Jump to content
LADYMARION

Nye vinduer

Recommended Posts

Øv ingen der vil dele? Kan sige at jeg havde mockfjärds på besøg i dag, og sæljeren/opmåleren var ganske flink og fortalte ok om vinduer/ruder osv. Men umiddelbart efterlod han ikke et specielt professionelt udtryk. Han slog meget på trygheden i at have mockfjärds til at gøre det hele - og jeg er enig i at det gør det nemmere ;) Nu afventer vi priser på 28 elementer incl 3 dører + et opfølgningsbesøg om 10 dage...
Hej Martin, Beklager at jeg ikke nåede at svare inden du spildte mere tid på Mockfjärds. Udover at være dyre (som du nu har opdaget,) og langsomme (bestilte i marts, fik dem leveret i oktober) jeg fik 2 små vinduer til et værelse for 30.000 kr. - så er det ikke helt korrekt at de "gør det hele". Det eneste der er Mockfjärd-firmaet er sælgeren. ...Vinduerne køber de et eller andet sted hos en producent, ...som så hyrer en vognmand der ringer til dig og hører hvad tid mellem 10-16 du kan være hjemme og modtage (og hvis du beder ham om at blot stille dem et overdækket sted bliver det midt på græsplænen) ... derefter skal du selv ringe til en tømrer - som Mockface har udvalgt - og aftale hvornår han kan komme. ... så må vi håbe at han ikke glemmer det, som vores gjorde, og meddeler at han er i Helsingborg når man ringer og rykker efter ham. Efter at have taget en fridag og pillet alle gardinstænger ned. ... og næste fridag, hvor tømreren så faktisk kommer, kunne høre ham konstatere at det er de forkerte lister der er sendt .... og på din 3. fridag - efter endnu en levering fra en vognmand - denne gang på verandaen - få en skideballe af tømreren fordi du naturligvis helt forkert havde regnet med at han kom som aftalt. .... og efter så endelig at have fået dem installeret kunne konstatere at samlingen var rædselsfuld - og skulle laves om. Hvilket var et problem da vi nu ikke længere ville have den tømrer indenfor døren. Men Mockfjärds insisterede på at vi skulle bruge ham. ... efter mange lange klager og kontrolbesøg fik vi vinduerne som vi ville have dem, og en dekort på hele 1.000 skr. for ulejligheden. Det vil være langt, langt nemmere selv af finde nogle gode vinduer, og hyre en tømrer man har tillid til. Jeg er overbevist om, at det også vil være hurtigere og billigere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som bygningskonstruktør m.a.k og "gammel" tilbudsberegner inden for Tømrer- og Snedker entrepriser, så vil jeg mene at det er nogle meget dyre priser som I oplyser. Men ellers skal man gøre det, at man spørger 3 tømrermester/vinduesmontagefirmaet om et tilbud på vinduer. Og der igennem kan man stille krav til om det skal være med den ene eller anden slags gas, om det skal være med 2 eller 3 lag glas, med eller uden solfilm osv. osv. Til dem som begynder, at tale om polske pvc vinduer, ja krummer sgu tæer i jeres forkvaklet og intetvidenhed om vinduer. Ja det er fint nok, at man ikke skal rundt og male dem hvert 5. år, og der er minimum af vedligeholdelse ved dem. Men hold da kæft hvor er de afskyelige, at se på. De ødelægger facaden på huset i dens æstetik, måske kan det endda være, at det forringer husprisen. Pvc er noget som fanden har skabt, så rør aldrig ved det!! Og det bliver da bare endnu værre når det er noget polsk p.. Med hensyn til u-værdi, jo så er det jo fint nok, at den er så lav som over hovedet muligt. Men den u-værdi som der bliver oplyst hos vinduesproducenter er på glasset midt i. Det vil sige, at der er ikke tale om u-værdi på karm og ramme, og det er faktisk den som er mest vigtig, når man skal kigge på u-værdi på vinduer. Det er faktisk bevist at vinduer med enten koblet ramme eller forsatsramme er faktisk den bedste løsning af alle. Se dette link: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.optoglas.dk%2Foptoglassidste.pdf&rct=j&q=forsatsvinduer+%2B+Raadvad&ei=hHYrTKfAA9CoOOyT3bID&usg=AFQjCNFTY5ckRtCqulzlgjG8sPTaIFyXFA Eller dette link: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bygningsbevaring.dk%2Ffiles%2Fanvisninger2010%2F10-ANVISN_Dug_forsatsvinduer.pdf&rct=j&q=forsatsvinduer+%2B+Raadvad&ei=PncrTMbuIJ6kOJW-5bID&usg=AFQjCNH4hjHtAuNjmQZTx9c7BEvhPvZu1g Ellers søg på Google forsatsvinduer+Raadvad evt. artikler af Søren Vadstrup arkitekt m.a.a Og så er der en som siger at Valfac er vinduernes svar på B&O, det er det værste gang vås jeg længe har hørt! Altså hvis man går efter B&O for design så ja, men hvem man går efter det tekniske, så går man uden om B&O. Det samme her, Velfac er ikke det bedste man kan få inden for vinduer, der findes andre vinduesfabrikanter som er langt bedre og ikke mindst billigere end Velfac. Og endda har samme træ-alu løsning, og har bedre u-værdi end Velfac. Et af problemerne med Velfac er deres kuldebro i deres ramme, okay det kan være de har fået det løs nu. Men det havde de ikke år tilbage. Så du kunne faktisk godt i nogle tilfælde når vinden stod direkte på vinduet mærke, at det nærmest "blæste" ind mellem karm og ramme. Den konstruktionsløsning som de have lavet var/(er) simpelthen ikke god nok. Tætnings-/isoleringsmateriale mellem karm og ramme var/(er) ikke god nok. Det kunne sgu da være man skulle åbne sine egen tømre- og snedkervirksomhed herover, og give en ordenlig og troværdig vejledning. Nå men det var mit lille host.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input til Ann og pfrylle ;) Jeg har allerede fat i flere tømrer, og har et par løse tilbud (baseret på antal vinduer + dører - de har ikke set huset endnu) men deres priser er ca. 15-20.000 efter ROT for installationen... Så skal jeg bare finde nogle fornuftige vinduer... Pt. har jeg kig på VELFAC og Rationel... VELFAC er dog som outsider, da jeg ikke er sikker på at deres design vil passe til vores 60'er hus... @prfylle, har du nogen kendskab til rationel?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vinduerne kommet i :) Tømeren har brugt 4 dage, og det på 17 vinduer af meget varierende størrelse - i dag blev det største monteret, det krævede 5 mand... Vægten var 180 kg... I denne forbindelse kan jeg kun anbefale Jonas Kroon - super gut, og han støvsuger og rydder op efter sig hver dag :) Tømeren har være imponeret over de danske vinduer (Rationel), og jeg må sige at de sku er super fine... (træ med alu på ydersiden), han siger det er bedre kvalitet end de fleste svenske (men jeg ved jo ikke hvilke mærker han har kendskab til). Det er jo dejligt at høre - specielt når jeg var gennem en længere udvælgelsesprocess. Der mangler lidt arbejde med lister på indersiden, og så skal der fuges og fönsterblik på ydersiden, så er det job klart. Pris: Vinduer 46.000 incl. medarbejderrabat Montering 25.000 incl. materialer (men uden ROT) - en uges arbejde i alt. Så der er en god bid vej op til Mockfjärds og de andre svenske producenter... Vinduerne jeg har fået sat i er fra Rationel i DK - sig til hvis I skulle have lyst til at tage et kig... Sidste ting i år = hulmursisolering. Det sker fredag i uge 43, og så er huset vist også blevet vinterklart

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg fik mig læst mig frem til på svenske websites, var, at der er en større tilfredshed med SP Fönsters alu/træ vinduer end der er med Elits... Jeg har aldrig set/testet nogle af dem... Men som jeg skrev i mit opfølgningsindlæg, så var min svenske tømrer imponeret af kvaliteten af de danske vinduer...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige bestilt vinduer fra rationel.. Vi har også väret igennem en laaaang udvälgelsesprocess.. Ikke mindst fordi vi lärte os en masse undervejs og meget andet. Alle priser er i SKR. Vi har fået tilbud på 8 vinduer fra Mockfjärds = 120.000 Fra Elit fönster: 110.000 Begge exkl. montering og trä/alu vinduer. Fra fönstergruppen på 8 vinduer = 120.000 (ca.) exkl. montering Fra diverse polske PVC säljare: mellem 35.000 og 70.000. Vil dog sige at der var visse af disse der nästen havde fået os på krogen da det Satme var et flot vindue, inkl. rammen da man kunne bestämme hvordan den skulle se ud. Alle priser er i SKR. Sidst men ikke minds faldt vi over hhv. Velfac og Rationel. De kom med nästen samme pris tilbud på 6 vinduer(ja vi droppede nogle käldervinduer) og det blev hhv. 65.000skr ex. moms hos Velfac og 73.000skr inkl. moms hos rationel. altså ikke den store forskel. Det var der heller ikke på vinduet, udover at man på Velfac havde noget friktionsbremse på deres "dannebrogsvinduer" som er dem vi vil have, men det havde rationel ikke. Velfac's aluminium er klistret direkte på träet, hvilket vi hörte skidt om da fugten ikke kunne slippe väk. Hos rationel har man lavet et lille mellemrum. Rationel's ramme var bare pänere og mere blöd i det. Vi endte med at välge Rationel som sagt, og vi får dem leveret her til Sverige i uge 49 som det ser ud lige nu. Vi håber at vi har gjort vores bedste for at finde de rigtige vinduer, og det blev altså hverken de billigste eller dyreste. Det er dog uden montering, men det afventer vi et tilbud på eller gör det selv. Som sidste sammenligning, med ovenstående priser så lavede ingen af de andre trä/alu leverandörer Dannebrogsvindue og dem der gjorde det i PVC sagde, helt rigtigt, at der med PVC vindue bliver for meget ramme når vinduet ikke var höjere end vores var. Dannebrogsvinduerne er nogen af de dyreste der findes. Håber folk kan bruge denne info til noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

vi har lige fået nye vinduer i kassen også.. gav 80.000 svkr incl montering,indvendig finish, afhentning af de gamle.. altså ALT. der er vist 16 (fordelt på alt fra 1-3 fags) vinduer skiftet.. indvendig sprods(sprodsen sidder imellem glassene), gider ikke tåbe rundt hvor poleringen skal tage 3-4 gange så lang tid.. og så de minder meget om de gamle der sad i. huset er fra 35-36, naboerne synes de passer fint til huset og stilen.. de har uw 0,8 på glasset, 0,9 på rammen DET ER POLSKE PVC VINDUER! lol

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan lige komme med et par ord om min erfaring med Elitfönster som vi har proppet i det meste af huset i vinters. Jeg husker ikke lige priserne, de blev købt med lidt rabat i Woodys under de ca. 2 årlige kampagner som Elit etc. plejer at have. De er meget pæne og god kvalitet selvom vvi dog har en del trykmærker etc., en skæv aluramme, et glas der var itu i rammen og et hængsel der ikke ordentligt malet. (måske jeg fik mandagsmodellerne!) Irriterende er det dog at man på vippe-vinduerne ikke kan sætte dem "på halvåben", men er tvunget til at sætte dem i ventilationshak eller børnesikring. Det man kender fra mange danske vinduer med lige at dreje håndtaget som så holder position, det går altså ikke her. Det kan man dog gøre med deres døre. Det var en feature jeg ikke havde tænkt på da jeg bestilte :-/ Men ellers er de meget fine, og den service vi får på det der er galt med dem er indtil videre helt i top af Elits Peab-mand der kører rundt i Skåne og retter fejl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel bare lige at tracke IP adressen og se om den skulle være hjemmehørende i den geografiske region omkring det omtalte firma :)
Ikke så nemt når folk sidder på et 3G-modem-lignende uplink* ;) Tilføjelse: *i udlandet :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tjo det skulle nu nok stadig kunne lade sig gøre, har lavet den slags før :) Du kan jo pb'e IP adressen, så skal jeg se hvad jeg kan komme frem til...
Jeg har skam styr på slige sager også - ingen grund til at gå for meget i detaljer offentligt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skulle I komme forbi Odense' date=' kan jeg kun anbefale [url']http://www.odense-massage.dk/ og det er ægte Thai massage, udlært i Thailand med diplom. og INGEN ekstra ydelser. Jeg kommer der selv mindst én gang pr uge.
Vedkommende huserer ihvertfald i de samme områder som det pågældende firma... Søger man på adressen hvor DoorWin er hjemmehørende dukker CO Tømrer op... Som har afdeling i Odense også...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vedkommende huserer ihvertfald i de samme områder som det pågældende firma... Søger man på adressen hvor DoorWin er hjemmehørende dukker CO Tømrer op... Som har afdeling i Odense også...
Jeps, så langt kom jeg også - jeg har såmænd også allerede skrevet til Carsten.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...