cf05 Skrevet March 17, 2009 Rapporter Skrevet March 17, 2009 Jeg har modtaget en KU10 (Kontrolluppgift från arbetsgivare) fra Dekra. Jeg var tidligere på året med i en fantomtest af et værksted og fik brutto 1.500 SEK for det, hvilket netto blev til 1.050 SEK. På sedlen figurerer de to beløb korrekt. Jeg har nu to spørgsmål: 1) Skal jeg foretage mig noget ift. skattverket (eller SKAT) ifm. årsopgørelse? 2) Jeg synes, jeg engang har hør noget med, at hvis man har en indtægt i Sverige kan ens danske arbejdsgiver risikere at skulle betale socialt bidrag af hele ens danske løn. Er det aktuelt i denne case? Jeg arbejder fuld tid i Danmark og beskattes efter grænsegængerreglerne.
Gio Besvaret March 17, 2009 Rapporter Besvaret March 17, 2009 2) Jeg synes, jeg engang har hør noget med, at hvis man har en indtægt i Sverige kan ens danske arbejdsgiver risikere at skulle betale socialt bidrag af hele ens danske løn. Er det aktuelt i denne case? Jeg arbejder fuld tid i Danmark og beskattes efter grænsegængerreglerne.Ja! Har du indkomst i Sverige, så kan din danske arbejdsgiver risikere at skulle betale svenske sociale afgifter.
cf05 Besvaret March 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 17, 2009 Det var jo ikke så godt!!! Er der nogle måder, man kan undgå det på - eksempelvis betale de 1.500 SEK tilbage til Dekra eller andet??? Er der evt. en bagatelgrænse? Hvordan afgøres det, om min danske arbejdsgiver bliver bonnet?
Guest Trine Besvaret March 17, 2009 Rapporter Besvaret March 17, 2009 Ja! Har du indkomst i Sverige' date=' så kan din danske arbejdsgiver risikere at skulle betale svenske sociale afgifter.[/quote'] Rolig nu, der er en bagatelgrænse...jeg er sikker på dine 1500 sek går under denne:)
Don A Besvaret March 17, 2009 Rapporter Besvaret March 17, 2009 Gælder de der regler også hvis man er timelønnet i dk. og ikke fast ansat. ( selvom man er der fuld tid )
Gio Besvaret March 17, 2009 Rapporter Besvaret March 17, 2009 Rolig nu' date=' der er en bagatelgrænse...jeg er sikker på dine 1500 sek går under denne:)[/quote']Har du noget dokumentation på dette? Jeg har selv tilbagebetalt arvode fra styrelsen, da de pludselig mente jeg skulle have løn for mit arbejde. Det var ikke aftalen - så de røg retur til en lettere undrende forsamling.
cf05 Besvaret March 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret March 17, 2009 Har du noget dokumentation på dette? Jeg har selv tilbagebetalt arvode fra styrelsen' date=' da de pludselig mente jeg skulle have løn for mit arbejde. Det var ikke aftalen - så de røg retur til en lettere undrende forsamling.[/quote'] Jeg har selv kigget lidt omkring nu og har fundet denne aftale, som er indgået mellem Sikringsstyrelsen i DK og Forsäkringskassan i S. http://www.dss.dk/arbejdeiudlandet/information/Erklæring_på%20_dansk.HTM#Tilføj3 Som jeg læser teksten kan det godt lade sig gøre at "bijobbe" i Sverige, hvis blot man søger om at betale sociale ydelser i Danmark (og at aftalen kan virke med tilbagevirkende kraft). Der står også at man som hovedregel kun skal betale sociale ydelser i ét land. Jeg ved ikke, hvad der sker, hvis man har et bijob i Sverige og ikke foretager sig noget... Nå, jeg må hellere spørge Sikringsstyrelsen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu