Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

:)Hej Jeg står i den situaion at jeg har mulighed for at selv vælge om jeg vil have løn udbetalt i DK eller i Sverige. Mit spørgsmål er om hvor det bedst kan betale sig at få lønnen. Til orientering så er jeg gift og min kone arbejder kun i Sverige. Jeg skal også have mig en ny firmadyt og kan ikke lige gennemskue hvad der bedst kan betale sig. Jobmæssigt kommer jeg til at være en ret stor del udenfor de danske grænser (er der noget med en firmabil på danske plader uden aftgift, hvis man er ude af landet mere end 180 dage om året). Hvem kan hjælpe mig med at svare på ovenstående spørgsmål? Hilsen Kim

Besvaret

Det der bestemmer beskatningen af din løn primært, er hvilket land du arbejder i - hvis du er ude af danmark sammenlagt i en periode på over 183 dage inkl. ferie, så kan der være tale om beskatning kan komme til sverige, hvor lønnen evt. udbetales, ellers bliver den beskattet via danske skatteregler. Hvis lønnen udbetales i Sverige og skal beskattes i Sverige, skal din arbejdsgiver være opmærksom på de specielle regler ang. socialeudgifter, som arbejdsgiver i sverige betaler - i Danmark betaler arbejdstageren dem, nemlig de 8 % i sundhedsskatten. Der kan måske være fordele i enten at være begrænset skattepligtig, eller grænsegænger - når din ægtefælle arbejder i Sverige. De regler er jeg ikke stærke nok i, til jeg vil komme med et svar her. Mit svar er taget fra toppen af hovedet, har ikke gået i dybden i diverse bøger. Med hensyn til firmabil - så er det ens med ovenstående - så længe du ikke er ude af landet i mere end 183 dage inkl. ferie, i een sammenhængende periode, kan der ikke være tale om afgiftsfri bil, dvs. lempeligere beskatning af firmabil. Men....siden du bor i Sverige, kan din arbejdsgiver få lov til at købe bilen uden dansk afgift, og smide den på svenske plader. Du bliver dog stadig beskattet efter de normale regler omkring værdi af fri bil - dvs. hvad bilen ville koste på danske plader. Vedr. køb af afgiftsfri bil for danskere, der bor i udlandet men arbejder i Danmark - så er det ikke en lov paragraf, men fra en udtalelses fra ligningsrådet, som Deloitte & Touche(mener det var dem) har indhentet sidste år. Den bredde holdning er, at den danner præcedens, idet den er offentlig gjort, og afsagt efter nogle generelle oplysninger. Hvad man kan tænke over er så, hvorfor få lov til at købe den afgiftsfri - for så at blive "straffet" når det kommer til beskatningen af goden. Og "straffen" kan vi takke den danske mm-retfærdighed for - hvorfor skal danskere der bor f.eks i tyskland eller sverige, være bedre stillet end danskere der bor i Danmark. Men hvorfor skal de danske virksomheder, med ansatte der bor i udlandet og arbejder i Danmark, så være bedre stillet end andre danske virksomheder ? - det kan vi takke vores nuværende regering for, som altid skal det danske erhvervsliv have fordele, straffen betaler de ansatte og alm. lønmodtagere. Så fremt du er ude de berømte 183 dage, kan du formentlig vælge at få bilen på grænseplader, men det betyder du kun må køre i den i danmark i en begrænset periode, inden du skal ud af landet i igen. Kan ikke huske om det så er 3 måneder du skal være ude, eller det er 183 dage igen. Min udlandsbeskatning er lidt rusten hehe. Hvis der er fejl, er rettelser yderst velkommen, så længe de er lavet i en ordentlig tone.

Besvaret
:)Hej Jeg står i den situaion at jeg har mulighed for at selv vælge om jeg vil have løn udbetalt i DK eller i Sverige. Kim
Jeg tolker dit spm som om du bare spörger om du skal välge at få lönnen udbetalt (og ikke hvor du skal blive ansat). Det er ligegyldigt om din lön bliver overfört til en svensk eller dansk konto. Det er ikke det der afgörer skattepligt eller ansättelsesvilkår.
Besvaret
Hvad sker der så med kørselstilskuddet til firmakørsel i egen bil? Er det tilladt at køre firmakørsel for et sanskt firma i en svensk privatbil og stadig få det fulde KM-tilskud?
Ja hvis du bruger din privatbil til erhvervskørsel, så kan du få¨udbetalt efter statens takster, uanset hvilken nummerplade der er på bilen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...