Emmi Skrevet June 6, 2008 Rapporter Skrevet June 6, 2008 Hej venner, Er der lige en som vil fortælle hvad det betyder. det fordi jeg er igang/ skal til at låne penge til en andel. men der er lige et punkt som jeg ikke helt forstår/ ved havd er. skal lige siges at det er nordea sverige jeg har lånt fra. på det papir som jeg skal underskrive og sende tilbage til banken står der: Effektiv ränta: Årlig ränta i procent på: Hela kreditbeloppe Halva kreditbeloppet 5,75 % 6,00% ved ikke hvad det er skal lige siges at min rente er 5,400 da jeg har taget et lån der hedder boflex
bananas Besvaret June 6, 2008 Rapporter Besvaret June 6, 2008 Den lange forklaring findes på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektiv_r%C3%A4nta Den korte forklaring er at det sådan cirka (måske endda eksakt) svarer til det danske ÅOP - dvs. Årlige Omkostninger i Procent.
Emmi Besvaret June 6, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 6, 2008 ikke for at lyde dum eller noget som helst hhehe, men du har vel ikke mulighed for at skære det yderlig i pap? har været inde på det link og kigget på eksemplerne men fattede ikke en dyt... prøver lige effektive rente er en rente som man betaler årlig til de resterne beløb? eller men havd er 5,40% så for noget er det så den mdr rente?
Lasse Besvaret June 6, 2008 Rapporter Besvaret June 6, 2008 Den effektive rente (eller ÅOP, som er den effektive rente inklusiv evt andre udgifter i forbindelse med lånet) er den som er vigtig for dig. Det er den effektive rente som du skal betale i renter set over et helt år. Den effektive rente er også den du skal bruge for at sammenlignede med andre lånetilbudseffektive rente. Den nominelle rente (i dette tilfælde lader denne til at være de 5,4%) er ofte mindre. Den nominelle rente udregnes (så vidt jeg husker) som rentetilskrivningerne adderet. Eksempel: hvis der betales renter 4 gange på et år: 1,35 + 1,35 + 1,35 + 1,35 = 5,4, men den effektive rente bliver højere, pga renters rente.
patbateman Besvaret June 7, 2008 Rapporter Besvaret June 7, 2008 Effektiv rente indeholder i tillæg til din rente (5,4%) også andre omkostninger der evt. skal betales på lånet (eks. adm.gebyrer, faktureringsgebyrer etc). Effektiv rente tager også hensyn til hvor ofte du betaler renten, hvilket den nominelle rente (de 5,4%) ikke gør. I sum er derfor effektiv rente en mere riktig rente at vurdere end den nominelle.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu