun penge ind......:) Hvis du læser gebyr listen, vil du se at de har flere gebyr - også de min. DKK 30 pr hævning i udenlandsk pengeautomat.
Buddha Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Det ser ud til at Handelsbanken.dk har en overførsel til SE for 15 kr ved overførsel til handelsbanken i Sverige.....Dette gøres samme dag, såfremt den er godkendt inden kl 13... Dog koster det også 30 kr/1% at hæve kontanter i udlandet.....
Rene Larsen Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Hvis man skal finde den billigste bank til lige netop sit eget formål - bliver man nød til at sætte sig ned og finde ud af hvad ens bank behov er. Skandiabanken er helt klart den billigste bank hvis man kun har et rent dansk bank behov (løn går ind -> regninger bliver betalt -> penge bliver brugt i DK) - koster kun DKK 150/år for et Visa/Dankort. Basisbank er heller ikke gratis. Koster DKK 300/år men så er hele familien også dækket ind, og Visa/Dankort er gratis. Ligner til forveksling Skandiabankens priser. Basisbank har lidt højere indlånsrente. Koster et lille gebyr (DKK 25) hvis man skal overføre penge til udlandet uanset beløb - men stadig meget billigere end Skandiabanken, hvis vi her snakker om flere tusinde kr pr gang. Umiddelbart er der kun Skandiabanken og Basisbank at vælge imellem, hvis der ikke må være nogen gebyr - eller kun meget få. Overførelse til SE sker uanset om det er Skandiabanken eller Basisbank jeg benytter i den forbindelse (er kunde i begge), helt gratis via Nordnet. Hvis jeg skal hæve penge i SE, gør jeg det gratis med mit svenske bankkort.
Buddha Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Hvordan fungerer det med at betale regninger osv for dig???? Er det en skrabeløsning eller er der sikkerhedsdåse med??? Hvis man skal finde den billigste bank til lige netop sit eget formål - bliver man nød til at sætte sig ned og finde ud af hvad ens bank behov er. Skandiabanken er helt klart den billigste bank hvis man kun har et rent dansk bank behov (løn går ind -> regninger bliver betalt -> penge bliver brugt i DK) - koster kun DKK 150/år for et Visa/Dankort. Basisbank er heller ikke gratis. Koster DKK 300/år men så er hele familien også dækket ind, og Visa/Dankort er gratis. Ligner til forveksling Skandiabankens priser. Basisbank har lidt højere indlånsrente. Koster et lille gebyr (DKK 25) hvis man skal overføre penge til udlandet uanset beløb - men stadig meget billigere end Skandiabanken, hvis vi her snakker om flere tusinde kr pr gang. Umiddelbart er der kun Skandiabanken og Basisbank at vælge imellem, hvis der ikke må være nogen gebyr - eller kun meget få. Overførelse til SE sker uanset om det er Skandiabanken eller Basisbank jeg benytter i den forbindelse (er kunde i begge), helt gratis via Nordnet. Hvis jeg skal hæve penge i SE, gør jeg det gratis med mit svenske bankkort.
Rene Larsen Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Hvordan fungerer det med at betale regninger osv for dig???? Er det en skrabeløsning eller er der sikkerhedsdåse med??? I SE er jeg kunde hos Skandiabanken - ingen løbende gebyr, kun et årligt kortgebyr. Deres indlogning indholder tre felter: personnummer, pin-kode plus en engångskod fra enten en SMS eller et lille plastickort/'skrabeløsning' (hvis ikke man har benyttet internetbanken særlig meget, kan man også stadig benytte engångskoder fra et brev man fik da de indførte den nye indlogning).
Rene Larsen Besvaret June 8, 2008 Rapporter Besvaret June 8, 2008 Hvordan fungerer det med at betale regninger osv for dig???? Er det en skrabeløsning eller er der sikkerhedsdåse med??? Hvis du mente i DK, så har Skandiabanken endnu ingen udvidet sikkerheds indlogning. Basisbank har en særlig MS Vista sikkerheds indlogning - bruger den dog ikke, da jeg har en Mac, og derfor kan nøjes med nøglefile plus mit kodeord - som er det samme jeg har behov for i Skandiabanken.
Kiwi Besvaret July 12, 2008 Rapporter Besvaret July 12, 2008 Vi er lige flyttet hertil i lørdags og da jeg undersøgte mulighederne fandt jeg ud af at jeg kunne få gratis Visa/Dankort hos Nordea hvis jeg valgte Nem hverdag, som betyder at man fravælger at få alm. post og alt foregår elektronisk. Og med kortet hæver man gratis i Sverige i Nordeas egne hæveautomater, så jeg har nu allerede hævet 2 gange i Linnégatan uden gebyr. Da vi stadig ikke har fået svensk personnummer har vi endnu ikke svensk bank men jeg regner så med at vi napper Nordea og Sparbanken Finn (som arbejder sammen med Lån & Spar som vi også har). Nu hedder Skandiabanken ganske vist ikke længere Skandiabanken, men Eik Bank. Vi som brugere af Skandiabanken fik dengang at vide at der her blot var tale om en fusion mellem et par banker og at alt ville være som det plejede undtagen navnet. Det var hvertfald såvidt jeg husker... Nu ser jeg så at de hæver deres gebyr fra 0 til 30,- for hævning på ens Visa/Dankort i udlandet. Prisliste for Visa/Dankort Betaling med kort 0kr. Hævning i pengeautomater i Danmark 0kr. Hævning i pengeautomater i udlandet 0kr. Efter 31. maj 2008 koster det 30 kr. pr. hævning. 30kr er ikke noget der vælter min økonomi. Men hvis man tit er i udlandet og ikke bryder sig om at ligge inde med for mange kontanter kan 30kr i længden godt blive noget man kan mærke. Findes der en bank som IKKE kræver denne slags gebyrer? Det var egentlig kun af den ene grund jeg skiftede bank i sin tid fra Nordea til Skandia.
Malene Besvaret July 13, 2008 Rapporter Besvaret July 13, 2008 30kr er ikke noget der vælter min økonomi. Men hvis man tit er i udlandet og ikke bryder sig om at ligge inde med for mange kontanter kan 30kr i længden godt blive noget man kan mærke. Findes der en bank som IKKE kræver denne slags gebyrer? Det var egentlig kun af den ene grund jeg skiftede bank i sin tid fra Nordea til Skandia. Handler du i mange udenlandske butikker som kun modtager kontanter?? Du kan jo vælge at betale i butikken med dit visakort og så er det gratis - der er intet gebyr. Det er jo kun i kontantautomater at det koster et gebyr på 30kr.
Kiwi Besvaret July 13, 2008 Rapporter Besvaret July 13, 2008 Det koster noget at betale i butik Jeg havde ikke selv været opmærksom før jeg skulle flytte til Sverige og pludselig faldt over at Eik bank tog betaling i form af højere kurs, hvis man bruger kortet i butikker. Men desværre er det alle bankerne der gør det. Formuleringen er som følger: Når du bruger kortet i udlandet, veksles til Nationalbankens valutakurs med et tillæg af på 1 pct. på europæiske valutaer og 1,5 pct. på øvrige valutaer.. Det er altså en dårligere kurs end hvis overfører gratis til sin svenske konto og hæver kontanter der. Handler du i mange udenlandske butikker som kun modtager kontanter?? Du kan jo vælge at betale i butikken med dit visakort og så er det gratis - der er intet gebyr. Det er jo kun i kontantautomater at det koster et gebyr på 30kr.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu