zabel Skrevet November 22, 2008 Rapporter Skrevet November 22, 2008 Jeg flyttede til Malmø i maj 2008 og optog lån for 2.500.000 SEK i SEK til hus. Med den nuværende kurs på SEK overvejer jeg at flytte lånet til EUR, for at slippe billigere hvis SEK stiger igen (kurs maj 2008: 0.78- kurs nu 0.71 ~ 170000 DKK, På den anden side hvis den bliver ved med at falde, går jeg glip af den gevinst). I den forbindelse læste jeg her: http://www.penge.dk/cm/1.762 "Få fradrag for eurolån Er man i tvivl, er et sidste argument, der kan tippe valget til fordel for eurolånet, at man ved lån i fremmed valuta (altså også et eurolån) kan fratrække samtlige omkostninger i forbindelse med lånoptagelsen. Det gælder også stempelafgifter til staten. Omkostningerne kan fratrækkes i selvangivelsen, i takt med at der afdrages på gælden. Og denne mulighed har man ikke ved lån i danske kroner. " Så tænker jeg, kan jeg så også fratrække samtlige omkostninger til mit nuværende lån, da det jo er foretaget i SEK i maj måned, altså en udelandsk valuta set fra et DK synspunkt. Det beløb sig til 60-70.000 SEK til den svenske stat/Skånes provinsbank i gebyrer og stiftelsesomkostninger. Ved nogen dette?
Nils Besvaret November 22, 2008 Rapporter Besvaret November 22, 2008 Det, der tænkes på, er muligvis, at hvis man skal betale skat af en eventuel kursgevinst på et dansk lån i udenlandsk valuta, så kan man medregne omkostninger, når gevinsten skal opgøres - det vil sige, når man afdrager på lånet eller indfrier det helt. Men som privatperson, der indfrier lånet i forbindelse med, at man sælger huset, er man ikke skattepligtig af en eventuel kursgevinst og kan heller ikke fratrække et kurstab - og kan ikke fratrække omkostninger.
zabel Besvaret November 23, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 23, 2008 Overrasket Jeg er egentlig overrasket over der ikke er mere respons på denne tråd. Er det fordi ingen ved det, eller er jeg helt ude i skoven med det skatte-spørgsmål? Det kunne jo betyde en hel del skattemæssigt, hvis man det første år på ens selvangivelse til DK kan trække låneomkostninger fra på et lån taget i anden valuta end DKK. Det er jo både stiftelsesomkostninger, stempel, pantebrev og hvad ved jeg. Det lød heller ikke som om Nils var helt sikker i denne sag!?
zabel Besvaret April 21, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 21, 2009 Noget nyt? Jeg puster lige lige liv i denne tråd igen. Den artikel jeg henviser til i første indlæg, skrives der at: Få fradrag for eurolån Er man i tvivl, er et sidste argument, der kan tippe valget til fordel for eurolånet, at man ved lån i fremmed valuta (altså også et eurolån) kan fratrække samtlige omkostninger i forbindelse med lånoptagelsen. Det gælder også stempelafgifter til staten. Omkostningerne kan fratrækkes i selvangivelsen, i takt med at der afdrages på gælden. Og denne mulighed har man ikke ved lån i danske kroner. Er der nogen der ved mere?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu