EBL Skrevet November 30, 2010 Rapporter Skrevet November 30, 2010 Ifølge dette vintertip i EkstraBladet skal man efterfylde sit bilbatteri, men er der noget jeg helt har misforstået eller er moderne batterier ikke helt vedligeholdelsesfrie? http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1460878.ece
EBL Besvaret November 30, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 30, 2010 og et lille tillægsspørgsmål: Trækker en dielselmotorvarmer på batteriets kræfter, og i så fald er det så smartest i forhold til en problemfri start at have en varm motor og et afkræftet batteri eller en kold motor og et fuldt opladet batteri?
Gustaf Besvaret November 30, 2010 Rapporter Besvaret November 30, 2010 Hejsa. Har du tænkt at kigge i vejen mod Optima bilbatterier? Jeg investerede i et Optima Red Top spildfrit batteri. Der skal aldrig fyldes noget på og du kan lade bilen stå vinteren over uden at slå det fra.
RAG Besvaret January 26, 2012 Rapporter Besvaret January 26, 2012 Jag hade också ett Optima batteri, men det skulle fyllas med vatten varje höst och vår. Var det något fel på mitt batteri ?
BS Besvaret January 27, 2012 Rapporter Besvaret January 27, 2012 Der er 2 typer af batterier. Vedligeholdelsesfrit og ikke. Forskellen kan ses på om der er 6 propper i toppen af de ikke vedligeholdelsesfrie. Som udgangspunkt skal de ikke efterfyldes men hvis man åbner dem og kan se blankt vand er alt fint. Skal det efterfyldes er det IKKE vandhanevand. Mener det er demineraliseret vand. Lader man på et sådant batteri kan det også anbefales at løsne de propper.
Peter M Besvaret January 27, 2012 Rapporter Besvaret January 27, 2012 Ja, det bruger strøm at bruge dieselforvarmeren, men ikke meget. Webastoen i min Land Rover trækker 45W (ca 4A). Jeg lader den gå ca 20 min hver morgen når det er koldt, dvs den bruger max 2Ah pr koldstart. Og batteriet er på 90Ah, så det er kun et par procent af batteriets kapacitet den bruger. Til gengæld slipper man for at gløderørene er på ca 10 sek, og de bruger rigtigt meget strøm. Også startmotoren har glæde af den lidt varmere motor. Så alt i alt vil jeg mene at det er en rigtig god ide for batteriet og komforten at anvende forvarmeren. Den koster ca en halv L diesel i timen, men forbruget er også mindre når man sætter igang pga den varmere motor. /Peter
Paul Besvaret January 27, 2012 Rapporter Besvaret January 27, 2012 Også startmotoren har glæde af den lidt varmere motor. Så alt i alt vil jeg mene at det er en rigtig god ide for batteriet og komforten at anvende forvarmeren. Den koster ca en halv L diesel i timen' date=' men forbruget er også mindre når man sætter igang pga den varmere motor.[/quote'] Lige præcis. For ikke at glemme motorens levetid, der forlænges anseeligt ved at undgå koldstarter. Koldstarter er en rigtig grim ting for dieselbiler, især hvis man aldrig rigtig for kørt motoren varm. Det værste man kan gøre for en dieselbil i frostvejr er, at starte bilen og lade den gå i tomgang i 10-15 minutter for at varme forruden og kabinen op - virkelig fy fy.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu