testeren Skrevet May 30, 2011 Rapporter Skrevet May 30, 2011 Hej Jeg har modtaget en parkeringsafgift for 10 minutters parkering ved Netto i Lufthavnen. Det var ikke mig der førte bilen, og jeg ved så ikke om der var blevet lagt en lap med parkeringstidspunkt i forruden eller på passagersædet (jeg har ikke fået sat skive op efter bytte af forruden). Bilen har svenske plader. Jeg har så skrevet til firmaet (Scan-Park) der har givet bøden og bedt dem dokumentere at der manglede en seddel med parkeringstidspunkt på, således jeg kan give beskeden videre til den der i så fald skal betale. Men firmaet har kun sendt et foto af bilen bagfra og af forruden hvor afgiften er påsat under viskeren. Jeg har efterfølgende udbedt mig foto hvor man ser en tom forrude samt kig til passagersædet så jeg kan se der evt. ikke er en seddel der. Svaret fra firmaet var meget ubehøvlet, og fremturede at når jeg nu ikke accepterede materialet (jeg har sådan set bare udbedt mig det der dokumenterer overtrædelsen) så ville de straks sende den til retslig afgørelse, og de i øvrigt ikke er forpligtet til at godkende sedler frem for skiver. Har ikke helt kunnet finde noget info om hvordan man forholder sig med præcis sådan en sag, og om man kan lade som ingenting når man bor i Sverige, og hvem der i så fald skal afgøre hvem der kørte bilen etc.? (gider ikke rigtigt fortælle dem hvem det var når de ikke kommer med dokumentation og farer så ubehøvlet frem). Er der nogen af jer der har et svar/erfaring? Vil tro at parkering derude er en guldgrube for dem, jeg har aldrig selv tænkt over at sætte skiven de 10 min. jeg plejer at bruge på at handle, men det skal jeg så huske fremover.
Lynge Besvaret May 30, 2011 Rapporter Besvaret May 30, 2011 Ved vedkommende der har kørt bilen ikke om man har lagt en seddel i ruden? I ved vel selv hvem der har kørt den, så forstår ikke det med hvem der skal afgøre hvem der har kørt bilen. Har de sendt et billede af hele forruden? Eller bare af viskeren Og nej det hjælper ikke at lade som ingenting det bliver det ikke billigere af.' Ja det er nok en guldgrubbe, de tjekker ihvertfald ret ofte, har også mærket det på egen forrude :-) Men det står jo højt og tydeligt at P-skiven skal stilles.
Pede Besvaret May 30, 2011 Rapporter Besvaret May 30, 2011 I modsætning til en fartbøde så følger en p-bøde bilen så at undlade at betale fordi du hævder du ikke førte køretøjet fritager dig ikke for afgiften. Egentlig ret underligt der er den forskel. Burde jo være ens.
sup3rior Besvaret May 30, 2011 Rapporter Besvaret May 30, 2011 I modsætning til en fartbøde så følger en p-bøde bilen så at undlade at betale fordi du hævder du ikke førte køretøjet fritager dig ikke for afgiften. Egentlig ret underligt der er den forskel. Burde jo være ens. Det er næsten helt korrekt... En P-bøde følger kun bilen såfremt der er tale om en bøde, dvs. udstedt af en offentligt myndighed... Er der tale om et privat firma (som i dette tilfælde) er der tale indgåelse af en kontrakt mellem p-pladsens ejer og føreren af bilen... Du kan nemlig ikke indgå aftaler på andres vegne uden fuldmagt, og det at låne sin bil ud betragtes ikke som fuldmagt... Men man skal kunne godtgøre at man ikke selv har været fører af bilen på det pågældende tidspunkt da retten som standard vil antage dette...
testeren Besvaret May 30, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret May 30, 2011 Det jeg mente var om der er nogen der ved, om der er nogen hjemmel der kan kræve at jeg som bosiddende i Sverige skal fortælle et privat firma/retten i DK, hvem der har ført en svensk indregistreret bil, og hvad jeg selv har foretaget mig i samme tidsrum? Den der lånte den havde ikke lige nævnt noget, og før jeg jeg går tilbage til denne vil jeg da gerne se et bevis på ugerningen reelt har fundet sted. Og kan personen slippe for at blive straffet så tager han nok gerne det med når nu han måske ikke har tænkt over det og i øvrigt ikke læser dansk :-)
sup3rior Besvaret May 31, 2011 Rapporter Besvaret May 31, 2011 Det jeg mente var om der er nogen der ved, om der er nogen hjemmel der kan kræve at jeg som bosiddende i Sverige skal fortælle et privat firma/retten i DK, hvem der har ført en svensk indregistreret bil, og hvad jeg selv har foretaget mig i samme tidsrum? Den der lånte den havde ikke lige nævnt noget, og før jeg jeg går tilbage til denne vil jeg da gerne se et bevis på ugerningen reelt har fundet sted. Og kan personen slippe for at blive straffet så tager han nok gerne det med når nu han måske ikke har tænkt over det og i øvrigt ikke læser dansk :-) Bliver sagen slæbt i retten har du pligt til at oplyse hvem som har ført din bil... Men du kan jo bare oplyse at alle dine venner ved hvor ekstranøglen er og har lov til at låne bilen, så kan de jo indkalde hele flokken for at udrede den ;) Og kan du samtidig godtgøre at det ikke er dig der har ført den, så får de sku deres sag for...
Basse Besvaret May 31, 2011 Rapporter Besvaret May 31, 2011 Er det ikke noget med der ligger en højsteretsdom for at privateparkeringsselskaber skal bevise hvem der har ført bilen, og da det som nævnt tidligere er en kontrakt mellem føren af bilen og p-firmaet, så kan ejeren nøjes med at gøre rede for vedkommende IKKE har ført bilen. Men behøver ikke oplyse hvem der har ført bilen ? eller blev det gjort så snedigt, som jeg kan ikke huske hvem der havde bilen der, nøglen ligger til rådighed for en masse personer ?
sup3rior Besvaret May 31, 2011 Rapporter Besvaret May 31, 2011 Er det ikke noget med der ligger en højsteretsdom for at privateparkeringsselskaber skal bevise hvem der har ført bilen' date=' og da det som nævnt tidligere er en kontrakt mellem føren af bilen og p-firmaet, så kan ejeren nøjes med at gøre rede for vedkommende IKKE har ført bilen. Men behøver ikke oplyse hvem der har ført bilen ? eller blev det gjort så snedigt, som jeg kan ikke huske hvem der havde bilen der, nøglen ligger til rådighed for en masse personer ?[/quote'] Kommer du for en dommer taler du jo under ed, så der skal du tale sandt... Men der er vist noget om man kan undlade at udtale sig såfremt det vil inkrimere ens nærmeste familie ;) Ellers er der jo som jeg nævnte tidligere den problemstilling at de fleste af mine venner har adgang til en bilnøgle hos mig samt lov til at låne bilen... Så kære dommer, jeg kan ikke præcist sige hvem der har lånt den det pågældende tidspunkt men du kan få en liste over muligheder ;)
jolin Besvaret May 31, 2011 Rapporter Besvaret May 31, 2011 Kommer du for en dommer taler du jo under ed, så der skal du tale sandt... Men der er vist noget om man kan undlade at udtale sig såfremt det vil inkrimere ens nærmeste familie ;) Ellers er der jo som jeg nævnte tidligere den problemstilling at de fleste af mine venner har adgang til en bilnøgle hos mig samt lov til at låne bilen... Så kære dommer, jeg kan ikke præcist sige hvem der har lånt den det pågældende tidspunkt men du kan få en liste over muligheder ;) Hold da op... så vennerne kommer og går bare hos dig og snupper lige bilen hvis den står der? Gid jeg havde venner der stillede "fri bil" til rådighed
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu