summerdd Skrevet July 23, 2009 Rapporter Skrevet July 23, 2009 Hej Vi overvejer at hive teltpælene op og flytte til Sverige, men vi er lidt i tvivl mht. vores børn, vi har 3 piger, hvoraf de 2 ældste går i skole, hhv. 2. og 3. klasse, (den yngste er 3 år) Er der nogen herinde, der har erfaringer med hvordan det lykkes, tænker på gode råd. Vi har talt lidt om vi skal vælge international skole, men så er det lige pludselig 2 sprog de skal lære, svensk og engelsk. Ville ønske vi var flyttet inden børnene var startet i skole. Det er jo noget af en omvæltning og selvom børn hurtigt indretter sig, så er det alligevel med lidt frygt (fra mig pylremor:O) at hive dem ud af dansk skole, hvor de klarer sig godt, og lade dem starte i svensk skole (frygt for at de ikke vil kunne følge med). Så er der nogen der kan hjælpe med gode råd/erfaringer? Er det svært at blive integreret i Sverige som dansker? Både min mand og jeg vil fortsat arbejde i Danmark. På forhånd tak. Summerdd
Rikke Rost Besvaret July 23, 2009 Rapporter Besvaret July 23, 2009 Dine børn snakker flydende svensk efter 3 mdr.....Og det kan jeg garantere at DU ikke gør....:D Dine børn er det du skal bekymre dig mindst om. Slet intet problem for dem at lære at læse/skrive og forstå svensk. :)
Andreas- AutoPerformance Besvaret July 23, 2009 Rapporter Besvaret July 23, 2009 Håller med Brian barnen skall du inte oroa dig för, jag flyttade till DK och började i andra klass, enligt mina föräldrar pradade jag flytande danska inom 6 månader vilket jag fortfarande gör (att skriva Danska däremot har jag svårt för nu 25 år senare...), flyttade tillbaka till S vis 15 års ålder.
Lollikken Besvaret July 23, 2009 Rapporter Besvaret July 23, 2009 Vi har ikke børn, så erfaringer om dem må de andre stå for :) Ang. integration i Sverige som dansker så antager jeg at det er meget individuelt. Det er jo f.eks. ikke umuligt at bo på en villavej eller i et lejlighedskomplex i Danmark og ikke engang kende en af sine naboer. Det er et spørgsmål om hvor udadvendte I er og hvor udadvendte jeres naboer er ;) Efter et par år (1 for mit vedkomne) i Lindeborg (i et lejlighedskomplex) snakker vi med nogle af vores naboer og hilser med lidt flere :) Det kan dog være fordi vi har hunde og nuttede hvalpe gerne er et godt samtale emne. Det kan være jeres børn vil være et springbræt for jer :) Det er let nok at få dagligdagen til at fungere ved brug af dansk og håndtegn, men jeg føler selv at det er mere givende når man prøver på svensk. Der er også dem som taler dansk (dansk udtale), men bruger svenske ord når de er anderledes på svensk. Held og Lykke
MRoderick Besvaret July 23, 2009 Rapporter Besvaret July 23, 2009 Det er let nok at få dagligdagen til at fungere ved brug af dansk og håndtegn, men jeg føler selv at det er mere givende når man prøver på svensk. Der er også dem som taler dansk (dansk udtale), men bruger svenske ord når de er anderledes på svensk. Held og Lykke Der er så nogen af os der bare kalder det for Øresundsk, som jo så findes i flere underlige variationer, alt efter hvem der taler sammen :)
Miriam Besvaret July 23, 2009 Rapporter Besvaret July 23, 2009 Hej Summerdd Prøv at bruge søge funktionen herinde, der er en masse tråde om netop det emne, hvor mange skriver om deres erfaringer, Inkl mig selv, som siger det samme som de andre, at børnene ikke skal være grunden til ikke at gøre det :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu