michael k Skrevet November 8, 2009 Rapporter Skrevet November 8, 2009 hele det her med at hvalpene skal väre 8 uger för de forlader moderen.. hvad hvis moderen allerede efter 5 uger nägter at ha noget med hvalpene att göre.. hun vil ikke engang op i valpekassne til dem längere.. må hvalpene så forlade hjemmet innen 8 uger eller? for som jeg forstår det så er det for at de får längst mulig tid med moderen men hvis hun alligevel ikke vil ha noget med dem at göre så er der vel ikke den store grund til det eller?
Toft Besvaret November 9, 2009 Rapporter Besvaret November 9, 2009 Det er helt normalt at moderen drosler ned for interessen for sine hvalpe ved 5 ugers alderen, samtidig med at hvalpene så småt begynder at blive lidt mere selvstændige. Det betyder ikke at båndet er kappet totalt. Der er en 8 ugers grænse, alene af den grund at hvalpe ikke er klar til at forlade "deres verden" før de er 8 uger. En hvalps verden er andet end moderen, så som søskende og andre voksne hunde + det trygge miljø/omgivelser de kender. En hvalp udvikler sig enormt fra den er 5-8 uger, så det er næppe smart at hive den bort fra vante omgivelser i den periode. Undersøgelser viser, at hunde der er solgt videre inden de er 8 uger (her snakker vi ikke 7 uger og 5 dage) har langt større risiko for at udvidkle adfærdsmæssige problemer. Du kan bl.a. læse hele bekendtgørelse nr. 601 om overdragelse af hundehvalpe på www.justitsministeriet.dk Jeg ved godt det er et dansk link, men 8 ugers regelen findes også her i Sverige, og sikkert på baggrund af samme ;) Held og lykke med hvalpene :)
michael k Besvaret November 9, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret November 9, 2009 Det er helt normalt at moderen drosler ned for interessen for sine hvalpe ved 5 ugers alderen, samtidig med at hvalpene så småt begynder at blive lidt mere selvstændige. Det betyder ikke at båndet er kappet totalt. Der er en 8 ugers grænse, alene af den grund at hvalpe ikke er klar til at forlade "deres verden" før de er 8 uger. En hvalps verden er andet end moderen, så som søskende og andre voksne hunde + det trygge miljø/omgivelser de kender. En hvalp udvikler sig enormt fra den er 5-8 uger, så det er næppe smart at hive den bort fra vante omgivelser i den periode. Undersøgelser viser, at hunde der er solgt videre inden de er 8 uger (her snakker vi ikke 7 uger og 5 dage) har langt større risiko for at udvidkle adfærdsmæssige problemer. Du kan bl.a. læse hele bekendtgørelse nr. 601 om overdragelse af hundehvalpe på www.justitsministeriet.dk Jeg ved godt det er et dansk link, men 8 ugers regelen findes også her i Sverige, og sikkert på baggrund af samme ;) Held og lykke med hvalpene :) ja jeg fik läst på hvorfor i går .. og det er som du siger ikke kun moderens tryghed men også det sociale med de andre hvalpe og at de lärer "hundesproget" osv af hinanden .. så de får lov at väre her til de er 8 uger .. dog havde jeg aldrig tänkt mig at slippe dem allerede men tänkte at hvis det bare var moderens tryghed så kunne man slippe dem feter 7 uger .. men nej... og hun har ikke droslet ned hun har helt kappet kontakten hun er slet ikke inde hos dem mere.. og tak
mille Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Det er ikke sikkert det ender lykkeligt hvis du vælger at sende hvalpene ud i verden når de er for unge.. jeg har en hund der er vokset op alene og den er altså lidt gak..! Hun kan ikke lege med andre. Hun har mangelfuldt hundesprog og hun har ikke samme sociale væsen som mine andre 3 hunde.. Hun havde ingen søskende at lege, slås og lære af og med.. Det er alfa omega for hvalpenes fremtid at de får mulighed for at få så meget med "hjemmefra". desuden er det ulovligt at sælge(overdrage) hvalpe under 8 uger. Jeg selv foretrækker at hvalpene er 10 uger når jeg henter den. Moren og søskende kan lære dem mere end vi kan mht det sociale og hundesproget. Så behold dem endelig. Opdrager hun dem ikke ? Sætter hun ikke grænser ?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu