Jump to content

Ny bil - hvordan klager man over den og værksted??

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle, Jeg har for et år siden købt en sprit ny Volvo V70 D5 som jeg nu er "kør træt i". Sagen kort: 1) Bilen er en diesel og allerede kort tid efter købet konstaterede jeg underlige vibrationer i bilen samt i rat. Værre var at bilen "sporede" altså trak til højre/venstre alt efter vejens belægning. Tog til værkstedet og de har fedtet med hjulinstilninger etc. men intet har hjulpet. Dette er 10-11 måneder siden. 2) Herefter er alt blevet værre og en række småfejl er kommet til. 3) Har været i konstant dialog med værkstedet men de har afvist, eller ment at der ikke kunne gøres mere. Bilen blev dårligere og dårligere kørende. 4)Efter et utal mails/telefon til værksted (flere i Skåne) og til Volvo (om henviser til værksted) har man endelig her i oktober/november taget bilen ind til reparation. 5) Efter 3 uger på værksted er bilen nu tilbage MEN den sporer stadig, nu med kraftige klonklyde fra undervogn ved drejning, acc, og bremsning!! Konklusione er at jeg står med en bil der - efter min mening - har haft en produktfejl fra købsdato, værksted/Volvo har ikke kunne/ville rette det igennem 12 måneder og efter så at prøve får jeg en ødelagt bil tilbage. Jeg har betalt 450.000 kr for den. Nogen der kan anbefale hvad jeg skal gøre? Kender nogen (erfaring med) en god konsumentadvokat? Håber nogen kan give mig et godt tip til hvad jeg skal gøre nu. VH Peter

Besvaret

Jeg har endnu ikke haft en bil eller motorcykel der ikke gør præcis det samme. Er det en fejl ? Jeg vil nu mene det mere er en fejl i vejbelægningen

Værre var at bilen "sporede" altså trak til højre/venstre alt efter vejens belægning.
Besvaret

Lemon Jeg kan desværre ikke komme med gode råd, der kan hjælpe dig, og jeg håber ikke, at jeg nogensinde selv kommer i en lignende situation. Jeg vil blot tilføje, at jeg ville ønske, at vi i SE/DK havde en "lemon law" på samme måde, som de har det i USA. Det er i hvert fald mit umiddelbare indtryk, at loven rent faktisk virker og gør det væsentligt nemmere i USA at returnere sin "lemon" til forhandleren, end det er tilfældet herhjemme.

Besvaret
Jeg har endnu ikke haft en bil eller motorcykel der ikke gør præcis det samme. Er det en fejl ? Jeg vil nu mene det mere er en fejl i vejbelægningen
Ja, jeg må tilstå, at min 530'er også lider af "tramlining" (hvilket vist er meget alm. blandt BMW'er) - noget som jeg kun bed mærke i begyndelsen (specielt på de 19" store sommersutter). Det er normalt, og man vender sig lynhurtigt til det, synes jeg. Men de andre problemer, der nævnes, burde selvfølgelig være udbedret for længst, IMO.
Besvaret
ja precis ... hvis den kun gjorde det i een retning ville der väre noget galt ... men at det ändrer sig i henhold til vejen så er der jo intet galt... husk også at jo bredere fälge jo mere sporfölsom blir den... men det du beskriver er ikke en fejl...
Besvaret

Well, har du store fælge og lavprofil dæk på - så "griber" dækket fast i alle dumme ujævnheder og det kan føles som om den trækker til den ene eller anden side, og det ændre sig ved vejens forskellige belægninger og kvalitet :-) Det er min erfaringer i hvert fald. Havde en celica en gang, og den greb fast i midter striberne på motorvejen når man overhalede - ganske intressant ved højere hastigheder hehe.

Besvaret

Men vibrationer mv i rattet - det bør den vel bestemt ikke? Og klonklyde mv skal der da SLET ikke være. Nu er det heller ikke en Volvo jeg har - men min 330'er har sommerdæk i rimelig store størrelser (18" i 255/35 bag samt 225/40 for) og den hager sig nu ikke fast i vejbelægningen på den måde..

Besvaret
Men vibrationer mv i rattet - det bør den vel bestemt ikke? Og klonklyde mv skal der da SLET ikke være. Nu er det heller ikke en Volvo jeg har - men min 330'er har sommerdæk i rimelig store størrelser (18" i 255/35 bag samt 225/40 for) og den hager sig nu ikke fast i vejbelægningen på den måde..
öhm 225 bred er standard på bmw.. og er ikke bredt... hvor mange tommer din fälg er er uden betydning.. det er bredden der har noget at sige .. men hvis det er random hvilken vej den träkker til så er det ikke bilen der er fejl på.. klart at klonklyde og vibrationer ikke skal väre der men kör forbi en däkmand og få ham til at tjekke afbalanceringen få ham til at nulbalancere dem .. min kammerat afbalancerede mine däk 4-5 gange og det blev ved med at vibrere så körte jeg til en anden og fik dem afbalanceret og så stoppede det .. det var simpelthen hans maskine der ikke var god nok .. klonklyde er straks värre isär hvis de ikke var der för den kom på värksted
Besvaret
öhm 225 bred er standard på bmw.. og er ikke bredt... hvor mange tommer din fälg er er uden betydning.. det er bredden der har noget at sige ..
Jeps - det er standard bredde på 3-serien, det er jeg klar over... Det er faktisk den eneste bredde BMW anbefaler på fordækkene udover man også "må" sætte 205 bredde på i 16" på 325i og mindre. Nå - men vi mangler også stadig at høre hvor brede dækkene er på problem-Volvo'en jo? Mon de er meget bredere end det?
klart at klonklyde og vibrationer ikke skal väre der men kör forbi en däkmand og få ham til at tjekke afbalanceringen få ham til at nulbalancere dem .. min kammerat afbalancerede mine däk 4-5 gange og det blev ved med at vibrere så körte jeg til en anden og fik dem afbalanceret og så stoppede det .. det var simpelthen hans maskine der ikke var god nok ..
Ja men så må Volvo jo finde nogen der kan afbalancere mandens dæk! Den er jo købt fabriksny og kun et år gammel... Selvfølgelig hvis man har været ude hos en eller anden 3die parts dækpusher og købt ekstra brede dæk der ikke anbefales til den er det en anden sag. Men hvis man køber en bil med dæk der anbefales og leveres til bilen af producenten - så må man vel som minimum også kræve og forvente at den kører ordentligt med dem.
Besvaret

Du kan prøve Allmänna Reklamationsnämnden, som er den ... men vær forberedt på at det tager lang tid for dem at behandle din sag. "Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister. Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet." Så slipper du for at hive dem i retten :-) http://www.arn.se/ Sørg for at skrabe så meget dokumentation sammen som overhovedet muligt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...