Mette Besvaret November 20, 2009 Rapporter Besvaret November 20, 2009 Nej, det er det ikke, for den rente vi fik i stedet (variabel) var ca. 2% og den vi havde var 5,15%. Jeg tror desværre ikke at de vil ud med formlen. Men skidt med det, vi fik en god deal!
Hvalen Besvaret November 20, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret November 20, 2009 Ok. Det lyder slet ikke så slemt så. Jeg troede lige man skulle betale ejendomsskat/afgift til to lande - og det gør men vel også, men rart at noget af det går ud med hinanden. Ja du har ret i Lars, at den svenske beskatning af fortjensten ved salg af en ejendom i dk også er komplet ulogisk. Så de kan åbenbart også i Sverige de der politikere. Tak for alle jeres uddybende svar:)
Eske Besvaret November 20, 2009 Rapporter Besvaret November 20, 2009 renteerstatning Det er rimeligt simpelt og anvendt formel er offentligt tilgængelig i Skurup Sparbank. De tager øjensynligt ikke engang højde for afdragene. "Jämförelsesränta" er det jeg kaldte referencerente ovenfor: (taget fra link imrodes indlæg ovenfor) Räkneexempel Kapitalskuld 300 000 kr Tid kvar 3 år Kundränta 5,10 % Jämförelseränta 3,70 % Ränteskillnad 1,40 % Ger överslagsberäknat 12 600 kr Så här räknar du ut din ränteskillnadsersättning: Kapitalskulden x tid kvar i år till nästa villkorsändringsdag x ränteskillnaden (kundräntan minus jämförelseräntan) 300 000 x 3 x 0,014
Mouse Besvaret November 22, 2009 Rapporter Besvaret November 22, 2009 Som jeg har forstået det går erstatningen begge veje? Hvis jeg optager fx 1.000.000 kr. i lån med fast forrentning på 5% i 10 år, og renten - som mange økonomer forudsiger - stiger en overgang i de kommende år, er der vel mulighed for en fortjeneste? Hvis renten stiger til 8% om fem år, og jeg ønsker at konvertere mit lån får jeg vel en renteerstatning på 150.000 kr. (1.000.000 x 5 x 0,03), og låner et tilsvarende mindre lån med variabel rente. Forhåbentlig falder renten så efter et år eller to... De første fem år betaler jeg 5% i rente af 1 mio. kr. = 50.000 kr. om året. Efter fem år konverterer jeg lånet, så restgælden er 850.000 kr., men det første år betaler jeg 8% af 850.000 kr., dvs. 68.000 kr. Falder den variable rente til 5,9% når jeg break-even point... Falder den tilbage til ca. 4%, hvor den har ligget og hygget sig de sidste 8-10 år, bliver min årlige rente ca. 34.000 kr. - og jeg har både fået et lavere lån og en lavere ydelse :th2: Samtidig bliver lånet lavere på samme måde som husets værdi formentlig vil falde, hvis renten stiger. Det der er humlen, er, hvor meget renten vil stige, når regeringerne rundt omkring skal til at betale den gæld, som de har optaget de sidste to år tilbage... Mao. er det en god idé, hvis nationalbankerne rundt omkring ikke allerede arbejder stenhårdt på at undgå for høj rente, med tilsvarende risiko for stagflation... Det kan betyde to ting: 1) Enten vil renten kun i meget kort tid (måske et år eller to) blive meget høj, eller 2) renten når aldrig at blive speciel høj... Første scenarie vil være rigtigt godt (hvis jeg konverterer på det rigtige tidspunkt) - andet scenarie rigtigt skidt (set på min egoistiske pengepung) Det næste er så, om man på den måde vil "spille" med lånte penge. Og det er jeg altså noget tilbageholdende med. Det er jo faktisk derfor, vi har fået krisen... Til gengæld ville jeg ikke bytte mit fastforrentede lån ud lige nu. Variabelt betaler jeg 1,49% i rente, og den kommer næppe længere ned. Med andre ord er der risiko for, at skulle betale for at indløse et fastforrentet lån på et tidspunkt, hvor renten næsten kun kan stige...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu