Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvis jeg flytter sammen med min ikke EU kone i Sverige og arbejder i Danmark. Får jeg så hendes bundfradrag overført ? Hun har opholds og arbejdstilladelse, men arbejder ikke. Jeg mener at have læst her at jeg får overført fradraget som hvis vi havde boet i Danmark, men på andre hjemmesider har jeg læst at det gør jeg ikke.

Besvaret
Hvis jeg flytter sammen med min ikke EU kone i Sverige og arbejder i Danmark. Får jeg så hendes bundfradrag overført ? Hun har opholds og arbejdstilladelse, men arbejder ikke. Jeg mener at have læst her at jeg får overført fradraget som hvis vi havde boet i Danmark, men på andre hjemmesider har jeg læst at det gør jeg ikke.
Ja, det gør du :th2: Så længe hun INGEN indkomst har. Du får dermed 2 x ~4000 = ~8000 i bundfradrag. På sin vis har I også brug for det, når to personer lever af en indkomst.
Besvaret
Ja, det gør du :th2: Så længe hun INGEN indkomst har. Du får dermed 2 x ~4000 = ~8000 i bundfradrag. På sin vis har I også brug for det, når to personer lever af en indkomst.
Arh, det er da vist en sandhed med modifikationer. Afhænger af om du (som arbejder i Danmark) vælger at blive beskattet efter grænsegængerreglen eller som begrænset skattepligtig. Læs evt. mere her: http://pendler.scanianet.dk/skat/
Besvaret
Arh' date=' det er da vist en sandhed med modifikationer. Afhænger af om du (som arbejder i Danmark) vælger at blive beskattet efter grænsegængerreglen eller som begrænset skattepligtig. Læs evt. mere her: [url']http://pendler.scanianet.dk/skat/
Okay det er vist nok rigtig, men jeg har aldrig forstået forskellen på beskatningen som grænsegænge og som begrænset skattepligtig. JEg ved bare at jeg arbejder i DK og får min ægtefælles fradrag.
Besvaret

Det bedste er at spørge skat øresund direkte ved et møde eller i en mail. Dog vil jeg gøre opmærksom på at man let kan opleve at de giver forkert rådgivning. Jeg har i hvert fald fået en del forskellige informationer når jeg har været i kontakt med skat. Så det kræver lidt benarbejde.

Besvaret
Næh' date=' det var mere en almen opfordring til alle!! :)[/quote'] hehe okay Jeg læste reglerne sidste år, men jeg fattede dem simpelthen ikke. Eller rettere jeg troede at jeg havde forstået dem, men så da jeg snakkede med skat forklarede de noget andet end hvad jeg forstod. Jeg er trods alt uddannet økonom :rolleye: Måske det bare var mig som ikke tænkte klart da jeg læste disse grænsegængerregler.. anyway for mig var resultatet at jeg fik min kones fradrag.
Besvaret
Okay det er vist nok rigtig' date=' men jeg har aldrig forstået forskellen på beskatningen som grænsegænge og som begrænset skattepligtig. JEg ved bare at jeg arbejder i DK og får min ægtefælles fradrag.[/quote'] Som grænsegænger har du bl.a. fradrag for renteudgifter i Sverige og pension i Danmark i din danske indkomst. Men ikke ægtefællefradrag. Som begrænset skattepligtigt har du mulighed for ægtefællefradrag hvis din kone ingen indkomst har. Om det er det ene eller det andet der økonomisk kan betale sig afhænger jo af de konkrete forhold, mest nok hvordan man kan udnytte de fradrag man har som grænsegænger i forhold til begrænset skattepligtig. Det står dig frit for at vælge.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...