Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nu da dette emne handler om bolig og om at flytte håber jeg at jeg har postet i den rette sektion :) Jeg er en ung knægt på 18 år som i nogle år nu har haft et godt øje til sverige og hele tiden gået med en tanke om at flytte dertil... Inden i tænker "Nå ja en ny knægt der bare vil have en fed billig bil" så må jeg lige påpege at jeg rigtig godt kan lide sverige og specielt malmø.. Selvfølgelig spiller bil, Bolig, levestandard og de kønne piger en rolle men er det ikke ens for os alle? ;-) Nå men mit spørgsmål lyder på: Hvor skal jeg lede efter bolig? Jeg er trodsalt kun 18 og tænker om det ikke er nemmere for mig at leje end at eje i min alder? Det behøver ikke være inde i malmø men det skal dog heller ikke være langt fra broen (f.eks ikke at køre langt over 30 km for at nå broen).. Det behøver slet ikke være stort eller noget da jeg er meget af tiden i danmark grundet arbejde, vennerne og familien osv. men hvilket område burde jeg bo i? Der behøver ikke være en masse unge mennesker og jeg er ret ligeglad med om min nabo er dansk eller svensk :) Jeg er uendeligt dårlig til tegnsætning men hvis det er helt umuligt at læse så skal jeg selvfølgelig nok prøve :)

Besvaret

Problemet for en ung knøs på 18 er nok ikke at vælge et område, men snarere overhovedet at komme i betragtning til en lejebolig bare et eller andet sted. Medmindre du da er født med en sølvske i munden, og mor og far står parat som kautionister. Når man lejer en bolig i Sverige, kigger udlejer nemlig grundigt på ens økonomiske forhold, og du vil blive spurgt om at fremvise ansættelseskontrakt, lønsedler og årsopgørelse samt evt., at du ikke er registreret som dårlig betaler i Danmark. Og der er rift om boligerne i Malmö og Lund-området, så udlejer kan frit vælge og vrage blandt ansøgerne. Her gælder det med andre ord om at fremstå som en ansvarlig person med en stabil økonomi. Ellers hedder alternativet fremleje, evt. inneboende. Her handler det nok i højere grad om den personlige kemi mellem dig og udlejer.

Besvaret
Problemet for en ung knøs på 18 er nok ikke at vælge et område, men snarere overhovedet at komme i betragtning til en lejebolig bare et eller andet sted. Medmindre du da er født med en sølvske i munden, og mor og far står parat som kautionister. Når man lejer en bolig i Sverige, kigger udlejer nemlig grundigt på ens økonomiske forhold, og du vil blive spurgt om at fremvise ansættelseskontrakt, lønsedler og årsopgørelse samt evt., at du ikke er registreret som dårlig betaler i Danmark. Og der er rift om boligerne i Malmö og Lund-området, så udlejer kan frit vælge og vrage blandt ansøgerne. Her gælder det med andre ord om at fremstå som en ansvarlig person med en stabil økonomi. Ellers hedder alternativet fremleje, evt. inneboende. Her handler det nok i højere grad om den personlige kemi mellem dig og udlejer.
Jeg vil ikke tro det er et problem at få mine forældre til at stå som kautionist må jeg indrømme... Men ville det være bedre/nemmere at vælge den rimelig meget dyrere løsning og så købe noget istedet?
Besvaret

Ja, hvis du har til udbetalingen på en bostadsrätt, så er det da forholdsvist nemmere end at fiske efter en lejebolig. Men det forudsætter jo igen, at banken siger god for din økonomi og vil låne dig nogle penge, medmindre du da har en formue stående parat til køb af bolig.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...