Jump to content

Når BRF'en ikke vil påtage sig sit ansvar? Gode råd modtages med kyshånd!

Recommended Posts

Skrevet

Først lige en forkortelse: forsikringsselskab; FS For at gøre en meget lang historie kort, så har vi fået en vandskade på vores badeværelse i forbindelse med overboens istandsættelse af sit badeværelse. Overboen benyttede en håndværker, som har påtaget sig ansvaret. Herfra burde resten jo så være rimeligt nemt, men det er vist gået helt i hårdknude i stedet. Håndværkeren siger først at vores FS skal kontakte hans (det har vi lidt svært ved at forstå, men nuvel). Vores FS siger det er BRF'ens FS der skal kontakte håndværkerens FS, da ejendommen jo tilhører BRF'en og ikke os. Vores bestyrelse siger at det må vi selv klare med overboen, da det jo er ham der har forårsaget skaden?!! (hmm...det er jo ikke ham, men håndværkeren...). Nå, men overboen snakkede da også lige med sit FS, bare for lige at se om de kunne gøre noget, men de siger samme sag: netop at det er BRF'ens FS. Vi har haft mange mailudvekslinger med BRF'ens bestyrelse, som nu enten kommer med uforskammede og direkte nedladende svar eller helt undlader at svare på vores henvendelser. Vandskaden opstod i april måned og endnu har der ikke været en eneste forsikringsmand eller håndværker ude og kigge på det. Nogen gode råd?

Besvaret

Det er vel overboen som skal udbedre skaden. Derfor må det jo være overboen som ikke lever op til sit ansvar. Hvis overboen mener at det er BRFen som skal udbedre skaden, er det vel overboen som må tage denne kamp og ikke dig! Jeg ville kontakte overboen igen og gøre opmærksom på hans ansvar. Hvis intet sker må du jo sige til ham at du vil sagsøge ham, inden en given dag. Dybest set mener jeg ikke du burde have kontakt til andre i denne sag end overboen (samt evt retsystem hvis han ikke lever op til hans ansvar).

Besvaret

Iøvrigt er jeg med på at du sikkert har ville prøve at løse problemet ved at have kontakt til de forskellige "parter" i sagen. Men dybest set er det jo overboen som skal udrede trådene og ikke dig.

Besvaret

Hørt! Overboen skal rede trådene ud med sin håndværker, hans forsikringsselskab og foreningens bestyrelse. Hvis overboen nægter dette, så er det tid til en advokat. Alene "truslen" plejer at sætte skub i sagerne. Og sker der ikke noget dér, så er det bare at gøre alvor af intentionerne. Det er surt at det skal være så tungt - men sådan er det jo desværre, når man har med padder at gøre. At foreningen så også begynder at blive flabet, synes jeg er stof til eftertanke. Har du/i haft kontakt med flere i styrelsen, eller har det været samme (flabede) person igennem forløbet?

Besvaret

Tak for jeres svar. Vi må lige prøve at snakke med overboen igen. Det skal lige siges at overboen ikke på noget tidspunkt har været uvillig til at hjælpe eller påtage sig evt. ansvar i denne situation, tværtimod så har vi et godt forhold til ham. Jeg er også helt med på at det ikke er BRF'en der skal udbedre skaden, det må vel være håndværkeren?! Så vidt jeg har forstået (jeg er dog på ingen måde inde i noget af alt det her forsikringshalløj), så skal de to FS'er (hvem det så ender med at blive) sådan set bare sammen finde ud af hvor stor skaden er og hvad der skal gøres for at udbedre den - eller tager jeg helt fejl?

Besvaret

Jeg har været inde på noget ligende det samme, og der oplyste boligforeningen at det er ens eget forsikrings selskab som skal ordne skaderne i ens egen lejlighed. Det er netop derfor man tilkøber bostadsræt forsikring, den dækker de skader som sker i sådan situationer. Overboens forsikring dækker kun hans, og din dækker din egen. Og har du ikke denne bostadsræt forsikring så tror jeg du havner med regningen selv. Så det må være din egen forsikring der skal dække din skade. Sådan har jeg ihvertfalde fået det forklaret af min boligforening.

Besvaret
Jeg har været inde på noget ligende det samme, og der oplyste boligforeningen at det er ens eget forsikrings selskab som skal ordne skaderne i ens egen lejlighed. Det er netop derfor man tilkøber bostadsræt forsikring, den dækker de skader som sker i sådan situationer. Overboens forsikring dækker kun hans, og din dækker din egen. Og har du ikke denne bostadsræt forsikring så tror jeg du havner med regningen selv. Så det må være din egen forsikring der skal dække din skade. Sådan har jeg ihvertfalde fået det forklaret af min boligforening.
Det er delvist rigtigt .. lige med den detalje at BRFén godt kan have denne bostadsrättsforsäkring , det har vi f.eks i min forening, og så er det jo netop foreningens selskab man skal have fat i...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...