Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen der kan hjælpe mig, med at få besavaret et par spørgsmål? Så vil jeg være meget taknemlig. :rose: Vil lige kort forklare min sag. Jeg har en datter på 5 år, samt venter et barn til slutningen af febraur. Jeg vil gerne flytte til Sverige, da det er umuligt for mig, at få min mand til DK. Så når jeg går på barsel, får jeg pengene fra kommunen her i DK. Men det slutter jo når vi flytter til SE. Lige nu er jeg på noget der hedder tabt arbejdsfortjeneste fra kommunen, da min datter er lettere handicappet. Har været medlem af en dansk a-kasse i flere år og har læst at jeg kan få den flyttet over til Sverige. Har jeg ret? 1). Når man gå på en sprogskole i Sverige for at lære svensk, får man så et eller anden form for indkomst? 2). Får man barselsdagpenge i Sverige, når man flytter fra DK? 3). Er der noget der hedder ekstra ordinære børnepenge eller får man bare udbetalt det normale sats på lidt over 1000 kr. for et barn? 4). Er der noget der hedder boligstøtte i Sverige? 5). Får man f.eks. hjælp for at betalle for dagsinstitution? Afhængning af indkomst, som man får i DK? Håber I kan svare på noget af det. :) Juliana :new:

Besvaret

1. Nej, ikke som Dansker 2. Tror det er 160 kr om dagen, se : www.fk.dk 3. Nej 4. Ja. Sög bolig stötte 5. Betaling i Sverige indtägts bestemt Du mister din Tabt arbejdsfortjeneste hvis du flytter herover uden arbejde i DK. Der er også regler om forsörger pligt herovre når man skal have en ikke EU borger til Sverige. Det tager måneder at få flyttet A kassen til Sverige. Tror du skal tänke dig godt om :rolleyes:

Er der nogen der kan hjælpe mig, med at få besavaret et par spørgsmål? Så vil jeg være meget taknemlig. :rose: Vil lige kort forklare min sag. Jeg har en datter på 5 år, samt venter et barn til slutningen af febraur. Jeg vil gerne flytte til Sverige, da det er umuligt for mig, at få min mand til DK. Så når jeg går på barsel, får jeg pengene fra kommunen her i DK. Men det slutter jo når vi flytter til SE. Lige nu er jeg på noget der hedder tabt arbejdsfortjeneste fra kommunen, da min datter er lettere handicappet. Har været medlem af en dansk a-kasse i flere år og har læst at jeg kan få den flyttet over til Sverige. Har jeg ret? 1). Når man gå på en sprogskole i Sverige for at lære svensk, får man så et eller anden form for indkomst? 2). Får man barselsdagpenge i Sverige, når man flytter fra DK? 3). Er der noget der hedder ekstra ordinære børnepenge eller får man bare udbetalt det normale sats på lidt over 1000 kr. for et barn? 4). Er der noget der hedder boligstøtte i Sverige? 5). Får man f.eks. hjælp for at betalle for dagsinstitution? Afhængning af indkomst, som man får i DK? Håber I kan svare på noget af det. :) Juliana :new:
Besvaret
1. Nej, ikke som Dansker 2. Tror det er 160 kr om dagen, se : www.fk.dk 3. Nej 4. Ja. Sög bolig stötte 5. Betaling i Sverige indtägts bestemt Du mister din Tabt arbejdsfortjeneste hvis du flytter herover uden arbejde i DK. Der er også regler om forsörger pligt herovre når man skal have en ikke EU borger til Sverige. Det tager måneder at få flyttet A kassen til Sverige. Tror du skal tänke dig godt om :rolleyes:
Takker for svarene. Er barselsdagpenge virkelig så lave i Sverige? Her får man mindst 8.000. :sad: Men kan man så også være sikker at man får pengene når man flytter fra dk til se, da ens barsel starter? Dvs., selv om man ikke har arbejdet i sverige? Takker igen. :th2:
Besvaret

Svar Ja, de er så lave da du ikke arbejder i Sverige. Og om du kan väre sikker, nej. Jeg undrer mig over at du ikke spörger hvordan det fungerer med et handicappet barn i Sverige. Dit barn skal möde helt nye läger og andet personale. Og det med et sprog dit barn ikke forstår. Hvordan har du tänkt dig det skal blive ?? Det er et helt andet system herovre, har du tänkt på det ?

Besvaret
Ja' date=' de er så lave da du ikke arbejder i Sverige. Og om du kan väre sikker, nej. Jeg undrer mig over at du ikke spörger hvordan det fungerer med et handicappet barn i Sverige. Dit barn skal möde helt nye läger og andet personale. Og det med et sprog dit barn ikke forstår. Hvordan har du tänkt dig det skal blive ?? Det er et helt andet system herovre, har du tänkt på det ?[/quote'] Har min svigerfamillie boende i Malmö, så jeg er tit i SE med min datter. Hun er begyndt at tale lidt svensk. Men er godt klar over, at hun vil være nødt til at lære det, det samme vil dog gælde mig og min mand. Det med læger i dk som min datter har, er en øjenlæge, som vi ser engang imellem, da hun skæller og er meget langsynet. Derfor kræver øvelser. Oven i det er hun hypermobil og begyndte at gå meget sent og er meget forsigtig med det hele. Det kræver så at jeg tager hende til gymnastik (som f.eks. svømmning). Og det er så grunden til at jeg får tabt arbejdsfortjeneste. Takker igen, vil prøve at kontakte migrationsverket med hvordan vores situation ville se ud, når vi flytter over broen. :)
Besvaret

Svar Ikke for at tage modet fra dig. Men tabt arbejdsfortjeneste fungerer ikke her som i DK. Så det skal du ikke forvente. Jeg formoder at du ved at du ikke kan bruge läge systemet i DK hvis du bor i Sverige.

Har min svigerfamillie boende i Malmö, så jeg er tit i SE med min datter. Hun er begyndt at tale lidt svensk. Men er godt klar over, at hun vil være nødt til at lære det, det samme vil dog gælde mig og min mand. Det med læger i dk som min datter har, er en øjenlæge, som vi ser engang imellem, da hun skæller og er meget langsynet. Derfor kræver øvelser. Oven i det er hun hypermobil og begyndte at gå meget sent og er meget forsigtig med det hele. Det kræver så at jeg tager hende til gymnastik (som f.eks. svømmning). Og det er så grunden til at jeg får tabt arbejdsfortjeneste. Takker igen, vil prøve at kontakte migrationsverket med hvordan vores situation ville se ud, når vi flytter over broen. :)
Besvaret
Ikke for at tage modet fra dig. Men tabt arbejdsfortjeneste fungerer ikke her som i DK. Så det skal du ikke forvente. Jeg formoder at du ved at du ikke kan bruge läge systemet i DK hvis du bor i Sverige.
Jep ved godt at jeg/vi så skal have en ny læge i Sverige og ny vurdering. Men efter afsluttet barselsorlov vil jeg også gerne tilbage på arbejdsmarkedet. ;). Så regner med ikke at skulle får brug for tabt arbejdsfortjeneste. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...