Bjarne233 Skrevet August 18, 2009 Rapporter Skrevet August 18, 2009 1. Er der penge at spare ved køb af båd (sejl/motorsejler) her i sverige? 2. Er der nogle gode fif? 3. Hvis svigerfar kigger på båd (han bor i DK) kan han så rent faktisk købe en båd her i S og tage den med til DK kostnadsfritt?? 4. Hvad med forsikring på sådan en fætter? 5. Skal man have "førerbevis"? Og ja...jeg har søgt men kunne ikke finde svar på noget (og måske er det mig der er mongol men ikke desto mindre......hehe)
LotteB Besvaret August 18, 2009 Rapporter Besvaret August 18, 2009 1. Er der penge at spare ved køb af båd (sejl/motorsejler) her i sverige? 2. Er der nogle gode fif? 3. Hvis svigerfar kigger på båd (han bor i DK) kan han så rent faktisk købe en båd her i S og tage den med til DK kostnadsfritt?? 4. Hvad med forsikring på sådan en fætter? 5. Skal man have "førerbevis"? Og ja...jeg har søgt men kunne ikke finde svar på noget (og måske er det mig der er mongol men ikke desto mindre......hehe) Har gået med de samme tanker og faktisk undersøgt priser DK vs. SE og vi synes absolut, der er en fordel rent prismæssigt ved at handle i SE og så er der jo kursforskellen. Så jo, jeg ville helt sikkert skæve til SE. Vi har dog lagt det på hylden. Vil nok hellere fortsætte med at leje båd i de perioder der er behov for det. Derved slipper man for det kæmpe arbejde der trods alt er med klargøring, vedligeholdelse m.m. Så det bliver nok ødegård istedet, den kan man da bruge hele året:D Nu skriver du ikke, hvorvidt der er tale om ny eller brugt. Vi har kun kigget på brugt båd:confused: Ja, man kan frit købe en båd i SE (eller andet eu-land) uden x-tra omkostninger. Momsen er betalt og der er ingen afgifter. Afhængig af, hvor gammel båden er, skal man være opmærksom på, at den skal være CE-godkendt. Det er specielt vigtigt, hvis man vælger en båd der tidligere er blevet importeret fra 3.land. Hvis man handler privat, skal det selvfølgelig også undersøges, om det er en båd der er stjålet. Den eneste måde, så vidt jeg er orienteret, er at kontakte Polisen. M.h.t. forsikring, så er det faktisk ikke lovpligtigt - helt uforståeligt i min verden:scared:. Der burde, som minimum, være krav om ansvarsforsikring. Jeg ved, at mange danske havne og sejlklubber kræver det. Fritidsbåde under 15m (ca. 45 fod) kræver ingen "skippereksamen". Men ellers kan det være Steen kan supplere med køb af båd i SE. Synes jeg kan huske en tråd omkring det, men kan sgutte finde den:o
Homer Besvaret August 24, 2009 Rapporter Besvaret August 24, 2009 Fritidsbåde under 15m (ca. 45 fod) kræver ingen "skippereksamen". I Sverige kræver alt over 12x4m "skepparexamen"
LotteB Besvaret August 24, 2009 Rapporter Besvaret August 24, 2009 I Sverige kræver alt over 12x4m "skepparexamen" Ja, de kære svenskere vil være lidt anderledes:D Vi har så sejlet under blåt-gult flag i svenske søer og kanaler, men "kun" i en 28 fod, som ikke kommer over 9 m (jeg skal jo selv ene og alene kunne navigere i en mand-over-bord situation:laugh:) Men hvis du sejler under rødt-hvidt flag, er det stadig de 15 m der gælder, uanset svenske regler, sålænge man bare ikke bevæger sig ind i de indre farvande i SE.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu