Jump to content

0 kr. i fradrag efter man har været arbejdsløs!?

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Kan det passe at man ikke kan anvende fradrag i DK hvis man har været arbejdsløs i Sverige og påbegynder arbejde igen i DK igen.? Problemet er jo at man kan have under 75 % af sin indkomst i DK ved arbejdsløshed og dermed mister sin grænsegænger status. Det kan betyde at man på et år kan risikere at arbejde feks. 9 måneder uden fradrag.

Besvaret
Du kan da bare trække renterne fra din svenske indkomst.
Nej for man har jo ingen svensk indkomst efter man har startet på arbejde i DK.. Jeg går da ikke udfra at jeg på 3 måneder kan lave et fradrag på 50.000 kr da der må være samme regler i Sverige som i DK.?
Besvaret

Jeg forstår vist ikke rigtig, hvad du mener. Grunden til, du ikke kan bruge grænsegængerreglerne og trække renter fra din danske indkomst er, at du har en svensk indkomst. Dermed har du også noget at trække renteudgifter fra i. Du kan trække hele årets renter fra hele årets indkomst.

Besvaret
Jeg forstår vist ikke rigtig' date=' hvad du mener. Grunden til, du ikke kan bruge grænsegængerreglerne og trække renter fra din danske indkomst er, at du har en svensk indkomst. Dermed har du også noget at trække renteudgifter fra i. Du kan trække hele årets renter fra hele årets indkomst.[/quote'] Nej for man har jo ikke job i Sverige når man begynder i DK igen. Man skal have 75% af sin indkomst i det land hvor man vil bruge fradraget. Har man ikke 75 % af sin indkomst i et land, men feks 50/50, så har man ikke ret til fradrag i noget land i følge den fælles aftale der er lavet mellem grænsegæpngerreglerne så vidt jeg har forstået. Fradrag bliver vel regnet ud på månedsbasis, så man ikke kan have et årsfradrag på 50.000 kr og bruge det hele ved en indkomst på 50.000 på 3 måneder.?
Besvaret

For at kunne bruge fradraget, skal du bede om at få lavet en helårsomregning. Det vil stå som en valgmulighed på selvangivelsen. Så udregner de hvad du ville have tjent på et år ud fra den indkomst du har haft, hvis ikke du vælger det ryger fradraget.

Besvaret
For at kunne bruge fradraget' date=' skal du bede om at få lavet en helårsomregning. Det vil stå som en valgmulighed på selvangivelsen. Så udregner de hvad du ville have tjent på et år ud fra den indkomst du har haft, hvis ikke du vælger det ryger fradraget.[/quote'] Vil det sige at jeg får fuldt fradrag for alle måneder i DK selv om jeg ikke er grænsegænger? Hvor vil det være aktuelt at få det lavet? - Når arbejd ei DK bliver genoptaget, eller?
Besvaret

Personfradraget, som er det jeg skriver om, har ikke noget at gøre med grænsegænger. Jeg flyttede herover som studerende og var ikke grænsegænger det første år, men begrænset skattepligtig. Den store forskel er nemlig om man vælger helårsomregning eller ej. Omregning = personfradrag ikke omregning= intet personfradrag. Jeg fik hjælp på skattecentret i Nærum, men ved ikke om det havde betydning for hvor jeg tidligere havde boet eller om det er dem som behandler udlands sager. Gennemlæste lige dit spørgsmål igen og kan se at vi måske taler forbi hinanden. Jeg troede det var i forbindelse med selvangivelsen at dine spørgsmål opstod. Ellers drejer det sig vel bare om et skattekort som du får lavet, når du får arbejde i Danmark?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...