Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

søgte på tjenestemandspension og fik kun et enkelt hit, så prøver lige med et tillægsspm her : Begge mine forældre er på dansk tjenestemandspension. De har helårs-bolig i både DK og SE og folkeregisteradresse i deres hus i DK. Men nu da min mor også er gået på pension overvejer de at flytte adresse til deres hus i SE (de er godt klar over at de så max må bo 183 dage om året i deres hus i DK). Er der noget som helst hokus-pokus med pensionen, jeg går ud fra at de bare betaler skat af den i DK ? De er også lidt bekymrede for sygesikring, men der går jeg også ud fra at de er dobbelt-dækket ligesom os andre med både indkomst og skattepligt i DK og adresse i SE ? Skal de have et grænsegænger-sygesikringsbevis (papirsmodellen) ? /Peter

Besvaret

Der vist ikke noget der hedder en 183dages regel - du tænker på folk der flytter til udlandet og får løn udbetalt i udlandet. De skal være ude 183dage sammenhængen, før de IKKE længere er skattepligtige til DK, andet end af aktiver der befinder sig i landet aka begrænset skattepligtige (lån i fast ejendom, diverse afgifter og skatter af fast ejendom,aktier osv osv) Mener ikke reglen gælder mere for folk der bor i udlandet og modtager pension fra Danmark dog, den er ændret - så pensionsudbetalinger altid beskattes i Danmark, uanset hvor du bor og hvor længe du bor der. Eller også blir den aktuelt snart - kan ikke helt huske det - men ændringer er der. Mener at have læst en artikel i BT eller politikken omkring dansker på pension der bor i Frankrig og SPanien mv. nu får det hårdt, pga de ikke kan nøjes med at blive beskattet efter de gældende landes skattelovgivning, som er mere lempelig end den danske. Pensionen udbetalt fra/i Danmark, skal der svares dansk skat af, må være mit svar. Og flytter de til SE, så må de tage på FERIE(ferier kan jo være lange eller korte hehe) i deres hus i Danmark - men centrum for livsinteresser skal være i Sverige - et emne der desuden er diskuteret uddybende i flere tråde herinde. Der er ingen bestemt antal dage, man må være i DK, hvis man bor i SE - alt omhandler centrum for livsinteresser. Tror primært det er interessant, hvis man har svensk bil - ellers kan jeg ikke se der skulle være et problem hvor man opholder sig. Ved ikke med sygesikringen - kommunen skal se om man betaler arbejdsmarkedsbidrag(skat), for at være dækket i DK(og man betaler ikke ambi af pensionsudbetalinger mv). Men mener jeg blev rettet i en anden tråd af Nils, at det IKKE var arbejdsmarkedsbidrag der bestemte om man var dækket af sygesikring i Danmark. Det bedste de kan gøre er at ringe til Kommunen de flytter fra, de ved alt den slags, må man gå ud fra. PS. Om der er noget specielt ved tjenestemandspension, ved jeg ærlig talt ikke.

Besvaret
...... De er også lidt bekymrede for sygesikring, men der går jeg også ud fra at de er dobbelt-dækket ligesom os andre med både indkomst og skattepligt i DK og adresse i SE ? Skal de have et grænsegænger-sygesikringsbevis (papirsmodellen) ? /Peter
Jeg må lige korrigere Basse (som helt sikkert godt kan huske Nils´s version når han læser dette:D) Dine forældre vil blive tilknyttet det svenske vårdsystem. De har som pensionister og folkbokförd i SE, ikke længere adgang til det danske sundhedsvæsen. Dét der er den udløsende faktor for opnåelse af sundhedskortet er, at man skal være beskæftiget i DK og indbetale til ATP.
Besvaret
Jeg må lige korrigere Basse (som helt sikkert godt kan huske Nils´s version når han læser dette:D) Dine forældre vil blive tilknyttet det svenske vårdsystem. De har som pensionister og folkbokförd i SE, ikke længere adgang til det danske sundhedsvæsen. Dét der er den udløsende faktor for opnåelse af sundhedskortet er, at man skal være beskæftiget i DK og indbetale til ATP.
Ahh der var den, var nemlig alt for doven til at lede efter den tråd i går aftes :-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...