Hartmann Skrevet July 15, 2008 Rapporter Skrevet July 15, 2008 Der er jo mange Porsche kendere herinde. Hvad siger I til denne her?? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=63844839 Er det noget skidt? Hvad skal man være opmærksom på evt?
Guest Mogens Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 Et par ord med på vejen... Der er jo mange Porsche kendere herinde. Hvad siger I til denne her?? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=63844839 Lav km-tal er ingen garanti for no problems ! Er det noget skidt? Hvad skal man være opmærksom på evt? www.jasondawe.com/porsche928.htm Check the following Boot – lift carpet and check boot floor for signs of any accident damage Automatics – oil pressure should read 5 bar when engine is running at 5,000rpm Hatchback – Check seal are water tight and tailgate lines up when shut Engine – check coolant for signs of oil and look underneath the car (on ramps) for any oil leaks Water leaks – check roof lining around the sunroof Timing belt – change every 45,000-60,000 miles and re-tension every 15,000 miles. Service History – only buy cars with full histories and original receipts, don’t be put off by cars that have some large service and repair bills in the files, they are the ones to buy Wheels – Beware of non standard wheels which on 1990 -1993 models will not have the standard fit tyre pressure monitors installed Traction – Limited slip differential standard on post Sept 1989 build cars Air conditioning – check system works properly, its expensive to repair Electrics – operate all controls including electric seat adjustment, stereo, windows and mirrors Steering – stiff steering can be caused by worn front suspension ball joints or wear to steering shaft universal joints Et dansk forum for 928'ejere - trods adressen: www.porsche944.dk/forum/list.php?13 Der er netop een, der stiller samme spørgsmål som dig, kan jeg se...
Peter H. Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 Der er jo mange Porsche kendere herinde. Hvad siger I til denne her?? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=63844839 Er det noget skidt? Hvad skal man være opmærksom på evt? Jeg havde ikke rört ved en sådan gammel bil.. Kun hvis du selv kan rep på bilen for de er ikke billige at mek på og der er ingen plads i motorrummet..:):) Ps og ikke med aut gear
Guest PeterK Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 924/944/928 = TOTALT outdated, glem dem!....Dyrere/komplicerede i rep. nærmest slemmere end en gammel Maserati/Jaguar. SKAL det være en Porsche og SKAL den være billig, så køb en 996 eller Boxster med en masse km. på bagen og tjek fra A-Z.........Alternativt en retro Spider!
Guest Mogens Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 Rolig nu 924/944/928 = TOTALT outdated, glem dem!....Dyrere/komplicerede i rep. nærmest slemmere end en gammel Maserati/Jaguar. Det er helt forkert, at slå de 3 modeller over een kam - himmelvid forskel på dem inkl. økonomi. Vi kender heller ikke skribentens formål med købet - eller omfanget af brugen. Jég ville personligt vælge en 911, men skal det være 928, ville jég vælge så ny en model som økonomisk muligt - og endvidere give Peter Autohaus ret i, at den bør være med alm. gear. Der er dog solgt ret mange med automatic...
Peter H. Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 Det er helt forkert, at slå de 3 modeller over een kam - himmelvid forskel på dem inkl. økonomi. Vi kender heller ikke skribentens formål med købet - eller omfanget af brugen. Jég ville personligt vælge en 911, men skal det være 928, ville jég vælge så ny en model som økonomisk muligt - og endvidere give Peter Autohaus ret i, at den bør være med alm. gear. Der er dog solgt ret mange med automatic... Hvis det ikke skal väre en 911 så havde jeg taget en 944-968 Turbo og helst en s eller en CS de er ikke dyre at holde körene og de har bedre vejholdning ind en 911 Jeg har arb i et tunings firma hvor vi lavede en 944 med 400++ hk og damm den var hurtig, og gik adrig i stykker...
Guest Mogens Besvaret July 15, 2008 Rapporter Besvaret July 15, 2008 Jeg har arb i et tunings firma hvor vi lavede en 944 med 400++ hk og damm den var hurtig, og gik adrig i stykker... Der er en nice rød '88 udgave med 300 hk til salg for 115.000 SEK på: www.porsche.nu/annonser/index.htm?objectcategory=3&_types=erbjudes*&title=944&description=&ID=
Hartmann Besvaret July 15, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2008 Det er helt forkert, at slå de 3 modeller over een kam - himmelvid forskel på dem inkl. økonomi. Vi kender heller ikke skribentens formål med købet - eller omfanget af brugen. Jég ville personligt vælge en 911, men skal det være 928, ville jég vælge så ny en model som økonomisk muligt - og endvidere give Peter Autohaus ret i, at den bør være med alm. gear. Der er dog solgt ret mange med automatic... Hvorfor helst manuel gear? Flere steder anbefaler de med aut. Kan se at de bla. på det forum du linkede til anbefaler ældre modeller. De skulle være lettere at vedligeholde.. Jeg synes en 911 bliver for dyr til bil nummer 2. Mange skriver at de har hørt at den er dyr i rep. Jeg har endnu ikke kune finde nogen der rent faktisk ejer en og som siger, at den er dyr i vedligehold. Bevares den kører ikke langt. No problem. 924, 944 og 968 synes jeg er lidt kedelige at se på... 928 har altså den fedeste 80'er stil. Men smag og behag:-)
Guest Mogens Besvaret July 16, 2008 Rapporter Besvaret July 16, 2008 Hvorfor helst manuel gear? Fordi det giver bilen den rette sportslige feeling, den fortjener - og ikke noget automaitc-halløj, der f.eks. hører til i en MB 560 SEC. Jég har tiptronic i min, men dér er jo den fordel, at du kan køre gearskiftet i manuel-mode og på dén måde for det sportslige element frem. Vil du overvejende køre bane i en nyere Porsche, bør man vælge manuel gearkasse - også tiptronic er upræcis/langsom dér... (den nye PDK råder bod på dét forhold -> www.porsche.dk/article.asp?id=61)
Guest PeterK Besvaret July 16, 2008 Rapporter Besvaret July 16, 2008 Det er helt forkert, at slå de 3 modeller over een kam - himmelvid forskel på dem inkl. økonomi. Vi kender heller ikke skribentens formål med købet - eller omfanget af brugen. Jég ville personligt vælge en 911, men skal det være 928, ville jég vælge så ny en model som økonomisk muligt - og endvidere give Peter Autohaus ret i, at den bør være med alm. gear. Der er dog solgt ret mange med automatic... JA og Nej................Outdated=ja service= nej Men ok det er smag og behag og fair nok
Guest PeterK Besvaret July 16, 2008 Rapporter Besvaret July 16, 2008 Fordi det giver bilen den rette sportslige feeling, den fortjener - og ikke noget automaitc-halløj, der f.eks. hører til i en MB 560 SEC. Jég har tiptronic i min, men dér er jo den fordel, at du kan køre gearskiftet i manuel-mode og på dén måde for det sportslige element frem. Vil du overvejende køre bane i en nyere Porsche, bør man vælge manuel gearkasse - også tiptronic er upræcis/langsom dér... (den nye PDK råder bod på dét forhold -> www.porsche.dk/article.asp?id=61) Gush ja. Porsche har virkelig oppet sig med de helt nye modeller af 997 og 997S. Begge er blevet svine hurtige fra 0-100. Var det 4,5 og 4,3 med PDK!? I praksis er det stort set det samme som 996 Turbo og 996/997GT3. Bedst af alt bliver familieracerne også sat på plads. RS6, AMG 6.3, M5 etc. Da jeg havde min 997S irreterede det mig lidt at ovenstående "familieracere" var lidt hurtigere på papiret end min:) Glæder mig til at se specs på den kommende 997 Turbo!!
Guest Mogens Besvaret July 16, 2008 Rapporter Besvaret July 16, 2008 Gush ja. Porsche har virkelig oppet sig med de helt nye modeller af 997 og 997S. Begge er blevet svine hurtige fra 0-100. Var det 4,5 og 4,3 med PDK!? Ja, det er ik' så ring' endda :) I praksis er det stort set det samme som 996 Turbo Næppe - min 996 turbo gør det iflg. Autobild på 3,9 sek Bedst af alt bliver familieracerne også sat på plads. RS6, AMG 6.3, M5 etc. Da jeg havde min 997S irreterede det mig lidt at ovenstående "familieracere" var lidt hurtigere på papiret end min:) Mig irrelevant - hverdagen på den tyske motorvej er nok for mig. De følger ikke med, når vejen svinger lidt ;) Glæder mig til at se specs på den kommende 997 Turbo!! Jeg køber nok aldrig sån een - en standard S (targa eller cab) vil være mere end rigeligt for mig.
RAG Besvaret July 18, 2008 Rapporter Besvaret July 18, 2008 924/944/928 = Dyrere/komplicerede i rep. nærmest slemmere end en gammel Maserati/Jaguar. SKAL det være en Porsche og SKAL den være billig, så køb en 996 eller Boxster med en masse km. på bagen og tjek fra A-Z.........Alternativt en retro Spider! PeterK: Hvilke forudsætninger har du for at mene at disse biler dyrere og mere komplicerede i reparation end en gammel Maserati / Jaguar ? Ejer du eller har du ejet en 928 ? Eller en Maserati / Jaguar ? Jeg tror faktisk at der er en række Boxster / 996 ejere med kølevand i olien eller olie i kølevandet og et motorskift lurende om hjørnet, der gerne havde haft en 928'er istedet. 928'eren er en model med nogle år på bagen. Men kan man leve med det er det faktisk en fed bil. Jeg har haft fornøjelsen af at have ejet en S4 (aut.) og en GT (man.). GT'en er faktisk hurtigere end en 10 år yngre Boxster S. Jo, faktisk ! Hvad angår dyre reparationer og kompliceret mekanik, så er det desværre således at i kraft af modellens alder, at der ikke er særlig mange tekniker på Porsche værkstederne, som kender bilen specielt godt. Derfor løber fejlsøgning ofte op i større beløb. Almindeligt vedligehold er ikke dyrere end andre biler. Kamrems- og vandpumpeskift for hver 100.000 km kan gøres for under 10.000 SEK. Jeg tror at et tilsvarende arbejde på en Boxster / 996 koster mere. Til gengæld kan du være sikker på at de fejl som du eventuelt måtte opleve, har andre haft før dig. Og på www.rennlist.com og www.porsche.nu er disse fejl ganske vel beskrevet med symptomer og løsninger. Den svenske Porsche klub er verdens 4. største Porsche klub, og 928 forummet på klubbens hjemmeside er suverænt det mest aktive og teknisk orienterede. Så fortvivl ikke over "skit-snackare" og "Forstå-sig-på'ere" som himler om høje vedligeholdsomkostninger. Det er som regel folk der ikke har begreb om hvad der er for og bag på en 928'er, og som har opnået deres ekspertkundskaber i en eller anden kaffestue via 4. eller 5. hånd. I forhold til den aktuelle bil ville jeg nok foretrække at købe en bil fra en forhandler. Det gælder iøvrigt for enhver bil fra Tyskland. Og dernæst at sikre fuld dokumentation, sammen med en nøje gennemgang af bilen.
mickiii Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 Var der ikke noget med at 928'eren kom med en motor fra en varevogn? Eller var det 924'eren? Nevermind, fandt selv ud af det, det var 924'eren: http://jalopnik.com/cars/feature/porsche-928-265926.php
RAG Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 Var der ikke noget med at 928'eren kom med en motor fra en varevogn? Eller var det 924'eren? Nevermind, fandt selv ud af det, det var 924'eren: http://jalopnik.com/cars/feature/porsche-928-265926.php
dkrath Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 924/944/928 = TOTALT outdated, glem dem!....Dyrere/komplicerede i rep. nærmest slemmere end en gammel Maserati/Jaguar. SKAL det være en Porsche og SKAL den være billig, så køb en 996 eller Boxster med en masse km. på bagen og tjek fra A-Z.........Alternativt en retro Spider!
dkrath Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 Gush ja. Porsche har virkelig oppet sig med de helt nye modeller af 997 og 997S. Begge er blevet svine hurtige fra 0-100. Var det 4,5 og 4,3 med PDK!? I praksis er det stort set det samme som 996 Turbo og 996/997GT3. Det er ingen hemmelighed at du forguder 997S, men at sige den er det samme som en 996 Turbo eller 996GT3, du siger endda også 997GT3, er da helt hen i hampen. Hvad er der gået galt for dig i denne tråd? Har du prøvet nogen af de andre biler? Det lyder mest af alt som om du bare har haft din 997S og så på papiret har læst om de andre uden at opleve dem. Alene kan undervogn og bremser nævnes som noget helt anderledes på en GT3... Det er sku en ommer Peter!
dkrath Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 PeterK: Hvilke forudsætninger har du for at mene at disse biler dyrere og mere komplicerede i reparation end en gammel Maserati / Jaguar ? Ejer du eller har du ejet en 928 ? Eller en Maserati / Jaguar ? Jeg tror faktisk at der er en række Boxster / 996 ejere med kølevand i olien eller olie i kølevandet og et motorskift lurende om hjørnet, der gerne havde haft en 928'er istedet. 928'eren er en model med nogle år på bagen. Men kan man leve med det er det faktisk en fed bil. Jeg har haft fornøjelsen af at have ejet en S4 (aut.) og en GT (man.). GT'en er faktisk hurtigere end en 10 år yngre Boxster S. Jo, faktisk ! Hvad angår dyre reparationer og kompliceret mekanik, så er det desværre således at i kraft af modellens alder, at der ikke er særlig mange tekniker på Porsche værkstederne, som kender bilen specielt godt. Derfor løber fejlsøgning ofte op i større beløb. Almindeligt vedligehold er ikke dyrere end andre biler. Kamrems- og vandpumpeskift for hver 100.000 km kan gøres for under 10.000 SEK. Jeg tror at et tilsvarende arbejde på en Boxster / 996 koster mere. Til gengæld kan du være sikker på at de fejl som du eventuelt måtte opleve, har andre haft før dig. Og på www.rennlist.com og www.porsche.nu er disse fejl ganske vel beskrevet med symptomer og løsninger. Den svenske Porsche klub er verdens 4. største Porsche klub, og 928 forummet på klubbens hjemmeside er suverænt det mest aktive og teknisk orienterede. Så fortvivl ikke over "skit-snackare" og "Forstå-sig-på'ere" som himler om høje vedligeholdsomkostninger. Det er som regel folk der ikke har begreb om hvad der er for og bag på en 928'er, og som har opnået deres ekspertkundskaber i en eller anden kaffestue via 4. eller 5. hånd. I forhold til den aktuelle bil ville jeg nok foretrække at købe en bil fra en forhandler. Det gælder iøvrigt for enhver bil fra Tyskland. Og dernæst at sikre fuld dokumentation, sammen med en nøje gennemgang af bilen. Rigtig godt svar... desuden vil jeg henvise dig (topic starter) til en hjemmeside omhandlet Boxsteren - http://www.986forum.com Det er et amerikansk forum hvor de har MEGET forstand på Porsche generelt. Hvis du opretter en tråd om 928'eren derinde er jeg sikker på de kan hjælpe dig rigtig meget med både viden og links.
Paul Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 God tråd. Porsche 928 S er min drengedrøm, og får jeg råd til det en dag, så er det den første Porsche jeg køber. Den har et rigtig lækkert design, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøvekøre bæstet - hajen - som den kaldes. Iøvrigt, så har jeg læst at man skal holde sig fra "bastlerautos", dvs. biler folk selv har bygget videre på. Er der noget om snakken når det kommer til Porsche 928?
RAG Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 ... desuden vil jeg henvise dig (topic starter) til en hjemmeside omhandlet Boxsteren - http://www.986forum.com Det er et amerikansk forum hvor de har MEGET forstand på Porsche generelt. Hvis du opretter en tråd om 928'eren derinde er jeg sikker på de kan hjælpe dig rigtig meget med både viden og links. Jeg tror ikke at der er det store at hente i et forum der generelt kendskab til Porsche. Der er mere mere idé i at gå til et sted, hvor 928'eren er omdrejningspunktet. Igen kan jeg henvise til www.rennlist.com og www.porsche.nu. Der er 928 specifikke fora begge steder. Jeg gad godt se den 928 ejer som ikke har fået svar på sine sprøgsmål i de 2 fora.
dkrath Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 Jeg tror ikke at der er det store at hente i et forum der generelt kendskab til Porsche. Der er mere mere idé i at gå til et sted, hvor 928'eren er omdrejningspunktet. Igen kan jeg henvise til www.rennlist.com og www.porsche.nu. Der er 928 specifikke fora begge steder. Jeg gad godt se den 928 ejer som ikke har fået svar på sine sprøgsmål i de 2 fora. Lad mig sige det på en anden måde så.. De ved RIGTIG meget om flere forskellige Porsche-modeller og jeg er sikker på der også er folk der ved noget om 928 derinde. Desuden var det nævnt som et supplement til dine links/kilder. Hvorfor så negativ overfor noget man ingen erfaring har med? Jeg undres..
RAG Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 ... Hvorfor så negativ overfor noget man ingen erfaring har med? Jeg undres.. Det er mere det at jeg er positiv overfor det jeg har erfaringer med.
dkrath Besvaret July 20, 2008 Rapporter Besvaret July 20, 2008 Det er mere det at jeg er positiv overfor det jeg har erfaringer med. Det er også svært at være positiv over for flere ting og nye foreslag/supplementer :) Du må have en fremragende sommer :)
RAG Besvaret July 20, 2008 Rapporter Besvaret July 20, 2008 Danny, Som du kan se i denne tråd er der flere mennekser som er villige til at komme med gode råd, dele af sin ekspertviden og vejlede en nødstedt hvad han skal gøre og ikke gøre, end der er mennesker der egentlig har forstand på den aktuelle sag, i dette tilfælde Porsche 928. Og går du ud på et Boxster forum med et 928 problem med den forhåbning at nogen måske har lidt generel viden om 928'eren, ja så ender du med at skrue alverdens ting fra hinanden, købe nye relæer og elektroniske bokse, justere dit og tilsætte dat. Og så bliver det dyrt at løse dit problem. Tidligere itråden er begrebet "Bastlerauto" nævnt. Det er en bil som har været igennem den mølle. Det er ikke det samme som en der vedligeholdt af ejeren selv og ikke et autoriseret værksted. Hvis ejeren har viden om og værktøj / forudsætninger til at vedligeholde en 928'eren så er det ofte lige så godt som et autoriseret værksted. Jeg har ikke spor imod ny input og friske øjne, men når man har fået lidt "mos på køllerne", så finder man ud af hvad der er skidt og hvad der kanel. Og det giver jeg udtryk for.
dkrath Besvaret July 20, 2008 Rapporter Besvaret July 20, 2008 Iorden! Gider ikke diskutere om det er positivt eller negativt, at jeg giver manden et link til et amerikansk Porsche forum. God sommer
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu