hpn Skrevet January 9, 2009 Rapporter Skrevet January 9, 2009 Vi har desvärre opdaget nogle fugtpletter på loftet i to rum i huset - der ligger i forlängelse af hinanden (dog "afbrudt" af et badevärelse). For omkring tre uger siden opdagede vi det i det förste rum, men da de forsvandt af sig selv, gjorde vi ikke mere ved det. Her til morgen opdagede vi så det samme i det andet rum Manden skal en tur på loftet, men vi tror ikke, at det er muligt at se noget, da der er spredt isolationsmateriale ud over det hele, og der ikke er bjälker til at gå på ud til der, hvor det er. Hvad skal vi nu göre? Vente og se, om det forsvinder, eller tage kontakt til nogen? (i så fald, hvem?)
BS Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Fik i Anticimex eller lign til at gennemgå huset for jer da i købte det? Tag evt kontakt til dem. Men det lyder sansynligt at det evt kan komme fra badeværelset og sprede sig ud.
SanneJ Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Det er utroligt så glad du er for Anticimex BS -men så er der da nogen der er:p Ahj, jeg er nu ikke så negativ heller, kender bare til flere tilfælde af deres biologiske analyser, som har været noget magværk. Hvordan ser fugtpletterne ud, er de i afgrænset til hjørner af rummet? Skaller malingen af eller er der noget sort, grønligt? Når manden går på loftet skal han selvfølgelig også tjekke om der mangler tagplader eller der findes mulighed for at der kan trænge vand ind på andre måder. At der ligger et badeværelse i mellem rummene, er også værd at notere sig, men med mindre fugtpletterne ligger op mod badeværelset tror jeg snarere det er en fugtkilde fra taget. Eller at I bare har dårlig ventilation i rummene, det er også meget normalt. Men I burde måske få nogen ud og undersøge tagkonstruktionen. Det er nok svært selv at se noget, da evt. vand jo trænger igennem isoleringen, men brug næsen flittigt deroppe (og hvis der lugter af skimmel, så stop med at brug næsen!) og se efter misfarvninger i isolering og træværk (og om der er vådt selvfølgelig). Det er dyrt at få nogen ud, men søg på fx. eniro efter "byggkonsult" eller "bygg og fuktanalys" eller lign. Jeg kan anbefale dem her: http://www.indoorair.se/ men kender ikke til deres priser, men de er dygtige.
BS Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Det er utroligt så glad du er for Anticimex BS -men så er der da nogen der er:p Ahj, jeg er nu ikke så negativ heller, kender bare til flere tilfælde af deres biologiske analyser, som har været noget magværk. Ja jeg er svært godt tilfreds med Anticimex. Derfor jeg gladeligt anbefaler dem. Derudover kender jeg ikke til andre der laver sådan noget :D
hpn Besvaret January 9, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 9, 2009 Hvordan ser fugtpletterne ud, er de i afgrænset til hjørner af rummet? Skaller malingen af eller er der noget sort, grønligt? Vi havde besiktning af Anticimex, og de bemärkede, at der (som fölge af, at der ikke er pap imellem tagsten og träplader) var trängt fukt ind et par steder, men sagde samtidigt, at taget nok skulle kunne holde 20 år til - så länge "pletterne" under taget ikke blev större (hvilket de ikke er). Inden vi köbte huset, var der blevet skiftet et par tagsten, som var gået i stykker - hvilket også var bemärket i besiktningsrapporten. Jeg vedhäfter lige et billede af pletterne. Det er ikke op til badevärelset, men er stadig på linie i rummene (altså ca. en räkke ud mod vinduerne) Der er dog intet på denne linie i selve badevärelset. Min mand kunne som forventet ikke se noget deroppe :( Han kan jo ikke komme ud og rode i isoleringen Glemte lige at skrive, at vi har ventilation i alle rum, som kan lukkes til, men de er åbne i begge rum.
Toft Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Har I udelukket den mulighed at der evt kan fyge sne ind på loftet? Kunne godt ligne pletter fra sne der er smeltet. Efter som der også var sne for 3-4 uger siden, så kan det jo være en mulig forklaring. Selvfølgelig ved jeg ikke om I havde sne der hvor I bor i denne uge, samt for 3-4 uger siden, med det havde vi her i Skurup.
SanneJ Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Det der skal I få undersøgt! På en eller anden måde trænger der vand ind gennem taget er jeg ret så sikker på (Tofts fygesne måske?). Hvis det havde været for dårlig ventilation i rummene ville fugtpletterne frem for alt vise sig ved kuldebroer (hjørner, under vinduer osv.). Fugtpletterne, som I kan se, vil komme og gå, men I kan være sikker på at der ligger fugt i længere tid oppe på loftet og det kan give langt større skader fremfor alt af trænedbrydende svampe, og det kan bliver en dyr fornøjelse. Så selv om det vil koste flere tusinde kroner nu at få undersøgt, så er pengene i sidste ende givet godt ud! Held og lykke med det og fortæl gerne hvor problemet viser sig at være:th2:
SanneJ Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Ja jeg er svært godt tilfreds med Anticimex. Derfor jeg gladeligt anbefaler dem. De kom og satte musefælder op? For det var vel ikke dem der hjalp med gulvet vel...
hpn Besvaret January 9, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 9, 2009 Det der skal I få undersøgt! På en eller anden måde trænger der vand ind gennem taget er jeg ret så sikker på (Tofts fygesne måske?). Hvis det havde været for dårlig ventilation i rummene ville fugtpletterne frem for alt vise sig ved kuldebroer (hjørner, under vinduer osv.). Fugtpletterne, som I kan se, vil komme og gå, men I kan være sikker på at der ligger fugt i længere tid oppe på loftet og det kan give langt større skader fremfor alt af trænedbrydende svampe, og det kan bliver en dyr fornøjelse. Så selv om det vil koste flere tusinde kroner nu at få undersøgt, så er pengene i sidste ende givet godt ud! Held og lykke med det og fortæl gerne hvor problemet viser sig at være:th2: Tak for svaret. Skal vi så evt kontakte Anticimex, så de kan komme i förste omgang? Vi har det et år gratis i forbindelse med villaforsikringen alligevel.
michael k Besvaret January 9, 2009 Rapporter Besvaret January 9, 2009 Tak for svaret. Skal vi så evt kontakte Anticimex, så de kan komme i förste omgang? Vi har det et år gratis i forbindelse med villaforsikringen alligevel. god ide under alle omständigheder däkker de jo selvrisikoen ved vand/fugtskade osv ..
hpn Besvaret January 19, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2009 Så har Anticimex lige väret her - og det er ikke fugt... Han kunne ikke sige, hvad det var men mente, at det måske var noget olie i materialet, der trängte igennem. Han var også på loftet og kunne ikke se noget der heller.
SanneJ Besvaret January 19, 2009 Rapporter Besvaret January 19, 2009 Så har Anticimex lige väret her - og det er ikke fugt... Han kunne ikke sige, hvad det var men mente, at det måske var noget olie i materialet, der trängte igennem. Han var også på loftet og kunne ikke se noget der heller.Og så fordi det lige netop er Anticimex, er jeg stadig nervøs. Håber selvfølgelig de har ret, har du fået en rapport? Hvilke metoder har de anvendt? De har forhåbentlig haft en fugtmåler med... Ja, det burde være en selvfølge, men har desværre dårlige erfaringer. Ikke for at gøre dig nervøs overhovedet, men noget olie i materialet som trænger igennem og som kommer og går:confused: ja ja, hvis han bare har målt fugt og det ikke var det, så holder jeg min kæft:)
MissCath Besvaret January 19, 2009 Rapporter Besvaret January 19, 2009 Jeg er rørende enig med Sanne - det lyder godt nok liiiiidt underligt! Du må lige få fulgt op på det - oliepletter kommer og går ikke...!
hpn Besvaret January 20, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 20, 2009 han havde en fugtmåler med, og den sagde samme % på selve pletterne som på andre dele af loftet. Han foreslog, at min mand skulle en tur på loftet med rive og ansigtsmaske og så rive isoleringen väk så han kan se, om der er noget derunder.
hpn Besvaret September 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 13, 2010 opdatering; For en måneds tid siden i forbindelse med det skybrud, der varede et par dage, begyndte det at dryppe ned fra loftet i stuen. Ikke mange dryp, men nok til at man bliver urolig. Anticimex kom igen ud efter en uge, og da var pletterne törret ind. Han kunne dog godt se skjolderne, men sagde, at det så länge det ikke blev ved, og at det törrede (hvilket var tilfäldet), så skulle vi ikke väre urolige. Det skal bemärkes, at det er på samme "linie" som tidligere :( Han sagde, at det kunne komme ind af små huller, men at det ville blive for dyrt at få en tömrer til at undersöge, da han ville bräkke noget af taget ned, og så länge det som sagt kun var én gang om året, så skulle vi tage det med sindsro, hvilket jeg har lidt svärt ved :( Jeg begynder at tvivle lidt på deres kompetence...
SanneJ Besvaret September 14, 2010 Rapporter Besvaret September 14, 2010 opdatering; For en måneds tid siden i forbindelse med det skybrud, der varede et par dage, begyndte det at dryppe ned fra loftet i stuen. Ikke mange dryp, men nok til at man bliver urolig. Anticimex kom igen ud efter en uge, og da var pletterne törret ind. Han kunne dog godt se skjolderne, men sagde, at det så länge det ikke blev ved, og at det törrede (hvilket var tilfäldet), så skulle vi ikke väre urolige. Det skal bemärkes, at det er på samme "linie" som tidligere :( Han sagde, at det kunne komme ind af små huller, men at det ville blive for dyrt at få en tömrer til at undersöge, da han ville bräkke noget af taget ned, og så länge det som sagt kun var én gang om året, så skulle vi tage det med sindsro, hvilket jeg har lidt svärt ved :( Jeg begynder at tvivle lidt på deres kompetence...AH HVA???? ikke väre urolig? Hva f#n er det for en gang makvärk!!! Det er krafteddermede utroligt at fagfolk skal give sådanne forklaringer (undskyld mit sprog Gio, men du ved hvordan jeg taler...). Nuvel, vedkommende har ret i, at det vil blive dyrt for en tömrer at undersöge, og at du ganske givet ikke behöver väre urolig for evt. sundhedsgener pga. de skimmelsvampe som vil vokse, da det er et begränset område, MEN! DER SKAL SGU IKKE DRYPPE VAND NED FRA LOFTET I JERES STUE!!! Det betyder at det trods alt er en betydelig mängde vand der kommer! Og da der ganske givet ligger träspär i loftet, som derved bliver våde er der risiko for tränedbrydende svampe og det blir dyrt!!! (der burde jo også väre en form for fugtspärrer, som skulle holde vandet oppe på loftet (haha trist at det i mange tilfälde er en fugtspärrers funktion:sick:). Det er også noget fis at man ikke behöver at väre urolig hvis det ikke er vedvarende og törrer ind imellem. Visse svampe behöver ligefrem disse opfugtning-udtörringscykler for at kunne vokse (et ex. er den sorte svamp som vokser i badevärelsesflisernes fuger -badevärelset er jo et typisk sted for opfugtning-udtörring). Selvom det kun er 1 gang om året (?) det kommer ned i stuen, KAN der jo komme en del vand ind og lägge sig på loftet uden at det er i en sådan mängde at det ligefrem drypper ned i stuen (det er altså skidt:sad:) Og hvad skal I så göre... for at det i förste omgang ikke skal blive uendelig dyrt og spild af tid og penge (Anticimex som kommer ud 1 uge efter:-/) synes jeg at I skal gå op på loftet näste gang det styrtregner og se hvor vandet kommer ind. I er nödt til at tage det i situationen ellers blir det nok håblöst...
hpn Besvaret September 14, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 14, 2010 Det gjorde vi skam også. Da vi opdagede det, styrtede vi op på loftet (imens det regnede), men der var intet at se, hverken oppe ved taget eller ude ved kanterne:( Min mand fik så fat i en rive og begyndte at kämpe med isoleringen, som jo er 0,5 m dyb, og efter at have fået diverse ledninger og rör (som åbenbart er lagt under isoleringen) viklet ind i tänderne på riven, opgav vi. Vi kan jo ikke engang gå derude, hvor isoleringen ligger, så det er stort set umuligt at få blotlagt et område fra isolering. Gutten fra Anticimex sagde også, at det kan komme ind ved udluftnings-suget eller kökkenfläkten eller synderen kunne väre en tagsten, der var lagt skävt, men at det som sagt skulle ses i en sammenhäng, og når det ikke var värre, så ville det blive for dyrt. Det, der bekymrer mig på det kraftigste er, at det er i samme "linie" som for 1,5 år siden... og det eneste rum, hvor det IKKE har väret i i den side af huset, er badevärelset - som jo har fugtspärre. Skal vi få fat i nogle fagfolk, som kan komme ud og flytte isoleringen (iså fald hvem?) og få tjekket op på det? Man må da vel kunne se denne berömte linie, og fölge den til dér, hvor vandet kommer ind :O
Johnzie Besvaret September 14, 2010 Rapporter Besvaret September 14, 2010 Jeg ville kontakte mit forsikringsselskab, få dem ud og besigtige, fortæl den historie som Gutten fra Anticimex fortalte. for det kan blive dyrt for dem (forsikringselsskabet. Johnzie
hpn Besvaret September 15, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 15, 2010 Jeg ville kontakte mit forsikringsselskab, få dem ud og besigtige, fortæl den historie som Gutten fra Anticimex fortalte. for det kan blive dyrt for dem (forsikringselsskabet. Johnzie Det var de förste, jeg kontaktede, og han sagde, at vi skulle stille en spand under stedet og afvente :th2: Så sagde han, at jeg skulle få fat i en tömrer. Der var ikke meget hjälp at hente
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu