Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey, Lad det være sagt med det samme, jeg er ikke nogen handyman, og ender sikkert med en elektriker, men af ren nysgerrighed, så vil jeg høre om der er nogen der ved hvordan man montere sådan nogen indbygningsspots? Det er til vores overetage. Jeg har lige været oppe på vores loft og kigge, og det ligner mest af alt dyne-larsens vildeste drøm, der er mindst 75cm af sådan noget uld-isolering overalt. Når man så graver ned til bunden af det, så kommer der en række spær, med sådan noget stofagtigt noget spændt ud, tilsyneladende for at skille isolering fra loft. Min oprindelige plan var egentlig at montere dem ovenfra, dvs. montere sådan nogen afstandskasser som sikre mod brand etc., men efter at have set "setuppet" deroppe, så aner jeg ikke hvad der er rigtigt at gøre (I know, elektriker :laugh:). På forhånd mange tak

Besvaret

brug LED spots og drop varmekasserne ... bor nedefra med et kopbor og träk Flex rör med 1½kvadrat f-kabel imellem husk at träkke jord også selvom dine fatninger ikker er jordede .. det skal träkkes frem uanset hvad .. träk det hele synligt og få til slut en elektriker til at besikte det og koble det til i din central/fordelingsdåse.. vupti penge sparet og stadig godkendt til forsikringen .. så skal du bare huske at du aldrig må sätte halogen i ... medmindre du senere monterer varmekasserne .. og ja btw LED kan ikke dämpes endnu men glödetråds pärer skal udgå og forbydes en gang i 3 kvartal i år mener jeg og inden da SKAL de ha lavet en dämper der kan dämpe dem .. denne research er den svenske stat med inde over Gelia har nogle fine LED pärer med GU-10 fatning de bruger 2.7watt stykket og lyser bedre end en 35watt halogen .. hvis du kommer i närheden af sjöbo er du velkommen til at se dem i aktion jeg har 30 af dem i loftet

Besvaret
brug LED spots og drop varmekasserne ... bor nedefra med et kopbor og träk Flex rör med 1½kvadrat f-kabel imellem husk at träkke jord også selvom dine fatninger ikker er jordede .. det skal träkkes frem uanset hvad .. träk det hele synligt og få til slut en elektriker til at besikte det og koble det til i din central/fordelingsdåse.. vupti penge sparet og stadig godkendt til forsikringen .. så skal du bare huske at du aldrig må sätte halogen i ... medmindre du senere monterer varmekasserne .. og ja btw LED kan ikke dämpes endnu men glödetråds pärer skal udgå og forbydes en gang i 3 kvartal i år mener jeg og inden da SKAL de ha lavet en dämper der kan dämpe dem .. denne research er den svenske stat med inde over Gelia har nogle fine LED pärer med GU-10 fatning de bruger 2.7watt stykket og lyser bedre end en 35watt halogen .. hvis du kommer i närheden af sjöbo er du velkommen til at se dem i aktion jeg har 30 af dem i loftet
glødepære forbydes i 2011 mener jeg det er.. Og det er ikke alle der afskaffes. LED kan godt dæmpes, men ved dog ikke om man kan få det i spot. :) vi har led i frmaet som kan dæmpes
Besvaret
glødepære forbydes i 2011 mener jeg det er.. Og det er ikke alle der afskaffes. LED kan godt dæmpes, men ved dog ikke om man kan få det i spot. :) vi har led i frmaet som kan dæmpes
så er det 12v led .. de kan dämpes men resultatet er ofte dårligt/flimrende og de holder ikke länge .. 230v led er det eneste rigtige .. mener nu det er allerede i 09 de forbydes...men er ikke sikkerså du kan ha ret
Besvaret

De kan både køre 12v og 230V. Men ja de bliver urene i farven ved dæmpning = De bliver lidt grønne i farven Men de køre self igemmen en box/transformater hvad det nu hedder.. så de er jo "kun" 12v self..

Besvaret
De kan både køre 12v og 230V. Men ja de bliver urene i farven ved dæmpning = De bliver lidt grønne i farven
ok finder du lige ud af hvad det er for en dämper? hehe .. og ja säre farver og flimren er ofte det der sker når man dämper dem .. 230v led slukker med det samme når man forsöger dämpe dem
Besvaret

Det er et som følger med i pakken.. Det er en film lampe.. Men men som sagt køre de jo igemmen en trasformater ting. Som sikkert laver det fra 12v til 230v og derved kan dæmpes

Besvaret
Det er et som følger med i pakken.. Det er en film lampe.. Men men som sagt køre de jo igemmen en trasformater ting. Som sikkert laver det fra 12v til 230v og derved kan dæmpes
omvendt fra 230 til 12... ja mente nok at 230v ikke kan dämpes...
Besvaret

Tak for tippet - Jeg har læst lidt omkring de LED spots, og det lyder da utrolig godt, og ikke mindst energibesparende. Dog så kan jeg ikke helt se hvordan jeg skal kunne gøre det uden at tilgå installationen oppefra, så jeg må hellere allilere mig med en elektriker fra starten. Om ikke andet så lærer jeg det til næste gang ;)

Besvaret

du träkker selvfölgeligt flex röret oppe på loftet skär en bane på 20cm väk af isoleringen ned til loftet så du kan träkke flex röret og så elektrikeren kan se det efter .. at få en elektriker ud og göre det for dig er direkte spild af penge ... nöjes med at få han til at kigge det efter og koble det ind .. alt andet er fjollet og ja alle mine i stuen og kökkenet bruger tilsammen 83 watt skulle jeg ha det samme lys i halogenspots havde de brugt 1,085 kwatt

Tak for tippet - Jeg har læst lidt omkring de LED spots' date=' og det lyder da utrolig godt, og ikke mindst energibesparende. Dog så kan jeg ikke helt se hvordan jeg skal kunne gøre det uden at tilgå installationen oppefra, så jeg må hellere allilere mig med en elektriker fra starten. Om ikke andet så lærer jeg det til næste gang ;)[/quote']
Besvaret
Skal det slet ikke med i tråden at dioder giver et elendig blåt lys som slet ikke er til at holde ud at se på?
jho hvis tråden havde väret oprettet for et par år siden ... dioder idag kan fås i bright white , warm white og meget andet dem jeg har er bright white og de er helt som halogener intet blåt ved dem .. warm white er mere som alm glödelamper
Besvaret
Det lyder jo helt vildt med dine spots Michael !! Kan du ikke poste et par gode billeder så vi kan se hvordan en besparelse på 1kw ser ud ?? :th2:
jeg fixer nogle i aften når det er mörkt ... ingen pointe i at tage dem nu hehe som sagt har jeg 31 af dem på 110m2 og der er RIGELIGT med lys .. så meget at jeg meget gerne ville kunne dämpe dem .. de er en lille smule mere samlede i lysstrålen end halogen men ikke meget og med det forbrug kan man jo sätte dobbelt så mange op og stadig spare mange penge .. dog er pärerne dyrere i indköb end halogen .. dem jeg har kostede vidst nok 85kr pr stk .. men så lover de også min 80000 timers levetid på dem og byttet om de ikke holder.. og de extra penge er jo tjent hjem 100 gange på et år både i pärelevetid og forbrug.. og de kan jo köbes med alverdens fatninger så de er plugandplay med de fleste spotlight armaturer osv
Besvaret

lad os bare tage et hurtigt regnestykke .. lad os sige de er tändt 5 timer i dögnet ... og jeg sammenligner med en 35W som de her lyser som.. LED 2,7w x 31 5x365x83w=155,12kw pr år HALOGEN 35w x 31 5x365x1085w=1980,12kw altså en besparelse på 1825kw pr år ... så pärerne er tjent hjem på et år og ved 5 timeri dögnet holder sådan en päre vel ca 43 år ... så min plan er at bytte al belysning både iude og inde med led

Besvaret
http://www.prolys.dk/gu10-dimmable-led-varm-hvid-4w.html Warmwhite 230 volt dæmpbar. De er dog ikke billige :)
interessant men surt de kun er warm white men så er der nok snart bright på vej også ... selv venter jeg bare på de laver en dämper der kan klare det for med en pris på 350kr stk, dårligere levetid og pisgult lys er dette ikke aktuelt og hvad faen er "tomgangsström" haha det er vidst noget de selv har opfundet for at forklare at de flimrer ved dämpning
Besvaret

Kvalitet koster Hej Michael Fik lige lyst til at give et lille indlæg som modsvar, for at udryde nogle misforståelser. Den omtalte GU10 Dæmpbare LED pære kommer med samme farve som en alm. varm halogen pære, og er ikke "pisgult". Den mindre behalige lysfarve ses kun på billige LED pære, (hvor besparelsen ligger i hvilken lysdiode man har brugt!). :rolleyes: Mht. "tomgangsström", så er det blandt elektriker et kendt begreb, og dækker over den strøm som en aktiv lysdæmper udsender for at måle om der er nogen pære monteret i systemet! Og mht. selve dæmpningen, så er den uden flimmer ved dæmpningen, og dermed helt flydende, du er velkommen til at komme på messen bolig-i-bella, København, og se det ved selvsyn... Sidst men ikke mindst, så er det det med levetiden, her angíves der kun hvad vi kan stå inden for, og en LED med en levetid på 80.000 timer, vil jeg nok have lidt svær ved at tro på. En rigtig god kvalitets LED pære kan du forvente en levetid på typisk 50.000 timer, men så er det også noget dyre end den før omtalte GU10D.:th2: Mvh. Mike, Prolys.dk

Besvaret

Hej Mike, Jeg har lige et spørgsmål til dig. Er Lumen et udtryk for lysstyrke? Denne pære: http://www.prolys.dk/gu10-dimmable-led-varm-hvid-4w.html har en lumen på 180 og der står at den svarer til 25-35W halogen. men denne pære: http://www.prolys.dk/mr16-5w-varm-hvid-5watt.html har en lumen på 240 og der står at den svarer til 25W. Hvordan skal dette forstås Mvh Dennis EDIT: og har du nogen anelse om den øverste kan bruges sammen med en B&O LC2 lysdæmper?

Besvaret

Forskel på 12V og 230VAC halogen Hej Dennis Det er nemt at svare på, hvis du tager en 12V og en 230VAC halogen ved samme effekt, f.eks. 25Watt, så vil du opleve at en 12V halogen pære er op til dobbelt så effektiv som en 230VAC halogen (det er noget de færreste har noteret sig). Så derfor må angivelsen nødvendigvis være forskellige ved de 2 forskellige spændinger, og den sammen lumen kan ikke erstatte så høj en effekt ved 12V! - Det er defor du normalt ser forretninger næsten altid bruger 12V systemer! :rolleyes: Mvh. Mike, Prolys.dk

Besvaret

en led päre på 2700k kan ALDRIG lyse som en alm 35watt halogen der skal du op omkring 4000k som dem jeg har ..2700k er pisgult .. ihvertfald i forhold til 4000k som er det der hedder coolwhite og nej det er ikke kun ved billige led pärer man får det blå irriterende lys det er også når du når op over 6500k at det forekommer .. hvilket de fleste billige led ikke formår men klart har man brugt billige blå leds så får man også blåt lys .. jeg har prävet noget der ligner 15-17 forskellige pärer for at finde den jeg ville ha alt fra claes ohlsons billigeste til de dyreste og den eneste anden jeg kunne lide var en 620kr dyr 11 watts led men så var lysdämpning og farveskifte så også indbygget i selve pären og fungerede via fjernbetjening mht til tomgangsströmmen löd det som en and jeg siger ikke at disse pärer ikke kan dämpes flimmerlöst... sidst mht levetiden så garanterer Gelia de 80000 timer og man får nye pärer med det samme hvis de ikke holder ... og de fleste der laver og forhandler CREE og XRE pärerne siger jo selv mellem 50-100k timer alt efter kval på pären

Hej Michael Fik lige lyst til at give et lille indlæg som modsvar, for at udryde nogle misforståelser. Den omtalte GU10 Dæmpbare LED pære kommer med samme farve som en alm. varm halogen pære, og er ikke "pisgult". Den mindre behalige lysfarve ses kun på billige LED pære, (hvor besparelsen ligger i hvilken lysdiode man har brugt!). :rolleyes: Mht. "tomgangsström", så er det blandt elektriker et kendt begreb, og dækker over den strøm som en aktiv lysdæmper udsender for at måle om der er nogen pære monteret i systemet! Og mht. selve dæmpningen, så er den uden flimmer ved dæmpningen, og dermed helt flydende, du er velkommen til at komme på messen bolig-i-bella, København, og se det ved selvsyn... Sidst men ikke mindst, så er det det med levetiden, her angíves der kun hvad vi kan stå inden for, og en LED med en levetid på 80.000 timer, vil jeg nok have lidt svær ved at tro på. En rigtig god kvalitets LED pære kan du forvente en levetid på typisk 50.000 timer, men så er det også noget dyre end den før omtalte GU10D.:th2: Mvh. Mike, Prolys.dk
Besvaret
Hej Dennis Det er nemt at svare på, hvis du tager en 12V og en 230VAC halogen ved samme effekt, f.eks. 25Watt, så vil du opleve at en 12V halogen pære er op til dobbelt så effektiv som en 230VAC halogen (det er noget de færreste har noteret sig). Så derfor må angivelsen nødvendigvis være forskellige ved de 2 forskellige spændinger, og den sammen lumen kan ikke erstatte så høj en effekt ved 12V! - Det er defor du normalt ser forretninger næsten altid bruger 12V systemer! :rolleyes: Mvh. Mike, Prolys.dk
det hänger også sammen med at mange producenter bruger forskellige metoder til at måle og udregne lumens på deres pärer har set det tit da jeg forhandlede lygter .. og så det faktum at mange er ret så overmodige med hvad de lover af lumens
Besvaret

men mike det lader til du ved lidt om led ... hvorfor er det lige at en normal led päre ikke kan dämpes? i min bog ville det hänge sammen med at de bruger så lidt ström at når man pröver at dämpe dem går det koldt? men det hänger jo så heller ikke sammen med at man så ikke kan dämpe 30 pärer på samme linie .. er der noget ekstra modstande eller lign i de dämpbare pärer? please explain

Besvaret

Levetid Hej Michael Mht. levetiden, så lover CREE ikke mere end 50.000 timer, iflg. databladet.(L70 standart), resten må være på den pågældene sælgeres regning, og hvem kan finde kviteringen efter mere end 2 år? Men levetiden afgøres typisk ikke at Lysdioden, men af det elektroniske kredsløb som styre den, og ved billige pære bruges der selvfølig billige komponenter, som typisk holder 10-15.000 timer max. Mht. dæmpningen, så er det det før omtalte elektroniske kredsløb som afgør dette. - Ved brug af CREE high power dioder, skal der bruges et kredsløb som styre strømmen gennem dioderne, - der bruges ikke modstande som strømbegrænsning, men aktiv power elektronik. I de dæmpbare GU10 pære som vi sælger er det et special designet kredsløb, som kan tage den meget ustabile spænding fra en en lysdæmper, og omsætte den til en justerbar strøm gennem lysdioden (udgangsstrømmen afhænger af den gennemsnitlige indgangs spænding). De nyeste dæmpbare LED pære som vi sælger kommer enda med en lille mini computer indbygget, for at få en så jævn dæmpning som muligt, og med en soft start. Men al den elektronik koster... Mvh. Mike, Prolys.dk

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...