mikkelcsc Skrevet January 28, 2012 Rapporter Skrevet January 28, 2012 Hej, og på forhånd tak for jeres svar :) Her er historien Jeg er uddannet pilot, og da det er en selv betalt uddannelse, står jeg jo selv sagt med en betydelig studiegæld, beløbets størrelse er underordnet men nærmer sig en 1/2 mill. Og nu til sagens kerne, jeg har haft mit arbejde i godt og vel 3 år, og for ca. et halvt år siden kontaktede mig og mine kollegaer vores fagforening idet vi ikke kunne forstå vores vilkår på arbejds pladsen, nu er sagen så ved at nå til ende og vi står alle, mig inkl. til et større erstatningskrav. For et par dage siden snakkede jeg så med min fagforening, og i den forbindelse drøftede han muligheden, at man kunne afbetale en studiegæld skattefrit i forbindelse med sådan en sag, men han var dog langt fra sikker og havde brug for noget tid for at studere det nærmere. Da det vil betyde ALT, hvis denne mulighed eksistere, har jeg virkelig brug for at for det af- eller bekræftet. Nogen med den fornødne viden, der har lyst til at være behjælpelige? Mvh Mikkel
Kvalm Besvaret January 28, 2012 Rapporter Besvaret January 28, 2012 Hvis du googler "studiegæld skattefri" dukker det eksempler op på, at du har en mulighed jvf. LL...
MunterHyrde Besvaret January 28, 2012 Rapporter Besvaret January 28, 2012 Du kan se et bindende svar fra SKAT i en lignende sag her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1651248 Så det kommer lidt an på hvorfor i får erstatningen: Erstatninger og godtgørelser beskattes på samme måde, som det beløb, de træder i stedet for. Engangsbeløb, der træder i stedet for løn eller andre konkrete indtægter, skal medregnes ved opgørelse af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 4. Hvis et engangsbeløb derimod er erstatning for tab af selve indkomstkilden, er det et udtryk for en formuebevægelse eller erstatning for formuetab, som ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 5 a.
mikkelcsc Besvaret January 28, 2012 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2012 Vi får erstatning på grund af misligeholdt overenskomst (timetillæg, overarbejde osv.).
mikkelcsc Besvaret January 28, 2012 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2012 Hvis du googler "studiegæld skattefri" dukker det eksempler op på' date=' at du har en mulighed jvf. LL...[/quote'] Hvis du har tid kunne det være fedt med et direkte link, har prøvet google dog uden held.
mikkelcsc Besvaret January 28, 2012 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2012 Du kan se et bindende svar fra SKAT i en lignende sag her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1651248 Så det kommer lidt an på hvorfor i får erstatningen: Jeg synes det er svært at gennemskue den sag du har linket til, da jeg ikke føler at SKAT har bearbejdet det spørgsmål om en afbetaling af min studiegæld muligvis er skattefri, i nettop den sag.
sup3rior Besvaret January 28, 2012 Rapporter Besvaret January 28, 2012 Vi får erstatning på grund af misligeholdt overenskomst (timetillæg' date=' overarbejde osv.).[/quote'] Det er lønindtægt og skal beskattes herefter når I får det udbetalt...
MunterHyrde Besvaret January 28, 2012 Rapporter Besvaret January 28, 2012 Jeg synes det er svært at gennemskue den sag du har linket til' date=' da jeg ikke føler at SKAT har bearbejdet det spørgsmål om en afbetaling af min studiegæld muligvis er skattefri, i nettop den sag.[/quote'] Jeg har aldrig hørt om nogen regler der i denne forbindelse skulle gøre det muligt at indbetale til en studiegæld uden først at betale skat. Så medmindre du kender til en sådan bliver pengene først udbetalt og beskattet, hvorefter du kan afdrage på din gæld.
bananas Besvaret January 29, 2012 Rapporter Besvaret January 29, 2012 Jeg har aldrig hørt om nogen regler der i denne forbindelse skulle gøre det muligt at indbetale til en studiegæld uden først at betale skat. Det har jeg heller ikke hørt om. Men pilot uddannelsen er jo også helt special i Danmark i og med at man selv skal betale den. Stort set alle andre uddannelser er jo betalt af staten. Når jeg tænker over det ville det egentlig ikke være så urimeligt, hvis man kunne få lov at modregne hvad man selv har betalt for uddannelsen i hvad man skal betale i skat. Det er jo ligesom med en virksomhed - man betaler selskabsskat af overskuddet og ikke af omsætningen.
A.kurt Besvaret January 31, 2012 Rapporter Besvaret January 31, 2012 Kan ikke se argumentet for at udbetalingen skulle behandles anderledes end en lønudbetaling. Kan godt se pointen du ridser op, men der er mange uddannelser man selv skal have penge op ad lommen for. F.eks. hvis du vil efteruddanne dig selv og ikke opfylder visse kriterier osv. vil staten ikke betale og ikke mindst kandidat reglen osv. Pilot kan man vel også blive uden selv at skulle betale, hvis man tager uddannelsen inde ved militæret?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu