Jump to content

Svensk beskatning af 23000:-/ mån brutto.

Recommended Posts

Skrevet

Min kæreste har fået tilbudt et "startjob" i Sverige. De vil give hende 23000 SEK før skat og sociale afgifter mv. Jeg kender overhovedet ikke de svenske regler, men det er noget med 30% i sociale afgifter som skal fratrækkes det beløb, og hvad så med skatten? Hvor meget kan hun forvente at stå tilbage med i hånden. Hun har ingen fradrag udover det der så må modsvare et dansk "personfradrag".

Besvaret
Min kæreste har fået tilbudt et "startjob" i Sverige. De vil give hende 23000 SEK før skat og sociale afgifter mv.
Det er usædvanligt på grænsen til lusket at opgive lønnen før sociale afgifter... men HVIS det er korrekt opfattet, så kan du ikke bruge Skatteverkets lister, som MC-manden henviser til, til noget, for SV forudsætter den løn, man får før skat, men efter de sociale afgifter, der jo mest er et anliggende for arbejdsgiveren. Hvis man spørger en presumptiv svensk arbejdsgiver, hvad man får i løn, så får man svaret i formatet efter-sociale-afgifter-men-før-skat. Skatten er etparogtredive procent med et solidt bundfradrag kombineret med jobfradrag, der dog ikke helt når danske højder, selv om alliancen har arbejdet godt på sagen. :)
Besvaret
Det er meget simpelt. På www.skatteverket.se findes nogle lister hvor I kan se hvad der er tilbage efter skat. Det er ca. 100 gange lettere end i DK. Fradrag deklareres året efter så hvis man finder den rigtige liste, så står der hvad man betaler i skat. Regn med ca. 29-32% i skat.
Jeg ved ikke, hvad der skulle gøre det 100 gange lettere end i Danmark. Grunden til, at Skatteverket er nødt til at stille de lister til rådighed er jo, at størrelsen på bundfradraget flytter sig med indkomsten, så man kan aldrig regne sin skat ud på bagsiden af en serviet med mindre man er et autistisk matematikgeni. Fradrag deklareres præcis som i Danmark. :)
Besvaret
Jeg ved ikke' date=' hvad der skulle gøre det 100 gange lettere end i Danmark. :)[/quote'] Nu ved jeg ikke hvilken baggrund du har i at udtale dig om det et ikke er lettere... Jeg arbejder i Sverige og da jeg skulle udregne min skat (eller rettere, da jeg skulle ha' et grundlag for at diskutere min løn) så fandt jeg den liste min kommune bruger..... Hvis jeg tjerner xxxxx kr, så betaler jeg xxxxx kr i skat. Hvis DET ikke er simpelt, så ved jeg sgu ikke. I DK er det da helt umuligt at få en ide om ens skat før man har set sin første lønseddel. I SE tog det mig ca. 2½ min. at finde ud af hvad jeg skulle betale til skatteverket.
Besvaret

Altså jeg kunne da hitte ud af det. Først trækker man 32,42% fra i sociale / arbejdsgiver afgifter. Det giver ca. 15500. Så knaster man det ind i kalkulatoren fra Skatteverket og henter de aktuelle skatte, kirke og begravelsessatser - og så får jeg det til, at der ikke skal betales en krone i skat udover arbejdsgiver afgifterne. Sikkert på grund af et stort bundfradrag? Er det korrekt? Altså at svaret er ca. 15500 :- PS - det er ikke fordi arbejdsgiveren er skummel eller lignende - det var det vi fik det regnet ud til, at hans budgetramme var, og så ville jeg jo lige regne baglæns for at se hvor meget det gav hende...

Besvaret

Normalt er de 32.42% ikke en del af lønnen og var ihvertfald ikke noget som vi overhovedet snakkede om, da jeg fik mit job. Jeg forhandlede mig til en løn, og hvad firmaet derudover skal betale i social/arbejdsgiver afgifter, vedrørte ikke min lønforhandling.... Jeg syntes din kæreste skulle kontakte firmaet og høre om det er inkl. eller eksl. diverse afgifter. Vi kan jo kun gætte på hvordan den lønaftale er lavet.

Altså jeg kunne da hitte ud af det. Først trækker man 32,42% fra i sociale / arbejdsgiver afgifter. Det giver ca. 15500. Så knaster man det ind i kalkulatoren fra Skatteverket og henter de aktuelle skatte, kirke og begravelsessatser - og så får jeg det til, at der ikke skal betales en krone i skat udover arbejdsgiver afgifterne. Sikkert på grund af et stort bundfradrag? Er det korrekt? Altså at svaret er ca. 15500 :- PS - det er ikke fordi arbejdsgiveren er skummel eller lignende - det var det vi fik det regnet ud til, at hans budgetramme var, og så ville jeg jo lige regne baglæns for at se hvor meget det gav hende...
Besvaret

Jamen det ved vi skam godt. Det er inkl. arbejdsgiver afgift. Dvs. at ud af de 23000 skal arbejdsgiverafgift, skat mm. betales inden det kommer til udbetaling. Jeg ved situationen lyder mærkelig (Hvilket den måske også er) men vi har altså helt styr på det :-) Men passer kalkylen?

Besvaret
Nu ved jeg ikke hvilken baggrund du har i at udtale dig om det et ikke er lettere... Jeg arbejder i Sverige og da jeg skulle udregne min skat (eller rettere, da jeg skulle ha' et grundlag for at diskutere min løn) så fandt jeg den liste min kommune bruger..... Hvis jeg tjerner xxxxx kr, så betaler jeg xxxxx kr i skat. Hvis DET ikke er simpelt, så ved jeg sgu ikke. I DK er det da helt umuligt at få en ide om ens skat før man har set sin første lønseddel. I SE tog det mig ca. 2½ min. at finde ud af hvad jeg skulle betale til skatteverket.
Senere fandt Skatteverket nok ud af, at det var noget andet, mindre, du skulle betale. :) Men nuvel, hvis det er 100 gange bedre at have sådan en tabel end ikke at have den, så har du ret. Kommunerne i Danmark kunne også stille den slags til rådighed, men det er nok ikke så efterspurgt, da den danske formel er meget nemmere at have med at gøre, fordi bundfradraget er fast og ikke stiger med indkomsten på svensk vis - hvilket som sagt gør det nemmere at regne ud i hovedet eller på en serviet. Forsåvidt som det da overhovedet er interessant at vide hvilken løn efter skat, der for et fradragsløst menneske knytter sig til en bestemt bruttoløn - der findes vel ingen mennesker, der ikke har fradrag mm. til at forstyrre billedet. Det er jo kun et teoretisk tal, der fremgår af tabellen, men det kan da være nyttigt nok især for en dansker at se et teoretisk udtryk for nettolønnen.
Besvaret
Hvis 15500 er årslønnen, så kan beregningen godt være korrekt. :)
Besvaret

Igen pakker du dine udtaleser ind i en gang volapyk som kun forvirrer (eller, måske jeg bare er træt). Forhold dig til facts, så skal du se hvor simpelt det svenske system er. Detaljen er jo netop at du i DK ikke kan regne din skat ud... Ved du helt præcis hvad du betaler i ATP og lign. ? Plus, der er en latterlig række fradrag som går det totalt uigennemsigtligt... Se på den svenske model... Lad os antage at man bor i samme by som man arbejder i (Malmö).... hvilke fradrag er der så ? Hvis man bor til leje... INGEN !. Så er det bare at slå op i tabellen.... Og ja... For mig (og chaospiloten) så er det faktisk bruttolønnen vi kigger på.. Det gør du naturligvis ikke....

Senere fandt Skatteverket nok ud af, at det var noget andet, mindre, du skulle betale. :) Men nuvel, hvis det er 100 gange bedre at have sådan en tabel end ikke at have den, så har du ret. Kommunerne i Danmark kunne også stille den slags til rådighed, men det er nok ikke så efterspurgt, da den danske formel er meget nemmere at have med at gøre, fordi bundfradraget er fast og ikke stiger med indkomsten på svensk vis - hvilket som sagt gør det nemmere at regne ud i hovedet eller på en serviet. Forsåvidt som det da overhovedet er interessant at vide hvilken løn efter skat, der for et fradragsløst menneske knytter sig til en bestemt bruttoløn - der findes vel ingen mennesker, der ikke har fradrag mm. til at forstyrre billedet. Det er jo kun et teoretisk tal, der fremgår af tabellen, men det kan da være nyttigt nok især for en dansker at se et teoretisk udtryk for nettolønnen.
Besvaret

Har aldrig hört Jeg har aldrig hört at man får oplyst en lön för afgifter. Det er jo noget arbejsgiveren betaler en fast procent til. Men en ändring der er tilkommet de senere år er at belöbet, arbejdgiverafgiften står på lönsedlen :confused: Det er meget enkelt af regne skatten i Sverige. Men det kan man altså også göre i Danmark. Ikke lige så enkelt men nästen. Jeg er ret sikker på at de 23000 er lön för skat. Iövrigt en udmärket startlön i det Svenske :)

Besvaret
Først trækker man 32,42% fra i sociale / arbejdsgiver afgifter. Det giver ca. 15500.
De sociale afgifter udgår på den udbetalte bruttoløn, så det angivne beløb skal være noget højere. I øvrigt ville det sikkert være hensigtsmæssigere, hvis du spurgte om det, du gerne vil have svar på, nemlig hvad en arbejdsgiver der budgetterer med 23.000 pr. måned til en ny medarbejder skal give i løn. Jeg ved ikke rigtig, men er det ikke et meget lille beløb? Der er jo også andre udgifter end lige præcis lønskatten. :cry:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...