Jump to content
Guest cam

Barselorlov

Recommended Posts

Guest cam

Hvad reglerne ifm. barselorlov. Vi arbejder i DK men skal snart have et barn. Er der nogen der kan hjælpe os med oplysinger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest cam

Hvad reglerne ifm. barselorlov. Vi arbejder i DK men skal snart have et barn. Er der nogen der kan hjælpe os med oplysinger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest cam

Hi Miriam, Jeg har flg. spg. 1- Hvor får jeg barselorlov penge fra? DK eller SE 2- hvor meget får jeg? 3- Hvor langt er der barselorlov hvis jeg arbejder i DK og bor i SE pft

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej CAM 1. Du går ind under de danske regler, da det er der du betaler skat, det vil sige at du får sygedagpenge som de kalder det fra DK. 2. Det man får er lidt afhængigt af din løn inden, men jeg tror i de flestes tilfælde er det max som er mellem kr. 10-12000 pr mdr. afhængigt af hvor lang perioden er, før skat vel og mærket. 3. Med hensyn til hvor langt tid, så er det de gældende regler der er i dk, mener det er omkring 47 uger, man får et lille problem, i mit tilfælde får jeg dagpenge indtil d. 27 dec, men min datter bliver først 1 år d. 8 feb, og i SE har man 1 års barsel, så før hun er et år kan jeg ikke få hende passet og det er vist der skulle være plads med det samme, hvilket de ikke kan love, så i den mellemliggende periode ved jeg ikke hvad man gør, men skal have undersøgt det, det skal du også tænke på med hensyn til din arbejdsgiver. Det var vist det hele i denne omgang, skulle der være mere du vil spørger om, ved du hvor du kan fange mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i Sjöbo kommune og jeg spurgte i sidste uge hvad vi gør i perioden fra de 24 uger barsel udløber i Danmark og til barnet er 1 år og kan få plads i institution i Sverige. Jeg fik en mail at man normalt først kan få plads efter 1, men at vi kunne søge i familienævnet om plads før. Så det vil vi gøre. Hvad der kommer ud af det ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem er det i har talt med ? Mit problem er at min barsel sluttet ved årsskiftet, min datter bliver 1 år til feb. Men de er ude i at jeg kan få plads til august, hvor hun er 1,5 år. Der bliver en plads på institution vores søn er d. 1/1, men jeg kan ikke få den, fordi jeg først er berettidigt til en plads d. 1/2.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi boi i Sjöbo kommune på den anden side af Lund. Her skrev jeg til hende som står for børneområdet på deres hjemmeside, og hun svarede tilbage at vi kan søge i dette særlige nævn om plads før tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dan Nu har jeg har fat i Malmö kommune, som har talt med deres jurister og med København om det med at få plads før tid, og har fået afvide, at der ikke findes nogle regler for det. Det er de svenske forskole regler der gælder når man er bosat her, var det svar jeg fik !!!!!! Så hvis du ved hvad nævnet hedder herover, og hvilken regel det er man kan søge på, vil jeg være yderst taknemmelig, da jeg snart er ved at være lidt halv presset.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det svar jeg har fået lyder : Hejsan! Förskoleverksamhet erbjuds till barn som fyllt 1 år. Men Ni i skulle kunna skriva till Familjenämnden i kommunen och ansöka om barnomsorg tidigare. Så jeg skriver til den tid til Sjöbo kommune hvor jeg bor. Men Malmö har vel et tilsvarende nævn. Men dette svar er jo nok ikke ensbetydende med at det er en ret - men at de vil kigge på det. Det bliver sgu da spændende til den tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest rie

Man må indordne sig under de gældende regler der er i landet ellers må man tage hjem igen, er det ikke sådan vi danskere siger/tænker om de invandre som kommer til DK?! Selvom det er noget andet når man er dansker så har man jo vise rettigheder.......... tror vi! Men det er jo dejligt billigt at bo og leve her i S.............. så mon ikke du/I har råd til en privat barnepige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest rie

Det lyder bare som det rene klynk! Og -nej jeg har ikke valgt nogle fradrag fra..... Man har sine 47 ugers barsel + de 5 ugers ferie man har optjent og hvis man sørger for at holde sine 5 ugers ferie bliver det 52 uger og så er guldklumpen 1 år og kan komme i dagis. Har selv 1 barn på 18 md. som vi har haft i privat dagis fra han var 12 md. det ofentlige havde lidt for lang ventetid, til sommer kommer nr. 2 og så er det jo sådan her i S at når man er mammaledig kan man ikke få sine øvrige børn passet på dagis da man jo går hjemme og ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet. Så inden I planlægger den næste så tag højde for det hvis det bliver et lige så stort et problem!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ærgeligt du ikke bor i en kommune der kan tage dine børn før de er 1 år. Og måske kan alle ikke gå 20.000 kr ned i løn til dagpenge i et halvt år - selvom man bor i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest rie

Ja, ja - hvis I synes det skal gøres til et samfunds problem at I har valgt at få børn må I om det........... gider ikke bruge mere tid på jeres småborgerlighed!! -Miriam din g-streng har vist strammet længe...!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da ikke se hvad småborgerlighed, har at gøre med at have en forventning om at man får hvad man betaler for ? Dem af os der betaler skat, gør det vel udfra en forhåbning om at vi får den service vi reelt betaler for ? Desuden syntes jeg at der bliver fokuseret for lidt på det, det reelt drejer sig om ? Undersøgelser har indtil flere gange påvist at børn har det bedst i dag institutioner fremfor privt pasning - da de private utroligt sjældent formår at motivere børnene. Og så er det nu altså den bedste måde for vores børn at blive integreret i Sverige på. Så hvis du vil kalde os småborgerlige fordi vi gør hvad vi kan, for at få pladser til vores børn i svenske institutioner istedet for at køre dem til Danmark hver eneste dag - eller hyrer en eller anden tilfældig svensk privat pasning. Så vil jeg med glæde påtage mig ansvaret for at oprette et dansk minoritets småborgerligheds parti. Tilslut vil jeg nu også gerne udtrykke min undren overfor din manglende forståelse for at måske ikke alle har råd til at få privat pasning ? Kan da godt være at Sverige er billigere end Danmark på mange punkter. Men det er da heller ikke nogen hemmelighed at en del af de der er flyttet over, har gjort det fordi pengene ikke rakte i Danmark ? Men måske er rækværket lidt for højt rundt om balkonen, så den tager en del af udsigten fra Elfenbens tårnet ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad, RIE, det er da et samfundsanliggende (problem vil jeg ikke kalde det), at folk vælger at få børn. Hvem skal betale for velfærdsgoderne om nogle år, hvis der ikke fødes børn? Næh, problemet er jo faktisk, at der i disse år fødes for få børn. Altså har personer, der ønsker at opfylde den samfunds- opgave, også ret til at forvente, at de gives ordentlige/rimelige forhold.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok også svært ved at se hvordan det kan blive til et samfundsproblem, at man ønsker at komme tilbage på arbejdsmarkedet frem for at skulle have penge fra det offentlige. Nu er det her jo ikke ligefrem mit første barn, og vores store søn går i institution mens jeg er hjemme og er mammaledig, så det er da lidt misvisende det du skriver med at man så ikke kan få sine andre børn passet !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest cam

Hej med jer! jeg har en elevplads i danmark som jeg er færdig med til sidst i august, hvis jeg nu blev gravid og skulle føde til oktober, ville man så får barselspenge fra oktober (hvem betaler SE eller DK) og ville man kunne gå på fagforening i sverige(har betalt til danske a-kasse i ca 4 år)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...