Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Ovenpå en efterregning på elforbrug, har jeg nu kommet på den idé, måske at ville etablere solvarme i hjemmet. Vi har en IVT 490 frånluftsvarmpump. Kan man let tilslutte solvarme til en sådan fætter?

Besvaret

Regn lige på hvad du egentlig sparer. Langt størstedelen af strøm bruger du i vinterhalvåret (opvarmning af huset) hvor det er ret begrænset hvor meget varme du får ud af solen. Jeg har haft det tidligere (i DK) - og det giver fint med varmt brugsvand om sommeren, men til opvarmning - bare af varmt vand - om vintereren er det stort set nul hvad det giver.

Besvaret

Ja, det skal jeg også have regnet på, men først ville jeg bare vide, og de 2 ting kunne "sættes sammen", og hvis ja, så vil jeg regne på en evt. besparelse. Der findes nogle nye rørsolfangere, som faktisk også er effektive om vinteret, knap så meget som om sommeren naturligtvis, men stadig nok til at kunne bidrage aktivt til opvarmingen. Desuden havde jeg en lumsk plan med et lille hot tub i baghaven, som skulle solopvarmes om sommeren, og så ville jeg vide, om jeg kunne bruge evt. overskudsvame om sommeren samt alt varme fra solvarmeanlægget om vinteren inde i huset. Men er der nogen der har erfaringer med at koble solvarme sammen med en IVT 490?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...