Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har brug for lidt hjælp med at finde standard fælgmålene på en Golf VI GTI. Jeg ved, at PCD er 5x112 og navhullet er 57,1, men hvor stor er indpresningen ved en 17"-fælg, som er standard for den model? Grunden for min søgen er, at jeg er på udkig efter en vinterfælg, som jeg kan sætte på min Audi A4 indtil jeg får leveret GTI'en - forhåbentlig i februar:) PCD og navhulsstørrelse er de samme for Audien og GTI'en, men er indpresningen også den samme. Audien har ET42 ved 16". Jeg har søgt højt og lavt - også ved søgefunktionen herinde- men kan ikke finde et konklusivt svar. På forhånd tak Flemming

Besvaret
Jeg har brug for lidt hjælp med at finde standard fælgmålene på en Golf VI GTI. Jeg ved, at PCD er 5x112 og navhullet er 57,1, men hvor stor er indpresningen ved en 17"-fælg, som er standard for den model? Grunden for min søgen er, at jeg er på udkig efter en vinterfælg, som jeg kan sætte på min Audi A4 indtil jeg får leveret GTI'en - forhåbentlig i februar:) PCD og navhulsstørrelse er de samme for Audien og GTI'en, men er indpresningen også den samme. Audien har ET42 ved 16". Jeg har søgt højt og lavt - også ved søgefunktionen herinde- men kan ikke finde et konklusivt svar. På forhånd tak Flemming
et 45-50 skulle passe ifölge http://www.dackgrossisten.se/ iövrigt tog det 8 sekunder at google og finde infoen på deres side...
Besvaret

Færdselsstyrelsen i DK kan hjælpe med meget ... Man kan finde svaret på den slags spørgsmål hos Færdselsstyrelsen i Danmark. På denne side

indtaster man passende fabrikat o.s.v I det konkrete tilfælde skal man så udvælge følgende typegodkendelse:

Volkswagen Golf (E51616) udstedt 09-10-2008

så er det bare at søge information om godkendte fælge i afsnittet "Fælge og dæk". God fornøjelse. PDF-filen er for stor til vedhæftning - men du finder den sikkert selv ;) Nåh ja - en 6.5 x 16 fælg skal have ET 50 :)

Besvaret
Man kan finde svaret på den slags spørgsmål hos Færdselsstyrelsen i Danmark. På denne side

indtaster man passende fabrikat o.s.v I det konkrete tilfælde skal man så udvælge følgende typegodkendelse:

Volkswagen Golf (E50832) udstedt 19-12-2007

så er det bare at søge information om godkendte fælge i afsnittet "Fælge og dæk". God fornøjelse. PDF-filen er for stor til vedhæftning - men du finder den sikkert selv ;) Nåh ja - en 6.5 x 16 fælg skal have ET 50 :)

Tak:th2:, lige hvad jeg havde brug for. Så vidt jeg så kan regne ud, kan indpresningen på en 7" fælg så være helt ned til 35.
Besvaret

Selv tak - men det var en forkert typegodkendelse Hmmm - den typegodkendelse, som jeg oprindeligt henviste til, var til en GTI V :flov: - men nu har jeg rettet til en GTI VI :) En 7 x 17 fælg skal have ET 54 ... Og en 7.5 x 17 fælg skal have ET 51 ...

Besvaret
Hmmm - den typegodkendelse, som jeg oprindeligt henviste til, var til en GTI V :flov: - men nu har jeg rettet til en GTI VI :) En 7 x 17 fælg skal have ET 54 ... Og en 7.5 x 17 fælg skal have ET 51 ...
Nej, ET er det samme uanset bredde. Ellers ændres bilens køreegenskaber. ET måles fra fælgens midte, og når en fælg bliver bredere, bliver den lige meget bredere på begge sider af midten. Det er korrekt at afstanden fra fælgkant til skærmkant bliver mindre med en bredere fælg, og det kan der der kompenseres for ved at at have et tilsvarande højere ET. F.eks kan man ved at gå fra en 7" fælg til en 7½", og i samme ombæring gå fra ET 50 til ET 56, have den samme afstand til skærmkanten. Men bilens køreegenskaber ændres ved at have en anden ET, end den oprindeligt specificerede, uanset fælgens bredde. En meget bredere fælg vil dog i sig selv medføre ændrede køreegenskaber. RAG
Besvaret
Nej, ET er det samme uanset bredde. Ellers ændres bilens køreegenskaber. ET måles fra fælgens midte, og når en fælg bliver bredere, bliver den lige meget bredere på begge sider af midten. Det er korrekt at afstanden fra fælgkant til skærmkant bliver mindre med en bredere fælg, og det kan der der kompenseres for ved at at have et tilsvarande højere ET. F.eks kan man ved at gå fra en 7" fælg til en 7½", og i samme ombæring gå fra ET 50 til ET 56, have den samme afstand til skærmkanten. Men bilens køreegenskaber ændres ved at have en anden ET, end den oprindeligt specificerede, uanset fælgens bredde. En meget bredere fælg vil dog i sig selv medføre ændrede køreegenskaber. RAG
Du overser måske en enkelt men væsentlig detalje :thumbdown Jeg refererer direkte fra den officielle typegodkendelse :eek:
Besvaret
Du overser måske en enkelt men væsentlig detalje :thumbdown Jeg refererer direkte fra den officielle typegodkendelse :eek:
Det overså jeg faktisk ikke. Jeg var inde og se på et par af de tilgængelige dokumenter, og så at "samme" bil var godkendt med et antal forskellige ET. Men officiel godkendelse eller ej, så er jeg overbevist om at selv Færdselsstyrelsen må bøje sig for de fysiske love. Med en uændret geometri i dit styretøj, vil du få andre køreegenskaber, hvis du flytter hjulets midtpunkt i bredden henholdsvis længere ind eller ud i forhold til forhjulets omdrejningspunkt. Og gør du fælgen bredere, men bibeholder ET, har du samme afstand fra hjjulets midtpunkt i bredden til forhjulets omdrejningspunkt. Ændrer du derimod ET, uanset om fælgen gøres bredere eller ej, ændrer du også afstanden til forhjulets omdrejningspunkt. RAG

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...