Jump to content
martin_–_grevie

15 timers reglen i Dagis

Recommended Posts

hvad med tiden før fødslen? Jeg er lige gået fra på mit arbejde i dk. Jeg har termin d. 22 oktober. Jeg har en datter på lidt over to år i forvejen. Kan hun gå i dagis fuld tid indtil to måneder efter fødslen. Også inden bebs er født? VH Anna (bor i kirseberg, malmö)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lige gået fra på mit arbejde i dk. Jeg har termin d. 22 oktober. Jeg har en datter på lidt over to år i forvejen. Kan hun gå i dagis fuld tid indtil to måneder efter fødslen. Også inden bebs er født? VH Anna (bor i kirseberg, malmö)
Jeg tror at reglen bliver tolket forskelligt, men i "vores" dagis ville hun kunne komme hver dag fra 9-15..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg bringer lige et gammelt emne op. Er der nogen som kan henvise mig til hvor denne såkalte regel, at man kan få flere timer til sit barn i dagis hvis man er udlænding, står henne ? Vi venter nu også et extra barn, og de 2 tvillinger vi har skal i skole næste år. De vil derfor helt klart mangle noget sprog mæssigt, hvis de skal rende rundt hjemme hos mor, istedet for at være i dages og snakke svensk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Jeg bringer lige et gammelt emne op. Er der nogen som kan henvise mig til hvor denne såkalte regel, at man kan få flere timer til sit barn i dagis hvis man er udlænding, står henne ? Vi venter nu også et extra barn, og de 2 tvillinger vi har skal i skole næste år. De vil derfor helt klart mangle noget sprog mæssigt, hvis de skal rende rundt hjemme hos mor, istedet for at være i dages og snakke svensk.
Men hvis de store skal i skole, så får da ik noget prob med at lære sproget ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaringer Hej igen Jeg kan desværre ikke hjælpe med at henvise til den regel om sproget, den har jeg ikke hørt om før. Men jeg vil da gerne fortælle om vores historie efter jeg startede tråden med vores problem. Løsningen for os blev ganske enkelt at vi pr. 1.1.2009 startede et firma i min frues navn, og meddelte det til dagis - hvorefter vores ældste søn igen fik mulighed for at komme i dagis mere end 15 t om ugen. Som dokumentation fik dagis CVR registreringen fra DK og det var helt ok. Selskabet er helt reelt da min frue er i færd med at opstarte et møbelpolstre firma fra vores hjem adresse. Firmaet tjener ingen penge, hvilket er helt efter planen i opstartsfasen og derfor modtager hun fortsat dagpenge fra DK. Der er sikkert flere kloge hoveder herinde som kan belære os om moral og integrering i svenske regler, jeg kan dog berolige disse med at begge mine forældre er udlærte pædagoger og vi har truffet vores valg under kyndig vejledning. Faktum var at vores søn i perioden med 15 t i dagis fra august 2008 og frem til december 2008 mistede det svenske sprog totalt (på trods af at vi faktisk omgås med en del svenskere i vores weekender). Dertil kom at han socialt trak sig længere ind i sig selv. Da vores lille datter efter 3 mdr. gennemgik et alvorligt sygdomsforløb, som trak store veksler på hele familien, var grænsen helt klart nået og noget måtte vi gøre. I drøftelserne med dagis virkede det som de var låst i deres regler og ikke rigtig i stand til at hjælpe. Vi søgte selv løsningen i vores svenske omgangskreds og præsenterede dagis for ovenstående som de så godkendte. I dag er vores søn en velfungerende lille dreng, begavet med 2 sprog som han mestrer at skifte rent imellem, han er udadvendt og har allerede et par gode kombissar fra dagis som han kan mødes med uden for dagis. Denne regel er en ideologi som bare ikke fungere i praksis. Det er hverken fagligt eller praktisk fornuftigt - vi stiller vores børn overfor en særlig udfordring når de skal lære at skabe netværk i et miljø hvor der tales et "fremmed" sprog, og så er det altså underligt at afbryde det pga. en lille søster (som i øvrigt nok ikke er lige hvad store bror havde ønsket sig). Jeg mener helt klart at reglen er en ulempe for børnenes integrering som i værste fald besværliggøre overgangen til skolen, da de simpelthen ikke er sproligt forberedt. Selvfølgelig skal man ikke misbruge dagis og der er desværre mange børn som er i dagis fra 7-18 hver dag - hvilket jeg selv ikke vil byde mine børn, men det er en anden sag. Ja, så det gjorde vi fordi vi syntes det var det bedste for vores dreng og det står vi ved ! - Martin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Jeg bringer lige et gammelt emne op. Er der nogen som kan henvise mig til hvor denne såkalte regel, at man kan få flere timer til sit barn i dagis hvis man er udlænding, står henne ? Vi venter nu også et extra barn, og de 2 tvillinger vi har skal i skole næste år. De vil derfor helt klart mangle noget sprog mæssigt, hvis de skal rende rundt hjemme hos mor, istedet for at være i dages og snakke svensk.
"Vores" dagis har sagt, at 15-timer reglen bliver udvidet fra 1. august, men da jeg talte med dem var de lidt usikre på, hvor mange timer det ville blive. Noget i retning af 5 timer hver dag, dvs. 25 timer. Jeg vil prøve at huske på, at spørge dem igen i morgen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, så det gjorde vi fordi vi syntes det var det bedste for vores dreng og det står vi ved ! - Martin
Som du selv kommer ind på kan man moralsk mene hvad man vil. Ud fra hvordan jeres søn udviklede sig så forstår jeg jer så udemærket. Så det er en udemærket og billig løsning på problemet. Godt jeres dreng har ændret sig til det bedre!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"Vores" dagis har sagt, at 15-timer reglen bliver udvidet fra 1. august, men da jeg talte med dem var de lidt usikre på, hvor mange timer det ville blive. Noget i retning af 5 timer hver dag, dvs. 25 timer. Jeg vil prøve at huske på, at spørge dem igen i morgen.
I Malmö fortsätter man med 15 timmar, istället för de 30 timmar som diskuterats av regeringen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Jeg er hjemmegående og med min datter, min søn som er begyndt i svenskskole har fået en fuldtidsplads i fritidshjemmet, så han får lært svensk med de ekstra timer han bruger i fritidshjemmet. Det var faktisk skolen der selv tilbød en fultidsplads. Jeg har den forståelse, at det er op til den enkelte institution at vurdere, om der kan gives ekstra timer til barnet. Altså dette er min umiddelbare intuition, men man kan jo fremlægge sin sag for institutionen og høre ad. Mvh Khola

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den latterlige regl er da lige til at lukke op og skide i :D Hos os går vi sommeren i møde og må derfor kun være der kl.8-11 hver dag. Timerne betyder ingenting. Det som er vigtig, er at han kommer ned og leger med de andre svenske børn. Men at få det til at passe med den helt lille er helt umuligt. Så skal han pakkes ind i tøjet og spændes i autostolen når storebror skal i dagis. Hvis han er tidlig oppe kan det ske at han sover, og så vågner når han kommer i autostolen. Efter turen skal han ud af stolen igen og i barnevogn hvis søvnen er trådt i kraft igen, og så vågner han. Er umulig i 2timer til kl. bliver 10.15 hvor han falder i søvn. MEEN kl.10.50 er det igen slut med skønhedssøvnen, da han skal ned i autostolen igen da storebror skal hentes. Altså en hel dag hvor det kan være helt umuligt at have en glad baby. Havde de regler ikke været der, kunne man kører 1time før, eller 1timer senere for at få det til at passe med den lille. Og den store må jo selvfølgelig ikke være der til den store madsamling, uhada, det er jo først kl.11.30 Og jo selvfølgelig kan han da bare blive passet derhjemme som der så fint bliver skrevet længere oppe i tråden. Men så er da ik lige så meget integration i det svenske. Det er jo ikk kun for slippe af med vores unger de er dernede. Det er da lige så meget for deres skyld.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

dem der brokker sig over 15 timers reglen, er som regl også dem der brokker sig over at de ikke kan få plads til deres barn pga køer når barslen er slut. Så hvad er værst at man ikke kan få passet sit barn, når man selv er hjemme, eller at man ikke kan få passet sit barn, når man skal begynde at arbejde igen ???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
dem der brokker sig over 15 timers reglen' date=' er som regl også dem der brokker sig over at de ikke kan få plads til deres barn pga køer når barslen er slut. Så hvad er værst at man ikke kan få passet sit barn, når man selv er hjemme, eller at man ikke kan få passet sit barn, når man skal begynde at arbejde igen ???[/quote'] Sikke dog noget vrøvl. :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg forstod det heller ikke lige. Jeg kan godt leve med at det er 15 timer. (Det er jo ikke mig som går hjemme med den lille.) Men at det er EN stor spareplan holder ikke en meter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

og det er jo heller ikke fordi de i dagis så får et barn mere på 15 timer (altså de timer, hvor ens barn ikke er der i forhold til en fuldtidsplads), så de i stedet for et barn med 30 timer får to börn med 15 timer hver. Det kunne måske ellers forkorte nogle köer...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, dagis får desværre et ekstra barn ind på halvtid, når dit barn går ned på 15 timer. Det er jo derfor de synes det er så dejlig en regel, så tjener de jo dobbelt på en plads. Problemer i dagis er så at børnene oftest er der samtidigt, så det kan jo betegnes som overnormerering. Det er bare en super dårlig regel, som de fleste pædagoger i dagis også synes er noget rod. Jeg søgte dispentation til min pige, da hun mistrivedes dernede, trak sig ud af relationer og var ikke med i fællesskabet. Det gik igennem, da jeg havde pædagogerne på min side. De kunne se det samme som jeg, og fra april 2009 fik jeg 30 timer om ugen, i tidsrummet 9-15 hver dag. Så det kan lade sig gøre. Jeg håber det løser sig for jer også VH Anna

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indtryk er at det ikke er de 15 timer der volder de fleste familier problemer. Det er mere mangel på flexibilitet. Har hørt om en dagis der nægtede en lille dreng at komme med på tur fordi de skulle afsted en tirsdag hvor drengen ikke havde "dagis-dag". Det var ikke muligt at drengen kom tirsdag istedet for onsdag så han kunne komme med. Resten af ugen i dagis gik med at lave tegninger og fortællinger om udflugten.... ??? Hvad er det godt for?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...