Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej , jeg kunne godt tänke mig at få en aupair til jan.2010 men ved ikke hvad kravene for en familie at få en aupair. I Danmark er der krav for at familie skal have börn som er hjemmeboende og en af foraeldrene har dansk statsborgskab osv... Men hvordan er det i SE ? Jag har hört noget med man skal registrere som arbejsgiver for at få en aupair... Er der nogen som har aupair i Malmö ved noget mere om det ? Tak :kiss:

• 1 month later...
Besvaret

Er der ingen af jer som har en aupair i Se ? Hvad er det en börnefamilie skal udfylde for at få en aupair i Se ? Jeg har bare hört om det er ikke det samme regler som man har i Dk.

Besvaret

Det eneste jeg har hørt (gennem naboen, hvis niece ville være aupair) var, at man har en aupair i SE i ½ år, men mulighed for forlængelse ½ år mere, hvor det i DK (og Norge) er 1 år og forlængelse 1 år. Derudover skulle det være et krav at tage svenskundervisning og det er kun muligt at få en aupair fra visse lande...

Besvaret

kan være det har ændret sig men da vi havde hed det vist 2 år. og i DK nu er det da 1,5 år mig bekendt det har min chef da.... Men igen det er kravene der stilles til Aupairen og ikke til familien, så i skal ikke til test/intereviews hvis det er det du mener ?

Besvaret

Jeg har väret inde på Migrationverkets hjemmeside, men kunne ikke finde noget information om en familie i SE kan få en aupair.( Der står kun krav om test/intereviews til en aupair som vil komme til Sverige). Jeg har bare hört en veninde som ville have en aupair hos hende, at hun har ringet til Migrationverket og fået at vide den värtsfamilien skal udfylde kraverne som en arbejdesgive hvis de vil have en aupair. Min veninde synes ikke at hun kunne opfylde kraverne som en arbejdsgive så har hun droppet ide´om at have en aupair til at passe hendes 2 börn når hun er på arbejdet.( Hun er en enlig mor). Nu har hun tralvt med at have det 3.barn i et andet land derfor kan jeg ikke få fat i hende og spörge om dette med en aupair. Mit spörgsmål er at en värtsfamilie skal opfylde kraverne som en arbejdesgive ? Ved nogen om aupair'en kan väre i familie med värtsfamilien ? fx en lille söster som bor i udland, kan komme til sverige og väre au pair.

Besvaret
Så vidt jeg kan læse mig til, er der slet ikke så mange krav som i Danmark - men hvis I er i tvivl om noget, kan I jo bare henvende jer til et aupair-bureau, som tager jeg af alt det praktiske, læs fx også her http://www.aupairguiden.se/bli-vardfamilj/
Hej igen, jeg har läst den hjemmeside som du har skrevet her. Men som jeg forstår så er den hjemmeside kun til de svenske som vil blive aupair hos en familie i andre lande som USA, London ... Jeg vil gerne vide om de regler som gälder for de värtsfamilie i SE. Har du måske en bedre link ?
Besvaret

Hej Vi har haft Au-pair i et år nu og det var en pige fra Danmark. Det er supernemt hvis hun er dansk eller norsk, for så gar man bare på skatteverket og skaffer hende et personnummer. De behøver hverken arbejdstilladelse eller opholdstilladelse. Vores næste Au-pair kommer fra Ukraine og hun starter om en uges tid. Hun har været Au-pair i Danmark og hun gik på den svenske ambassade i Danmark, men en kontrakt/invitation fra os, som indeholdt hendes arbejdsopgaver, månedlige time antal (25 timer) og månedslønnen (3.500 SEK). Herudover skal hun medbringe dokumentation om at hun er tilmeldt svensk undervisning. Fra at hun har afleveret det, så går der ca. 6 uger og så har hun en opholds- og arbejdstilladelse der gælder for et år og den kan ikke forlænges. Husk at man må ikke have au-pair piger fra Philipinerne, da den Svenske regering respekterer den Philipinske regerings forbud mod at deres piger rejser ud som Au-pair. God fornøjelse.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...