Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Jeg går med overvejelserne om at flytte til Sverige - har jeg gjort længe. Jeg har to børn, hvor den ældste er handicappet med diagnoserne Asperger og ADHD. Han går på en super specialskole i Danmark, og det vil jeg egentlig gerne have han fortsætter med. Iflg. vores kommune kan man sagtens gå på en skole i Dk og bo i Sv når der er ting som taler for det, hvilket der er i vores tilfælde. Så langt så godt. Men - i Dk bliver man kompenseret (merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste) når man har et handicappet barn. Og aflastning til barnet er også en ting kommunen står for (når det ellers virker). Alt dette vil der jo stadig være behov for i Sverige - men hvad er der af muligheder der? Kan man tage tingene "med sig" eller hvad har Sverige af regler og lovgivning på området? Hvis der er nogen der ved noget på området, vil jeg gerne høre nærmere - eller hvis I ved hvor jeg skal henvende mig for at få den rette rådgivning. Vh CD

Besvaret

Du kan väre helt sikker Du kan väre helt sikker på at info bliver lagt ud så snart jeg har fået svar på min PM. Men jeg vil lige give dette nye medlem chancen for at give lov.Hvis det er en ret ny diagnode er det ikke sikkert at lige har mod på at offentliggöre. Min info ligger allerede på et word dok klar til at komme "ud" Så derfor.

Besvaret
Du kan väre helt sikker på at info bliver lagt ud så snart jeg har fået svar på min PM. Men jeg vil lige give dette nye medlem chancen for at give lov.Hvis det er en ret ny diagnode er det ikke sikkert at lige har mod på at offentliggöre. Min info ligger allerede på et word dok klar til at komme "ud" Så derfor.
Helt iorden! Nogen gange ser man bare ofte at det hele ryger via PM. Og det er ærgeligt for fremtidige forældre til børn med den diagnose eller lign.
  • 2 weeks later...
Besvaret

Her er mit svar Först arbejder man i DK, så er det stadigväk der du skal have merudifter og Tabt arbejds fortjeneste (TAB) däkket. Herovre har man et andet system der hedder vårdbidrag (www.fk.se) det däkker ikke det man mister, men mer udgifter er nogenlunde samme system som i DK. Men arbejder man i DK er det jo lige gyldigt. Man er tilknyttet noget der hedder barnhabliteringen herovre når man har et barn med diagoner som f.eks AS. Der er läger, psykologer, kurator og mange flere tilknyttet. Det er også der igennem man får hjälpemidler. Og der får man alt hvad man behöver. der er ikke meget vi ikke har Men med hensyn til evt. betaling af skole ved jeg ikke hvad der gälder. Herovre fölger skolepengene barnet, men jeg ved ikke hvordan der er hvis skolen ligger i DK. Jeg vil tro at aflastnings betaling er på den Svenske side, da dit barn ikke längre er däkket i DK. D.v.s heller ingen läge eller lign i DK. Og det betyder nok at du ikke kan få Dasnk aflastning. Her går det igennem noget der hedder LLS. Vi har Joachim på aflastnings hjem hver 4 weekend. det har väret nemt at få. Jeg ville väre meget betänklig ved at flytte herover hvis det ikke er planen at barnet skal gå i Svensk skole. Det vil väre meget svärt at få kammerater (og det er jo ofte svärt for de unger i forvejen) når de ikke kan sproget. Og du vil heller ikke have opbakning fra familie og venner.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...