cayenne7 Skrevet April 30, 2010 Rapporter Skrevet April 30, 2010 Jeg er ved at hjælpe et vennepar der gerne vil leje en lejlighed i Malmö. De har fundet en, hvor ejer siger, at de først skal godkendes af foreningen Riksbyggen Brf Malmöhus nr 23. De har også fået tilbudt en anden lejlighed, men vil hellere have den førstnævnte.De er bare bange for at sige nej til den anden, i tilfælde af de ikke skulle blive godkendt af foreningen. Jeg har prøvet at søge på nettet, men kan ikke finde konkrete krav.Det eneste jeg fandt, var noget med at det vist var nok med et par lønsedler. Er der nogle, der ved lidt mere om kravene, og evt. hvor strenge de er?
Thage Løbner Besvaret April 30, 2010 Rapporter Besvaret April 30, 2010 Jeg er ved at hjælpe et vennepar med at finde lejlighed i Malmö. De har fundet en' date=' hvor ejer siger, at de først skal godkendes af foreningen Riksbyggen Brf Malmöhus nr 23. De har også fået tilbudt en anden lejlighed, men vil hellere have den førstnævnte.De er bare bange for at sige nej til den anden, i tilfælde af de ikke skulle blive godkendt af foreningen. Jeg har prøvet at søge på nettet, men kan ikke finde konkrete krav.Det eneste jeg fandt, var noget med at det vist var nok med et par lønsedler. Er der nogle, der ved lidt mere om kravene, og evt. hvor strenge de er?[/quote'] Hej. Bor selv i Malmøhus 23. Godkendelsen er standard, det gælder en vurdering af hvorvidt du kan betale de månedlige omkostninger. Er der tale om køb, overtager du jo også din del af BRF´s gæld, så de vil sikre sig at du er godtnok. Er der tale om leje er det kun den månedlige leje de vil sikre sig at du kan betale. En årsopgørelse og et par lønsedler plejer at være nok ved leje og måske osse ved køb. Velkommen i Almvik, det skal stå sløjt til med financerne hvis de afviser. Thage
cayenne7 Besvaret April 30, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 30, 2010 Hej. Bor selv i Malmøhus 23. Godkendelsen er standard, det gælder en vurdering af hvorvidt du kan betale de månedlige omkostninger. Er der tale om køb, overtager du jo også din del af BRF´s gæld, så de vil sikre sig at du er godtnok. Er der tale om leje er det kun den månedlige leje de vil sikre sig at du kan betale. En årsopgørelse og et par lønsedler plejer at være nok ved leje og måske osse ved køb. Velkommen i Almvik, det skal stå sløjt til med financerne hvis de afviser. Thage Tak for hurtigt svar :) Så vidt jeg ved, står det fint nok til med finanserne. Dvs. manden har et fast vejarbejderjob og eget hus i Danmark, der udlejes. Det burde vel være nok. Ved du (eller andre her:-)), hvor hurtig godkendelsesprocessen er? De har nemlig brug for at flytte fra gammel lejlighed snarest.
Menace Besvaret April 30, 2010 Rapporter Besvaret April 30, 2010 Da vi flyttede ind (dog i malmøhus22) tog det længere tid at købe lejligheden end at blive godkendt :th2: Man skal jo næsten godkendes alle steder, så hvis de får afslag, så ville de også have fået det andet sted
Thage Løbner Besvaret April 30, 2010 Rapporter Besvaret April 30, 2010 Det der med hvorlænge BRF er om at godkende, afhænger jo af BRF bestyrelsen. For mit vedkommende tog det ca 3 uger, tror jeg. Man må dog kunne presse sådan en bestyrelse, handlen er jo annulleret hvis foreningen ikke godkender - en kort tid til overtagelse må jo speede dem lidt op. Har iøvrigt aldrig hørt om bestyrelser der har nægtet når banken har godkendt købet. Det kan jo være ansvars/erstatings pådragende for foreningen. I sidste ende har de jo osse pant i lejligheden som kan bruges ved misligeholdelse. Tal med mægleren om at sørge for en hurtig godkendelse - det er jo trods alt mere eller mindre en formalitet, hvis banken har godkendt financiering. Hilsener Thage
cayenne7 Besvaret April 30, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 30, 2010 Det der med hvorlænge BRF er om at godkende, afhænger jo af BRF bestyrelsen. For mit vedkommende tog det ca 3 uger, tror jeg. Man må dog kunne presse sådan en bestyrelse, handlen er jo annulleret hvis foreningen ikke godkender - en kort tid til overtagelse må jo speede dem lidt op. Har iøvrigt aldrig hørt om bestyrelser der har nægtet når banken har godkendt købet. Det kan jo være ansvars/erstatings pådragende for foreningen. I sidste ende har de jo osse pant i lejligheden som kan bruges ved misligeholdelse. Tal med mægleren om at sørge for en hurtig godkendelse - det er jo trods alt mere eller mindre en formalitet, hvis banken har godkendt financiering. Hilsener Thage Nu skal de godtnok kun leje lejligheden og ikke købe. Mon det så ikke går hurtigere end de tre uger, især når lejligheden faktisk er til leje fra 1. maj?
Thage Løbner Besvaret April 30, 2010 Rapporter Besvaret April 30, 2010 Nu skal de godtnok kun leje lejligheden og ikke købe. Mon det så ikke går hurtigere end de tre uger' date=' især når lejligheden faktisk er til leje fra 1. maj?[/quote'] Tja, så er det jo en anden sag. Selv i ejerforeninger i Danmark er det normalt at foreningen kan kræve at godkende en lejer. Jeg har faktisk altid betragtet det som lidt "socialt snageri", det tjener intet reelt formål. Ejeren af lejligheden er jo ansvarlig for alt overfor foreningen. Det ændrer dog næppe noget ved godkendelsestiden. Den afhænger mest sandsynlig af hvornår bestyrelsen for BRF holder møde næste gang. På den anden side må foreningen jo tage hensyn til udlejers forventede indtægter/tab, så måske.. Jeg ville bare flytte ind og få godkendelsen efterfølgende. Måske ville jeg undlade at sætte navneskilt op før godkendelsen foreligger. Ønsk dine venner velkommen fra mig. Thage
Troejborg Besvaret April 30, 2010 Rapporter Besvaret April 30, 2010 Hej! Vi bor i lejet også - i 2 år hvor vi bagefter har mulighed for at købe.. Men vi skulle også godkendes af foreningen, og det er som der blev sagt vurdering af deres mulighed for at betale lejen.. Da jeg står som lejer, skulle jeg aflevere min ansættelseskontrakt, 3 lønsedler, og et dokument fra RKI, så de var sikre på jeg ikke stod der (Det er dog kun her jeg har hørt de gør det. Bor i bunkeflo, så de er sikkert lidt for vant til danskere ;-)) Jeg mailede dokumenterne til foreningen - der gik et par dage og så var vi godkendt.. Der var 1 uge til indflytning... Så pres lidt på - så skal det nok gå tjept.. Held og lykke til dem..
cayenne7 Besvaret May 1, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret May 1, 2010 Ja jeg synes også, det virker lidt som snagen, men kan godt forstå, de vil sikre sig, man ihvertfald kan betale huslejen. Det lyder dog af lidt meget, hvis de både forlanger kontrakt og lønsedler. Mange tak for jeres svar, det er godt lige at få en fornemmelse af, hvad der skal til, og så går der forhåbentligt ikke for længe, før de er godkendt :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu