Jump to content
agermose

danskfirma men kontor i malmø

Recommended Posts

hej jeg har et dansk Aps, hvor jeg selv er er ansat og arbejder 100%. Jeg overvejer at leje et kontor i malmø istedet, så jeg slipper for 2 timers transport om dagen :-) jeg skal jo godt nok til et info møde her den 19. april om den slags, men kan da ikke lade være med lige at spørge rund her, om der er nogen af jer, der har dansk firma men kontor i malmø - hvad skal man tænke på osv. ? Hilsen Jan

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på! Hvis jeg ikke har misforstået reglerne, så kan du komme i en skatteklemme. Du beskattes der hvor arbejdet udføres - og i dette tilfælde er det så Sverige. Dermed kan din danske arbejdsgiver (dit aps) blive tvunget til at betale svenske sociale ydelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det overhovedet er et problem i din situation, men på mit arbejde har vi en del svenske datterselskaber som tidligere havde en ledelse bosiddende i Danmark. Det begyndte SKAT at brokke sig lidt over og ville have hele beskatningen af de svenske selskaber skulle foregå i Danmark. Det betød at vi måtte skifte ledelsen ud i selskaberne til bosiddende svenskere i stedet. Jeg ved overhovedet ikke om Sverige har samme hysteriske tendenser omkring ledelsens sæde som Danmark, men jeg ville nok lige checke det en gang. Edit.. kan se Thomas også er inde på noget af det samme..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En hjemmearbejdsplads kan endda være besværlig!! Pas mega meget på! Skulle du finde ud af noget som ikke indikerer nogle problemer, så skriv lige her igen. Vi er nok mange som gerne vil have en dag hjemme eller to. Evt. er problemet mere relateret til bijobs hvis man læser f.eks. http://pendler.scanianet.dk/skat/#ADVARSEL I så fald gælder højst sandsynlig grænsegænger reglerne med 75/25% indtægt i DK/S - men jeg er ikke 100% sikker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En hjemmearbejdsplads kan endda være besværlig!! Pas mega meget på! Skulle du finde ud af noget som ikke indikerer nogle problemer, så skriv lige her igen. Vi er nok mange som gerne vil have en dag hjemme eller to. Evt. er problemet mere relateret til bijobs hvis man læser f.eks. http://pendler.scanianet.dk/skat/#ADVARSEL I så fald gælder højst sandsynlig grænsegænger reglerne med 75/25% indtægt i DK/S - men jeg er ikke 100% sikker.
Det kan godt lade sig gøre at arbejde hjemmefra. Der er dog to ting man skal tænke på: 1. Noget papirnusseri som du og dit firma skal ordne. Se linket her til oresunddirect.com om socialforsikring i to lande. Nederst på den side er der et link til Den Sociale Sikringsstyrelse og omtale af artikel 17 og blanket E101. Man kan få dispensation for tre år ad gangen og man skal selv huske at søge! 2. Du skal være fysiskt til stede på din danske arbejdsplads mere end 50% regnet over en tre måneders periode. Og du skal kunne bevise det! Dette gøres med brobizz opgørelsen eller tåg/færge biletter. Hvis du nogen gange er udenlands (kursus/arbejde) tæller det ikke som arbejde i DK!! Forhåbentlig bliver det nemmer en gang i fremtiden, da dette var oppe og vende på den høring som der var for et par uger siden omkring Øresundsregionen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte lige at tilføje at hvis du arbejder for meget hjemmefra, kan din danske arbejdsgiver komme til at betale svensk arbejdsgiverafgift (ca. 30%) af din totale løn - og vær sikker på at det er de ikke indstillet på at gøre. Jeg mener dog at hammeren ikke automatisk falder hvis du en måned skulle arbejde for meget hjemmefra. Det kan jo udlignes på de tre måneder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Nu kører det ud af et sidespor.....Han er den eneste ansatte i sit danske ApS.... Ergo har han ikke en arbejdsgiver, han i princippet skal stå til regnskab for.... For at gøre det enkelt, så er det at arbejde hjemmefra, intet problem, sålænge det offentlige ikke bliver involveret..... :) Skal man forstå det sådan, at du vil modtage danske kunder på dit svenske kontor, eller bare ha' et sted at arbejde???? Så kunne du overveje følgende: 1 selskab i DK og 1 i SE....Et holding selskab i DK og så er det overskuddet du skal skattes af i dk. Så er der heller ikke problemer med den svenske arbejdsgiver afgift i din danske afdeling....;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig - det er et sidespor i forhold til det oprindelige spørgsmål ... og er det det? Men, nu var det Thomas som spurgte om hjemmearbejdsplads.... Thomas, når du og din arbejdsgiver har skrivet under på E101 og artikel 17 papirerne, så sender dit firma papirerne til Den Sociale Sikringsstyrelse. De sender så videre til Försäkringskassan og så kører det frem og tilbage nogen(/laaaaang) tid. På et eller andet tidspunkt får du/firmaet besked. Jeg/mit firma er ikke kommet dertil endnu.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

EU er ved at barsle med regler om at firmaer reg. i et medlemsland, ikke behøver en repræsentation i det land de handler i.... Det betyder at et dansk firma kan handle i Sverige uden at skulle deklarere herovre.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mit tilfælde det samme. Så måske ikke helt et sidespor alligevel. Jeg har også et ApS i DK og er den eneste ansatte. Kunne også rigtig gerne tænke mit et rigtigt "kontor" nogle gange, men har bremset mine undersøgelser af tema'et grundet beskatningsreglerne. Men rent legalt, så er jeg jo ansat i selskabet. Jeg er ikke selvstændig. Det ændrer vel intet på sagen om jeg er ansat som direktør eller ansat som gadefejer - jeg er stadig ansat. Eller?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er mit tilfælde det samme. Så måske ikke helt et sidespor alligevel. Jeg har også et ApS i DK og er den eneste ansatte. Kunne også rigtig gerne tænke mit et rigtigt "kontor" nogle gange, men har bremset mine undersøgelser af tema'et grundet beskatningsreglerne. Men rent legalt, så er jeg jo ansat i selskabet. Jeg er ikke selvstændig. Det ændrer vel intet på sagen om jeg er ansat som direktør eller ansat som gadefejer - jeg er stadig ansat. Eller?
Du får løn i DK og betaler skat i DK? Hvis 'Ja', så er du helt sikkert, set fra Försäkringskassan, at betragte som værende ansat i DK. Dvs. hjemmearbejdsreglerne gælder for dig også. Ja, jeg har også læst om at EU kigger på det .... Men det er jo ikke det samme som at det bliver lavet om på noget i år/næste år/2015 eller ... Og indtil da, gælder de regler og love som der er nu. Så Thomas, jeg vil foreslå at du sammen med din personalechef (Thomas) udfylder paprirerne og sender dem ind. Bare for at være på den sikre side. Jeg er helt sikker på at Økonomichef (Thomas) ikke vil betale 30% mere for Thomas ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...