Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Gennem naturalisering? Efter 7 år, hvis hun kan bestå indfødsretsprøven, og de øvrige krav de stiller. + whatever krav DF kan klemme igennem i løbet af de næste 7 år. Det kan godt være mange, hvis der ikke kommer et systemskifte i Danmark i år. I Sverige kan din kone få statsborgerskab gennem naturalisering efter 5 år, og dermed også et pas. Herefter vil hun som nordisk statsborger kunne flytte til Danmark, og få statsborgerskab efter bare 2 år. Hvis altså ikke reglerne er ændret siden sidst jeg så efter...

Besvaret

Muligheden for at få dansk pas som svensk statsborger efter 2 år i Danmark gælder kun for folk, som har svensk statsborgerskab fra fødslen, altså ikke personer som er blevet svenske efter naturalisation. I øvrigt kan man blive dansk allerede efter 4 år i Danmark under forudsætning af, at man er gift med en dansk statsborger og har arbejdet i hele perioden og bestået diverse tests i dansk sprog og samfund.

Besvaret
Muligheden for at få dansk pas som svensk statsborger efter 2 år i Danmark gælder kun for folk, som har svensk statsborgerskab fra fødslen, altså ikke personer som er blevet svenske efter naturalisation. I øvrigt kan man blive dansk allerede efter 4 år i Danmark under forudsætning af, at man er gift med en dansk statsborger og har arbejdet i hele perioden og bestået diverse tests i dansk sprog og samfund.
Jeg ved ikke hvor gammel dine oplysninger er, men her kommer en opdatering. DK statsborgerskab efter 9 års uafbrudt ophold. Gift med DK statsborger? så er det Statsborgerskab efter 6 år http://www.politi.dk/da/borgerservice/udlaendinge/statsborgerskab/ og jeg synes at det lyder helt vildt at man kun kan bytte sit nordisk statsborgerskab med et DK, hvis man har fået det ved fødsel i Norden. Lyder for diskriminerende og jeg nægter at tro det er tilfældet. (selvom ingenting kan overraske mig mere med DF ved magten) eller Kan du evt dokumentere dit påstand?
Besvaret
og jeg synes at det lyder helt vildt at man kun kan bytte sit nordisk statsborgerskab med et DK, hvis man har fået det ved fødsel i Norden. Lyder for diskriminerende og jeg nægter at tro det er tilfældet. (selvom ingenting kan overraske mig mere med DF ved magten) eller Kan du evt dokumentere dit påstand?
Citat: Endvidere kan statsborgere fra Finland, Island, Norge og Sverige afgive erklæring over for en statsforvaltning, hvis de: * har erhvervet statsborgerskab i Finland, Island, Norge eller Sverige på anden måde end ved naturalisation (dvs. ikke efter ansøgning, men f.eks. ved fødsel), * er fyldt 18 år, * har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år, og * ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf eller foranstaltning, der kan sidestilles med frihedsstraf. Kilde: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/statsborgerskab/statsborgerskab.htm Med andre ord: Er du blevet nordisk statsborger ved naturalisation, så kan du ikke blive dansk lige så hurtigt som andre nordboere.
Besvaret

I øvrigt er det ikke særlige regler i Danmark. Sverige har tilsvarende regler om, at man IKKE kan blive svensk efter 2 år i Sverige, hvis man er blevet nordisk ved naturalisation (altså ikke er født med nordisk statsborgerskab) sådan som andre nordboere.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...