Martin_M Skrevet September 16, 2008 Rapporter Skrevet September 16, 2008 Jeg sad lige og kiggede lidt historik på hhv.: Dollar kurs Brent olie pris Benzinpris (95 oktan) i DK (iflg fdmbenzinpriser.dk) Kigger man tilbage til ca. april 2007, ca. her brød brent olieprisen 100 dollars. Dollar var ca. 5,5. Benzinprisen var ca. 8,70 kr. Springer vi så til i 16/9-08, hvor brent olieprisen er dykket til 90 dollars. Doller er ca. 5,2 Benzinprisen er 11,20 kr.` Hvorfor falder prisen ikke? Ved vi er i orkan sæson i USA, men... Efterspørgslen på olie falder, så umiddelbart er det bare benzinselskaberne, der scorer kassen. Har jeg overset nogle faktorer, der gør at prisen skal være så høj?
Breznew Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg sad lige og kiggede lidt historik på hhv.: Dollar kurs Brent olie pris Benzinpris (95 oktan) i DK (iflg fdmbenzinpriser.dk) Kigger man tilbage til ca. april 2007, ca. her brød brent olieprisen 100 dollars. Dollar var ca. 5,5. Benzinprisen var ca. 8,70 kr. Springer vi så til i 16/9-08, hvor brent olieprisen er dykket til 90 dollars. Doller er ca. 5,2 Benzinprisen er 11,20 kr.` Hvorfor falder prisen ikke? Ved vi er i orkan sæson i USA, men... Efterspørgslen på olie falder, så umiddelbart er det bare benzinselskaberne, der scorer kassen. Har jeg overset nogle faktorer, der gør at prisen skal være så høj? fordi, olieselskaberne har stadig olie liggende til over $100 pr. tønde, det tab skal de jo have opvejet, glem alt om uopdagede lagre, det er jo bare lommepenge til ejerne :)
Lollikken Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg sad lige og kiggede lidt historik på hhv.: Dollar kurs Brent olie pris Benzinpris (95 oktan) i DK (iflg fdmbenzinpriser.dk) Kigger man tilbage til ca. april 2007, ca. her brød brent olieprisen 100 dollars. Dollar var ca. 5,5. Benzinprisen var ca. 8,70 kr. Springer vi så til i 16/9-08, hvor brent olieprisen er dykket til 90 dollars. Doller er ca. 5,2 Benzinprisen er 11,20 kr.` Hvorfor falder prisen ikke? Ved vi er i orkan sæson i USA, men... Efterspørgslen på olie falder, så umiddelbart er det bare benzinselskaberne, der scorer kassen. Har jeg overset nogle faktorer, der gør at prisen skal være så høj? Vist nok fordi Dollaren er faldet yderligere og den amerikanske økonomi er en smule ustabil for tiden. Det kan selvfølgelig også være at benzinselskaberne tjener kassen på vores bekostning, men det ka' jeg da ikke forestille mig ;)
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg sad lige og kiggede lidt historik på hhv.: Dollar kurs Brent olie pris Benzinpris (95 oktan) i DK (iflg fdmbenzinpriser.dk) Kigger man tilbage til ca. april 2007, ca. her brød brent olieprisen 100 dollars. Dollar var ca. 5,5. Benzinprisen var ca. 8,70 kr. Springer vi så til i 16/9-08, hvor brent olieprisen er dykket til 90 dollars. Doller er ca. 5,2 Benzinprisen er 11,20 kr.` Hvorfor falder prisen ikke? Ved vi er i orkan sæson i USA, men... Efterspørgslen på olie falder, så umiddelbart er det bare benzinselskaberne, der scorer kassen. Har jeg overset nogle faktorer, der gør at prisen skal være så høj? i takt med pris prisen falder, skrues der også ned for produktionen, uanset volume så tjener bezinselskaberne ikke flere penge. det er en generel misforstålse at tror bezinselskaberne tjener mange penge på salg af benzin..
Homer Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 i takt med pris prisen falder' date=' skrues der også ned for produktionen, uanset volume så tjener bezinselskaberne ikke flere penge. det er en generel misforstålse at tror bezinselskaberne tjener mange penge på salg af benzin..[/quote'] Hvilken Handelshøjskole er det du skal have skolepengene tilbage fra??
Buddha Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg tror der er frit valg...:D Hvilken Handelshøjskole er det du skal have skolepengene tilbage fra??
Martin_M Besvaret September 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 16, 2008 fordi' date=' olieselskaberne har stadig olie liggende til over $100 pr. tønde, det tab skal de jo have opvejet, glem alt om uopdagede lagre, det er jo bare lommepenge til ejerne :)[/quote'] Jo jo, men når prisen stiger, så sker det straks. Har olieselskaberne olie liggende til 100 dollar og prisen hopper til 120 dollar, så mærker vi asap. Tror sku jeg starter et olieselskab - der må sku være penge i det skidt
Buddha Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Skal du ikke lige finde olie først???? Jo jo, men når prisen stiger, så sker det straks. Har olieselskaberne olie liggende til 100 dollar og prisen hopper til 120 dollar, så mærker vi asap. Tror sku jeg starter et olieselskab - der må sku være penge i det skidt
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Hvilken Handelshøjskole er det du skal have skolepengene tilbage fra?? jamen det er skam rigtig nok benzinselskaberne tjener altså ikke boxen på at sælge benzin.. jeg skriver ikke at de giver det gratis væk .. men de ligger altså ikke og har en kæmpe avance på solgte liter benzin, det troede jeg godt du var klar over?
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg tror der er frit valg...:D før du kommentere på indlæget, skylder du mig så ikke et svar på hvordan det går med din aktion mod broen? i øvrigt forklar mig lige hvad det er så forkert i hvad jeg skriver?
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Hvilken Handelshøjskole er det du skal have skolepengene tilbage fra?? jeg skal gerne uddybe.. selvom olieprisen faldt, så er Opec blevet enige om at skrue ned for produktionen af olie og det gør at olieprisen stiger eller om man vil volumen falder og efterspørgelsen bliver større og dermed stiger prisen.. er det ikke ret logisk?
Homer Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 jamen det er skam rigtig nok benzinselskaberne tjener altså ikke boxen på at sælge benzin.. jeg skriver ikke at de giver det gratis væk .. men de ligger altså ikke og har en kæmpe avance på solgte liter benzin' date=' det troede jeg godt du var klar over?[/quote'] Jeg tror du forveksler forhandlerens avance med olieselskabets avance? Olieselskaberne lider ingen nød. Eksempelvis havde ExxonMobil et overskud på USD 164.000.000.000 ud af en samlet omsætning på USD 369.500.000.000 (ja, det er MANGE nuller) i 2006 - det kan selv Mulens konsulenttimeløn ikke hamle op med :)
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Jeg tror du forveksler forhandlerens avance med olieselskabets avance? Olieselskaberne lider ingen nød. Eksempelvis havde ExxonMobil et overskud på USD 164.000.000.000 ud af en samlet omsætning på USD 369.500.000.000 (ja, det er MANGE nuller) i 2006 - det kan selv Mulens konsulenttimeløn ikke hamle op med :) nej men det skal jo stadig ud til selskaberne.. jeg forveksler skam ikke en benzinstation med et olieselskab. en ting jeg selvfølgelig skrev forkert, er selvfølgelig at volumen følger deres indtjening, så jo mere volume jo mere sælger de - det er selvfølgelig rigtig nok.. du kan evt læse lidt med her: http://www.business.dk/article/20080912/transport/80912036/ og her: http://www.iht.com/articles/2008/09/04/business/opec.php og her http://www.business.dk/article/20080910/transport/80910043/
Homer Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 nej men det skal jo stadig ud til selskaberne.. jeg forveksler skam ikke en benzinstation med et olieselskab. en ting jeg selvfølgelig skrev forkert, er selvfølgelig at volumen følger deres indtjening, så jo mere volume jo mere sælger de - det er selvfølgelig rigtig nok.. ] Jamen så er vi jo enige... :th2: Hvorfor priserne stiger eller falder har jeg ikke kloget mig på, og Berlingskes journalisters bud på dette finder jeg ganske uinteressant...
Martin_M Besvaret September 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 16, 2008 Skal du ikke lige finde olie først???? Jeg kan vel købe stort ind et eller andet sted. ;)
Martin_M Besvaret September 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 16, 2008 jeg skal gerne uddybe.. selvom olieprisen faldt' date=' så er Opec blevet enige om at skrue ned for produktionen af olie og det gør at olieprisen stiger eller om man vil volumen falder og efterspørgelsen bliver større og dermed stiger prisen.. er det ikke ret logisk?[/quote'] Så er det jo bare mystisk at olieprisen fortsætter nedad - pt i ca 88 dollars - men en liter benzin koster med garanti stadig over 11kr om 5 dage...
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Så er det jo bare mystisk at olieprisen fortsætter nedad - pt i ca 88 dollars - men en liter benzin koster med garanti stadig over 11kr om 5 dage... har du læst de links? husk på at fordi en tønde råolie koster 88 dollars, så går der noget tid før den er ude i tankene, den skal jo først bearbejdes osv osv og typisk som en tidligere skrev, så har de måske nogle dyere tønder de gerne vil af med først..
Martin_M Besvaret September 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 16, 2008 har du læst de links? husk på at fordi en tønde råolie koster 88 dollars, så går der noget tid før den er ude i tankene, den skal jo først bearbejdes osv osv og typisk som en tidligere skrev, så har de måske nogle dyere tønder de gerne vil af med først.. Har skimmet links. Der står bl.a. At dollarkursen spiller ind - men i mit eksempel er kursen ikke så forskellig. Er også med på at der er dyr olie i tankene hos benzinselskaberne nu, og derfor er prisen stadig høj. Men havde scenariet vært omvendt med billig olie/benzin i tankene så havde vi mærket stigningerne allerede i morgen. Synes generelt at stigningerne følgernoliekurs med få dages mellemrum mens fald er en del længere undervejs.
Guest jxhab Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Har skimmet links. Der står bl.a. At dollarkursen spiller ind - men i mit eksempel er kursen ikke så forskellig. Er også med på at der er dyr olie i tankene hos benzinselskaberne nu, og derfor er prisen stadig høj. Men havde scenariet vært omvendt med billig olie/benzin i tankene så havde vi mærket stigningerne allerede i morgen. Synes generelt at stigningerne følgernoliekurs med få dages mellemrum mens fald er en del længere undervejs. tjah det har jeg egnetlig aldrig rigtig tænkt over :)
Sune Besvaret September 16, 2008 Rapporter Besvaret September 16, 2008 Det er efterår og raffinaderierne er ved at geare produktionen til vinter, dvs hæve produktionen af olie (diesel/fyringsolie) og sænke produktionen af benzin, dermed falder udbudet af benzin. Samtidig er det ikke så meget efterår/vinter endnu at vejret påvirker antallet af kørte kilometer, og dermed efterspørgslen - summa summarum så stiger priserne på benzin relativt i forhold til prisen på råolie. Og btw , bruttoavancen før distribution mv. på en liter benzin er i Danmark ca. 9%. Regn selv ud hvor mange liter der skal sælges for at drive og forrente en tankstation til 5-8-10 mio. kr. Dem der scorer kassen på høje oliepriser er ikke detaillisterne, det er derimod producenterne - nogen der har hørt Maersk klage over indtjeningen for nyeligt?
homer132 Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 benzinprisen falder da 48 øre i morgen. ka være de er blevet presset af stemningen i dette indlæg
Toft Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 binzinprisen falder da 48 øre i morgen. Og her er så et link: http://www.business.dk/article/20080917/dinepenge/80917068/ Typisk at diesel kun falder en smule, når nu benzinen falder med noget der ligner en ½ krone
homer132 Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Og her er så et link: http://www.business.dk/article/20080917/dinepenge/80917068/ Typisk at diesel kun falder en smule, når nu benzinen falder med noget der ligner en ½ krone Diesel faldt så (var det) 27 øre, og benzin steg 2 øre i går - så mon ikke det går nogenlunde lige op ? :)
Pede Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Det fald imorgen opvejer jo stadig ikke at prisen ligger langt over det den burde (set i forhold til samme faktorer tidligere på året). Ganske som nævnt før så stiger prisen straks for uhh olien er så dyr mens priserne halter LAAANGT bagefter når de skal ned igen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu