CAC Skrevet June 28, 2008 Rapporter Skrevet June 28, 2008 Hvis man nu kigger på situationen sådan rent økonomisk, kan det så betale sig at købe en ny bil kontra en bil der er brugt (1-2 år gammel)? Jeg har læst et sted at de totale udgifter over tiden faktisk er nogenlunde de samme, når man taler om eks. drift, reparationer og værditab hos nye og brugte biler. Det var dog i dk, og måske er sitautionen anderledes her, da nypriserne er lavere. Jeg vil også gerne høre hvad jeres erfaringer har været ved at købe brugte biler. Har det kunnet betale sig, eller har der være for mange ekstra omkostninger forbundet med den brugte bil. Selvfølgelig er der faktorer såsom tryghed ved at købe en ny og nybils-følelse mm, men dem ser er jeg lige bort fra pt. Jeg er godt klar over at det er et bredt spørgsmål, og hvis nogen har bedre formuleringer er kommentarer velkomne.
Gustaf Besvaret June 30, 2008 Rapporter Besvaret June 30, 2008 Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med køb af brugt bil hos privatperson (eller om der allerede findes en tråd herinde omkring det).
Martin_M Besvaret July 1, 2008 Rapporter Besvaret July 1, 2008 Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaring med køb af brugt bil hos privatperson (eller om der allerede findes en tråd herinde omkring det). Jeg har købt en 7-8 år gammel polo brugt... alt gik fint... Sig til hvis du vil høre mere - er jo ikke sikkert, at det er en bil i denne klasse, du påtænker at købe brugt. Det gør jo trods alt en forskel, om vi taler om 40K eller 300K
APGraph Besvaret July 1, 2008 Rapporter Besvaret July 1, 2008 jeg har købt bil Privat, ingen problemer, bare check service bog m.m.
larscph Besvaret July 1, 2008 Rapporter Besvaret July 1, 2008 Det kommer an på mange ting, og det er nok svært at regne ud på forhånd. Jeg har haft to biler jeg brugte til at pendle fra Eslöv til København i - kørte omkring 60.000 km om året og ejertid for begge biler var cirka 2 år. 2002 BMW 530dA touring. Købt brugt med cirka 130.000 km på hjulene og solgt igen ved omkring 250.000 km. 2006 Skoda Octavia TDI DSG. Købt ny og solgt efter 95.000 km efter vi var flyttet meget tættere på København. Udregnet i pris per km har Skoda'en været cirka 20% dyrere at køre i inkl afskrivning, forsikring, service, reperationer, dæk, vægtafgift, brændstof. Til gengæld nul fejl og uventede reperationer. Det var BMW'en bestemt ikke fri for. Der var en del (dyrt) ekstraudstyr i Skodaen og det er nok til dels skyld i den ret store afskrivning på den.
dkrath Besvaret July 2, 2008 Rapporter Besvaret July 2, 2008 Det kommer an på mange ting, og det er nok svært at regne ud på forhånd. Jeg har haft to biler jeg brugte til at pendle fra Eslöv til København i - kørte omkring 60.000 km om året og ejertid for begge biler var cirka 2 år. 2002 BMW 530dA touring. Købt brugt med cirka 130.000 km på hjulene og solgt igen ved omkring 250.000 km. 2006 Skoda Octavia TDI DSG. Købt ny og solgt efter 95.000 km efter vi var flyttet meget tættere på København. Udregnet i pris per km har Skoda'en været cirka 20% dyrere at køre i inkl afskrivning, forsikring, service, reperationer, dæk, vægtafgift, brændstof. Til gengæld nul fejl og uventede reperationer. Det var BMW'en bestemt ikke fri for. Der var en del (dyrt) ekstraudstyr i Skodaen og det er nok til dels skyld i den ret store afskrivning på den. Hertil skal det siges at Lars var meget uheldig med hans BMW. I hvert fald sammenlignet med mine forældres (2003 E39 530DA), som ingen problemer havde med deres BMW. Så det er måske "endnu billigere" end blot de 20 %. Desuden får man, som regelt, også en mere luksuriøs bil hvis man køber brugt. Lars eksempel er glimrende på dette punkt f.eks.
larscph Besvaret July 2, 2008 Rapporter Besvaret July 2, 2008 Hertil skal det siges at Lars var meget uheldig med hans BMW. I hvert fald sammenlignet med mine forældres (2003 E39 530DA)' date=' som ingen problemer havde med deres BMW. Så det er måske "endnu billigere" end blot de 20 %. Desuden får man, som regelt, også en mere luksuriøs bil hvis man køber brugt. Lars eksempel er glimrende på dette punkt f.eks.[/quote'] Ja det er rigtigt - der var bestemt noget "mandagsmodel" over den! Den havde så nok også kørt noget længere end dine forældres da jeg solgte den. Nu håber og tror jeg meget på at det var en rigtig sjælden ting hos det ellers meget roste tyske premium mærke, og glæder mig over min "nye" årgang 2006 330iAut der lige har rundet 50.000 km... Om ikke andet har den kørt (meget) mindre end min gamle 530dA havde...
dkrath Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Ja det er rigtigt - der var bestemt noget "mandagsmodel" over den! Den havde så nok også kørt noget længere end dine forældres da jeg solgte den. Nu håber og tror jeg meget på at det var en rigtig sjælden ting hos det ellers meget roste tyske premium mærke, og glæder mig over min "nye" årgang 2006 330iAut der lige har rundet 50.000 km... Om ikke andet har den kørt (meget) mindre end min gamle 530dA havde... Det tror jeg bestemt det var - og tillykke med den nye bil! Det er bare en fed vogn sådan en 330i. Har du købt en E90, E91 eller E92?
larscph Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Det tror jeg bestemt det var - og tillykke med den nye bil! Det er bare en fed vogn sådan en 330i. Har du købt en E90' date=' E91 eller E92?[/quote'] Tak-tak, jeg er bestemt også vældig glad for den :) Det er jo lidt noget andet end en Skoda... Hehe... E90, sort, mørkebrunt læder - den er i rigtig fin stand. Kunne også godt ha' brugt en E92, men de er noget mere sjældne brugt plus det jo ER lidt smart at have bagdøre. Eneste "minus" er at ens medbillister konstant tror man er ude på ballade, den lyder ganske fighsty selv ved ganske moderat gas
dkrath Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Flot vogn! Helt bestemt. Det er sådan noget jeg skal over i når jeg engang skal have en lejlighed. Måske noget diesel istedet... tillykke med den!
Juff Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Eneste "minus" er at ens medbillister konstant tror man er ude på ballade, den lyder ganske fighsty selv ved ganske moderat gas Det er du også, ellers kunne du jo have valgt en 316i compact istedet
larscph Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Flot vogn! Helt bestemt. Det er sådan noget jeg skal over i når jeg engang skal have en lejlighed. Måske noget diesel istedet... tillykke med den! Tak-tak... :) Overvejede også lidt diesel igen, men kunne bare godt tænke mig en benziner til afveksling fra de sidste to jeg havde. Og med dagens priser på diesel mv så skrumper fordelen jo hvad økonomien angår. Den er nu faktisk ikke så slem igen hvad brændstofforbrug angår syntes jeg, i bykørsel er den ad-h-til men det er de store dieselmotorer også. På turen ned fra Norrköping kørte jeg omkring 12 km/L. Selvfølgelig kan den dog godt drikke hvis man trykker til den....
larscph Besvaret July 3, 2008 Rapporter Besvaret July 3, 2008 Det er du også' date=' ellers kunne du jo have valgt en 316i compact istedet [/quote'] Hehe, jow det kunne jeg jo... Men det er jo også meget sjovt bare at give lidt gas fra rødt hvorefter fyren i sin Peugeot 307 på min højre side når han hører det tror man vil foran fyrer til den stakkels bil for at komme hurtigt videre og så bare være overskudsagtig og give ham glæden ved at få lov til at trække foran... Det er jo sol og sommer, ikk... :p
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu