Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Mig og min kæreste boet i sverige for ca. 1 år siden, men nu pludselig et år efter hvor vi bor i DK igen, modtager vi 2 regninger fra kronofogden... Den ene af regningeren er en P-Bøde, som jeg har tænkt mig at betale hurtigst muligt :) Den anden regning er en opkrævning på noget ekstre husleje som jeg slet ikke forstår, har prøvet at kontakte kronofogden, men de kan ikke rigtig hjælpe mig. Dertil er mit spørgsmål så om kronofogden kan gøre os noget her i DK ? Hvis jeg blot blir registeret som dårlig betaler i SE - og det ingen indflydelse har på mit danske liv, så vil jeg hellere undlade at betale noget jeg ikke forstår, når de ikke engang kan forklare mig hvad det går ud på. Jeg har stadig en svensk bank-konto som jeg dog ikke bruger overhovedet, men der står vist stadig omkring 1000 sek på den konto, lige præcis nok til at dække den svenske p-bøde, som kronofogden nu kræver betalt... Derfor er den dejlig nem for mig at betale :) Håber virkerlig en af jer kan hjælpe mig lidt her :confused:

Besvaret
kronofogden kan jo oplyse dig om hvem kreditor er og så kan du jo ringe til kreditor og få en forklaring... ret simpelt
Det har jeg forsøgt, det er vores bolig forening som opkræver nogle ekstra penge pludselig, men hele grunden til at vi flyttede hjem til DK igen var fordi jeg nok aldrig kommer til at lærer at forstå Svensk, så jeg opgav simpelhen. Desuden er regningen nu på 6500 SEK - og jeg kan se på regningen at den startet på 4000 SEK. Så er der bare kommet mange renter på, eftersom der nu er gået et år efter. Men det er første gang jeg ser regningen, derfor syntes jeg ikke at jeg vil betale for (som jeg ser det) deres fejl. Det er grunden til at jeg overvejer at "glemme" den regning, og vil derfor gerne vide hvad der kan ske ved det ?
Besvaret

Kronofogden kan jo sende sagen videre til fogeden i Danmark. Og hver gang de sender et brev ud, kommer der jo ekstra omkostninger på sagen. Så det kan altid bedst betale sig at tage tyren ved hornene, inden gebyrgribbene komer til!

Besvaret
P.S. Hvis du ikke forstår svensk' date=' er du berettiget til at bede dem om at få en tolk til at oversætte det for dig.[/quote'] Tusind takker - problemet er at jeg kun forstår 80% af hvad de siger, så det ender tit med at en sætning bliver uforstålig for mig. Men det skal lige siges at jeg opdaget regningen ved et held... Mig og min kæreste gik fra hinanden da vi flyttede til DK igen, og siden da har Kronofogden KUN sendt regningerne til hende. Det var altså rent held, at jeg fik talt med hende igen, hvor hun fortalte mig om regningerne. Begge vores navne er oplyst på regningerne... Derfor forstår jeg slet ikke hvorfor jeg ikke har modtaget nogle af de regningeren, så jeg havde muligheden for at reagere noget før. Dertil syntes jeg også det ville være unfair hvis jeg skal betale det fulde beløb alene, da det ikke er min fejl at beløbet er blevet størrer. Er bare en anelse forrviret over dette :confused:
Besvaret

Ja, det er ulempen ved at være to, der hæfter sammen. Hvis det handler om gæld, som I begge hæfter for, så kan kronofogeden frit vælge, hvem de vil gå efter - om de går efter dig eller din eks-kæreste eller jer begge samtidig. I hæfter solidarisk, men hvis bare en af jer har likvider for det skyldige beløb, så kan kronofogeden vælge at indløse det, så det altså reelt kun er en af jer, der betaler. Det smarteste ville derfor være, at du taler sammen med din eks-kæreste, og at I bliver enige om at betale halvdelen hver samtidig. For hvis du alene betaler din halvdel af gælden, og din eks-kæreste ikke betaler sin, så hænger du stadig på den resterende gæld.

Besvaret

-> Jakriborg Okay tusind takker for din hjælp :) Det må jeg jo så forsøge at gøre, selvom jeg tror det blir en svær nød det her. Da jeg fandt ud af alt det her med regningen, kunne jeg godt regne ud at det ville blive svært at finde en løsning på, det var også grunden til at jeg i første omgang havde tænkt mig at lade regningen være. Men jeg håber at kunne finde en løsning på det så.

Besvaret
Begge vores navne er oplyst på regningerne... Derfor forstår jeg slet ikke hvorfor jeg ikke har modtaget nogle af de regningeren, så jeg havde muligheden for at reagere noget før. Dertil syntes jeg også det ville være unfair hvis jeg skal betale det fulde beløb alene, da det ikke er min fejl at beløbet er blevet størrer. Er bare en anelse forrviret over dette :confused:
Spørg din EX om hun vil betale 1/2. Hvis hun siger NEJ = Ring til Kronofogden om spørg dem om de kan sende dig 1/2 af regningen. :)
Besvaret
At glemme alt om regningen er kun en løsning' date=' hvis du forsvinder sporløst. Men så skal du nok finde en sydhavsø og ikke nøjes med at gemme dig i Danmark.:D[/quote'] Enig - alle andre "løsninger" rammer i nakken som en boomerang igen før eller siden.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...