Juff Skrevet January 22, 2009 Rapporter Skrevet January 22, 2009 Hejsa Findes der indenfor køleskabsverdenen en producent alla zalman / arctic cooling der producere mere støjsvage pumper ( hedder de vel ) ? Sagen er den vi for et år siden købte et samsung kyl/frys side by side, yderst lækkert, men vi synes desværre pumpen larmer for meget. Det står frit, og ifølge samsung har det et støjniveau på 43 db hvilket jeg har forstået åbenbart er meget normalt for side by side skabe.... Jeg kiggede også på et dobbelt så dyrt bosch der havde et støjniveau på 45 db... Eller er løsningen måske at montere et skabsmodul omkring køleskabet for at fjerne nogle db ? Nogen der har erfaringer, eller kan henvise ? :)
Guest Mogens Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 Jow nu skal du høre... Findes der indenfor køleskabsverdenen en producent alla zalman / arctic cooling der producere mere støjsvage pumper ( hedder de vel ) ? Sagen er den vi for et år siden købte et samsung kyl/frys side by side, yderst lækkert, men vi synes desværre pumpen larmer for meget. Det står frit, og ifølge samsung har det et støjniveau på 43 db hvilket jeg har forstået åbenbart er meget normalt for side by side skabe.... Jeg kiggede også på et dobbelt så dyrt bosch der havde et støjniveau på 45 db... På et tidspunkt blev det forbudt at anvende freon som kølemiddel, hvorfor fabrikanterne måtte gå over til ringere kølemidler, som kræver højere tryk. Dette høje tryk er årsagen til, at køkeskabe idag støjer mere, end de gjorde for år tilbage. Der skal nemlig intet til, før man har balladen (klemte rør, bukninger osv.) Eller er løsningen måske at montere et skabsmodul omkring køleskabet for at fjerne nogle db ? Problemet med at stoppe køleskabet ind i et køkkenskab kan være dette, at køkkenskabet kommer til at få en højttalervirkning ift. lyden - at lyden forstærkes og kastes fremad. Desuden skal man passe på, at køkkenskabet ikke klemmer om køleskabet, ligesom køleskabet skal være fri af køkkenskabets bagvæg og evt. stikkontakt. De fleste lydmålinger er for fritstående køleskabes vedkommende foretaget i et lydlaboratorium - fritstående. Man måler i een meters højde, een meter fra forsiden af køleskabet. Er lydniveauet for højt klager man til producenten. Ændringen kan nemlig være tegn på, at dit køleskab lækker kølevædske - eller kompressoren har en defekt - hvorfor den skal arbejde mere med sagen. Jo før du henvender dig - jo før har du en chance for at få skaden dækket...
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 Tak for det mogens.... Kan jo prøve at forhøre mig hos garantgruppen i sverige, som ifølge tretti.se servicere samsung... Kanske jeg lige skal have fat i faders db måler først... Så må tiden jo vise om det er en fejl, eller bare standard støj indenfor normerne :o Har også leget lidt med tanken om at sætte en 1 cm tyk lydisoleringsmåtte på stålpladen som udgøre bagdelen af køleskabet minus hullerne hvor pumpen får luft ..................
Gio Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 Har også leget lidt med tanken om at sætte en 1 cm tyk lydisoleringsmåtte på stålpladen som udgøre bagdelen af køleskabet minus hullerne hvor pumpen får luft Diffusion/absorbtion burde kunne hjælpe lidt, enig.
Guest Mogens Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 ...enig... Der er som regel 2 områder, der støjer - selve kompressoren eller rørene. Jeg læser det, som om at det er kompressoren, der støjer - og så hjælper en lydisolering af en bagplade ikke. Det skal i givet fald være kompressorrummets sider, der skal isoleres...
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 Umiddelbart kendte jeg kun til pumpen før denne tråd, så jeg troede naturligvis det var den der støjede... Efter flere kloge indslag er jeg så kommet i tvivl/men også blevet klogere Det larmer ihvertfald, men nu har jeg noget at gå videre med :)
michael k Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 ud med stikket så larmer det skidt ik mere.. :)
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 ud med stikket så larmer det skidt ik mere.. :) ja kanske, ellers montere jeg da bare en 80 mm Noctua 7 db chassis fan..... Den må sgu da kunne køle det ned :D
michael k Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 stil det ud i garagen så er den prut slået
Gio Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 Jeg mener ikke der skal isoleres, men absorberes. Det er to forskellige ting. Det afhænger af hvor lyden "kommer ud", hvor evt. absorbtions-skum/plader skal placeres. Det er en mindre videnskab, alt efter hvilke frekvensområder der er i spil, og hvor effektivt de skal minimeres/elimineres.
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 stil det ud i garagen så er den prut slået Det vil jeg så være lidt træt af, desuden holder hondaen også godt og trygt der
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 Jeg mener ikke der skal isoleres, men absorberes. Det er to forskellige ting. Det afhænger af hvor lyden "kommer ud", hvor evt. absorbtions-skum/plader skal placeres. Det er en mindre videnskab, alt efter hvilke frekvensområder der er i spil, og hvor effektivt de skal minimeres/elimineres. Jeg tror også jeg vil teste det, de har nogle store stykker i forskellige størrelser og tykkelser i biltema, har på fornemmelsen der kommer nogle svingninger derfra... kanske det er sådanne mindre mods der gør forskellen på et til 10000 og et til 30000....
Guest Mogens Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 Køling... Jeg tror også jeg vil teste det Kølingen kan blive dit næste problem, men så kan vi blot tag teorien om det til den tid
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 Kølingen kan blive dit næste problem' date=' men så kan vi blot tag teorien om det til den tid [/quote'] Den må du hellere uddybe nu mogens :D dækker jo ikke nogen udluftningskanaler til........ Ljuddämpningsplatta (36-9214) Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB. Kan limmas fast. Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795. Så er der kun 3 db tilbage .. hehe
Guest Mogens Besvaret January 22, 2009 Rapporter Besvaret January 22, 2009 Luftcirkulation Den må du hellere uddybe nu Mogens :D dækker jo ikke nogen udluftningskanaler til........ Bagpå dit køleskab er der en radiotorlignende indretning, som bliver varm. Denne radiator skal holdes afkølet, for ellers fungerer dit køleskab ikke effektivt, og kompressoren må arbejde for sagen. Dårlig afkøling medfører et øget strømforbrug og et øget slid. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at have den udluftningsmulighed rundt om køleskabet, som producenten foreskriver. Den typiske fejl i den forbindelse er den, at kunden fjerner fødderne på køleskabet. Derved reduceres luftcirkulationen og dermed afkøling af radiatoren. Udluftning af køkkenskabet foroven er også ofte en fejl, køkkenmanden eller kunden er medvirkende årsag til - ingen huller er lig med manglende udluftning af radiatoren og nedsat virkning på køleskabet kva min forklaring. Nu ved jeg jo ikke, hvad og hvorledes du havde tænkt dig at isolere, men hvis du fylder "hulrummet" mellem radiator og køleskabets bagvæg, får du uden tvivl et problem som beskrevet...
Juff Besvaret January 22, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 22, 2009 Tak for svar mogens.. Jamen jeg havde egentlig forstillet mig at montere den direkte bagpå køleskabet..... altså på den blikagtige bagside køleskabet har ( minus udluftningshuller ved pumpe )... tænkte det måske kunne tage nogle vibrationer... Ellers har jeg cirkulation om køleskabet jfv. manualen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu