Ado_S 10 Anmeld indhold Skrevet February 2, 2010 Hej alle Jeg er en student på en længere videregående uddannelse, som bor hos sine forældre i København og som er på SU og har et studenter job ved siden af. Jeg håber, at I kan hjælpe mig med en meget svær situation, som jeg er kommet i. Jeg har besluttet mig for at blive gift med min kæreste, som er en amerikansk statsborger og som på nuværende tidspunkt bor i USA. Jeg kan desværre ikke få hende med til Danmark, da hverken hun eller Jeg er over 24 år. Den eneste mulighed som er til rådighed er, at enten Jeg flytter til Malmø og får hende med, eller hvis jeg flytter med mine forældre derover , en ting som de er villig til at gøre for os. Min mor og Jeg har en danskstatsborgerskab, dog har min far kun en permanent opholdstilladelse, men har boet i Danmark i over 18 år. Jeg vil gerne vide om dette på nogen måde kan lade sig gøre, og hvilke muligheder bl.a. Jeg har med hensyn til at læse videre i DK og mine forældre mht. at arbejde videre i DK. Og ligeledes hvilke muligheder min kæreste ville have for at kunne uddanne sig i Sverige, noget som er meget vigtigt for både mig og hende. Jeg håber I kan komme med nogle råd eller ideer. I er meget velkommene til at spørge, hvis jeg nu har glemt at skrive noget mere info. Med Venlig Hilsen Ado_S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2010 Hvis din far kun har opholdstilladelse i DK og ikke statsborgerskab i et andet nordisk, EU- eller EØS-land, så kan han ikke bare sådan uden videre flytte til Sverige. Men mon ikke du finder alle informationer, du søger, ovre på www.aegteskabudengraenser.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2010 Er det ikke muligt, at du selv flytter over (så behöver du også kun en mindre lejlighed)? Der er jo ikke så langt til kbh ;) Jeg har selv läst i kbh i 6 år og har pendlet frem og tilbage - og det kan sagtens lade sig göre. Du beholder din SU, som du ikke skal beskattes af :D Din käreste vil have mulighed for i förste omgang at läse SFI (svensk) og derefter alt efter hendes kvalifikationer at blive optaget på en uddannelse herovre. Håber det löser sig for jer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ado_S 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2010 jo jeg har ingen problem i at kæresten og Jeg flytter alene til Malmø , men jeg er på SU og arbejder på nuværende tidspunkt kun 1 dag om ugen, så jeg havde forestillet mig at der er nogle regler mht. indkomst hvis man vil sammenføres med ægtefællen. Huslejen vil ikke være noget problem, da mine forældre kan og vil hjælpe mig økonomisk på det område. Jeg kender bare ikke så meget til de svenske regler :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2010 Var der ikke noget med at 24 års reglen var ulovlig, så Birthe Rønn Hornbech fik ørerne i maskinen? I kan højst sandsynligt bo selv herovre, hvis bare dine forældre stiller op som "borgensmand", men det kommer meget an på boligforeningen. Der har vist forresten lige været en sag med en forfatter (el. lign.) som ikke havde fast intægt og derfor blev nægtet godkendelse i boligforeningen -indtil han diskede op med 1 års forudbetalt leje som sikkerhed (og sagen kom i medierne?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2010 jo jeg har ingen problem i at kæresten og Jeg flytter alene til Malmø , men jeg er på SU og arbejder på nuværende tidspunkt kun 1 dag om ugen, så jeg havde forestillet mig at der er nogle regler mht. indkomst hvis man vil sammenføres med ægtefællen. Huslejen vil ikke være noget problem, da mine forældre kan og vil hjælpe mig økonomisk på det område. Jeg kender bare ikke så meget til de svenske regler :) Hej Ado Du og dine forældre kan sagtens flytte til Malmø. OGSÅ din far, hvis han vel at mærke er gift med din mor( meget nemmere) Det eneste de skal gøre er at troppe op hos skatteverket og udfylde en blanket om at de ønsker at flytte til malmø ( de skal have en adresse som de skal flytte til) samt så skal de bevise at de er gift og ønsker at flytte sammen hertil- så får de begge et svensk CPR nr med posten 10-14 dage efter. (kontakt skatteverket for opl om hvad de ellers skal have med) Derefter så har din far 3 mdr til at dukke op hos migrationsverket og søge om et opholdstilladelse. Der skal din mor også være med, og de skal kunne bevise at HUN kan forsørge ham ( om han selv tjener en mill om året er de ligeglade med) Så får han et opholdstilladelse som er gyldig i 5 år. derefter kan han blive Svensk statsborger hvis han ønsker det. Resten kommer af sig selv.;o) MEGET VIGTIGT- din far vil miste sin opholdstilladelse i DK, og vil kun beholde sit ARBEJDSTILLADELSE-(greencard ordningen) han skal kontakte udlændingsstyrelsen og ansøge om dette INDEN at han flytter. Din far kan kun fortsætte med sit arbejde hvis de vurderer at hans job er "vigtigt nok" for DK (der findes en liste som hedder "positiv listen" eller han skal tjene over 365.000DKK/året- dette hedder "beløbsgrænsen" ordningen. Du som DK-Statsborger kan bare flytte som du vil. held og lykke med det- skriv en PM hvis du har flere spørgsmål. //A. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2010 hvorfor ikke bare vente til man har styr på ökonomi, tilvärelse osv ? jeg mener hvis i elsker hinanden så ändrer ägteskab vel intet så hvorfor ikke bare vente enten til i er 24 eller til i idet mindste har styr på ökonomi osv så i kan göre som i vil? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 hvorfor ikke bare vente til man har styr på ökonomi' date=' tilvärelse osv ? jeg mener hvis i elsker hinanden så ändrer ägteskab vel intet så hvorfor ikke bare vente enten til i er 24 eller til i idet mindste har styr på ökonomi osv så i kan göre som i vil?[/quote'] Det er sku næsten ligesom at se luksusfælden Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 hvorfor ikke bare vente til man har styr på ökonomi' date=' tilvärelse osv ? jeg mener hvis i elsker hinanden så ändrer ägteskab vel intet så hvorfor ikke bare vente enten til i er 24 eller til i idet mindste har styr på ökonomi osv så i kan göre som i vil?[/quote'] Hvis du har prövet at bo adskilt fra din käreste/kone i flere år med max 4 antal besög af en uge om året - så vil du nok kunne forstå, hvorfor man ikke "bare" kan vente i 6 år! Pröv at se det fra en anden side. Hvis man kunne bo i samme land/by uden at väre gift, så kunne jeg väre enig med dig i at ägteskab kunne vente - men når man taler flere tusinde km, så vil mange göre, hvad der skal til for at kunne bo sammen. Alting er ikke sort/hvid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacob.hansen 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 jo jeg har ingen problem i at kæresten og Jeg flytter alene til Malmø , men jeg er på SU og arbejder på nuværende tidspunkt kun 1 dag om ugen, så jeg havde forestillet mig at der er nogle regler mht. indkomst hvis man vil sammenføres med ægtefællen. Huslejen vil ikke være noget problem, da mine forældre kan og vil hjælpe mig økonomisk på det område. Jeg kender bare ikke så meget til de svenske regler :) Det kan muligvis blive et problen med ökonomien. Jeg mener det er 5000 sek du skal ha' i overskud efter faste ugifter er betalt. Tjek aegteskabudengraenser.dk der er svar på alle dine spörgsmål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 I behøver jo bare at bo i Sverige i 10 uger, derefter kan I uden videre bosætte jer i Danmark til trods for 24-års-reglen, så læs nu ordentligt på sagerne, inden I foretager jer noget - Ægteskab uden Grænser har hjulpet hundredvis af par som jer med at komme til at bo sammen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 Hvis du har prövet at bo adskilt fra din käreste/kone i flere år med max 4 antal besög af en uge om året - så vil du nok kunne forstå, hvorfor man ikke "bare" kan vente i 6 år! Pröv at se det fra en anden side. Hvis man kunne bo i samme land/by uden at väre gift, så kunne jeg väre enig med dig i at ägteskab kunne vente - men når man taler flere tusinde km, så vil mange göre, hvad der skal til for at kunne bo sammen. Alting er ikke sort/hvid. det har jeg prövet .. men det melder historien jo intet om her heller intet om at de skal vente i 6 år da han ikke nävner deres alder ... derudover har en amerikansk statsborger har vel ikke så forbandet svärt ved at få opholdstilladelse i dk? og ellers gälder et turistvisum vel 3 måneder ad gangen? jeg mener bare at student på SU er ikke rigtigt noget holdbart fundament for et ägteskab med en fra et andet land som heller ikke har job eller noget der ligner når hun kommer til landet... der var intet ondt i det jeg skrev .. undrer mig bare over hvorfor det ikke kan vente .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 det har jeg prövet .. men det melder historien jo intet om her heller intet om at de skal vente i 6 år da han ikke nävner deres alder ... derudover har en amerikansk statsborger har vel ikke så forbandet svärt ved at få opholdstilladelse i dk? og ellers gälder et turistvisum vel 3 måneder ad gangen? jeg mener bare at student på SU er ikke rigtigt noget holdbart fundament for et ägteskab med en fra et andet land som heller ikke har job eller noget der ligner når hun kommer til landet... der var intet ondt i det jeg skrev .. undrer mig bare over hvorfor det ikke kan vente .. født og opvokset i danmark - taget min uddannelse der. Højt lønnet. Dansk mor amerikansk far dermed amerikansk statsborger. Blev i 82 svensk gift - flyttede i 1999 til sverige og mistede dermed min permanente danske ophold/arbejds tilladelse. Søgte i 2007 om dansk ophold og arbejds. till. men fik afslag da man sagde at jeg ikke havde tilknytning til DK???? Selv om min mor og far . bror og al familie på mors side er i DK. Jo det er svært Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 født og opvokset i danmark - taget min uddannelse der. Højt lønnet. Dansk mor amerikansk far dermed amerikansk statsborger. Blev i 82 svensk gift - flyttede i 1999 til sverige og mistede dermed min permanente danske ophold/arbejds tilladelse. Søgte i 2007 om dansk ophold og arbejds. till. men fik afslag da man sagde at jeg ikke havde tilknytning til DK???? Selv om min mor og far . bror og al familie på mors side er i DK. Jo det er svært ok kender en del amerikanske statsborgere som ikke har haft problemer .. og med alt det andet skravl dk lukker ind så burde en amerikaner vel ikke ha de store problemer... jeg mener man gir herne somaliere med kendte terrorforbindelser opholdstilladelse og kontanthjälp så så höje kan kravene vel ikke väre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 ok kender en del amerikanske statsborgere som ikke har haft problemer .. og med alt det andet skravl dk lukker ind så burde en amerikaner vel ikke ha de store problemer... jeg mener man gir herne somaliere med kendte terrorforbindelser opholdstilladelse og kontanthjälp så så höje kan kravene vel ikke väre Tja Michael, jeg er som du født og opvoksent i DK - boet her i 44 år inden jeg flyttede tilsverige i 99 - ville flytte tilbage efter skildsmisse i 2007 men fik ikke. Jeg har følt det på en krop det har du ikke - og du er velkommen til at se alle papir. Vidste ikke om jeg skulle le eller græde da jeg så afslag "ingen tilknytning til danmark". Nu siger man at jeg skal prøve at søge på familie sammenføring!!! med min danske mor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 født og opvokset i danmark - taget min uddannelse der. Højt lønnet. Dansk mor amerikansk far dermed amerikansk statsborger. Du burde da have dobbelt statsborgerskab og i hvert fald være dansk statsborger, når din mor er dansk! Hvordan er det gået til, at du har mistet dit danske statsborgerskab? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 Du burde da have dobbelt statsborgerskab og i hvert fald være dansk statsborger' date=' når din mor er dansk! Hvordan er det gået til, at du har mistet dit danske statsborgerskab?[/quote'] :) i min alder eksisterer ikke dobbelt statborgerskab:rolleye: så det er ikke mistet, har aldrig haft det. btw ikke alle kan få det. jeg blev i 82 gift med en svensk pige i danmark, vi fik 2 børn en i 86 og en i 89, begge født i danmark - de kunne kun blive svenske statborgere.Efter deres mor - jeg kunne ikke give dem mit amerikanske da jeg ikke på det tidspunkt havde boet 5 år i usa. selvom de blev født i københavn kunne de ikke blive danske. Der er en masse regler i "normale" danskere ikke kender til - da i ikke kommer i forbindelse med dem.:th2: De fleste kan man dog synde sig uden om hvis man har cpr nr. og som jeg snakker uden accent - så alle bare tror at man er dansk. så som at arbejde - og betale skat uden at have arbejdstilladelse. eneste minus er at sygesikringskort ikke kan opnåes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret February 4, 2010 Tja Michael, jeg er som du født og opvoksent i DK - boet her i 44 år inden jeg flyttede tilsverige i 99 - ville flytte tilbage efter skildsmisse i 2007 men fik ikke. Jeg har følt det på en krop det har du ikke - og du er velkommen til at se alle papir. Vidste ikke om jeg skulle le eller græde da jeg så afslag "ingen tilknytning til danmark". Nu siger man at jeg skal prøve at søge på familie sammenføring!!! med min danske mor. Det kan man vist godt kalde en stram udlændinge politik! Det er jo latterligt. Hvad kræver det at have tilknytning til Danmark? Er det hende dansk naziparti führeren Pia, der personligt gennemgår ansøgningerne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2010 Tja Michael, jeg er som du født og opvoksent i DK - boet her i 44 år inden jeg flyttede tilsverige i 99 - ville flytte tilbage efter skildsmisse i 2007 men fik ikke. Jeg har følt det på en krop det har du ikke - og du er velkommen til at se alle papir. Vidste ikke om jeg skulle le eller græde da jeg så afslag "ingen tilknytning til danmark". Nu siger man at jeg skal prøve at søge på familie sammenføring!!! med min danske mor. Det lyder mystisk. Har du ikke dansk statsborgerskab? I såfald er der da ingen problemer overhovedet med at flytte mellem Danmark og Sverige endsige EU landene, hvis man er "EU-borger". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2010 Du burde da have dobbelt statsborgerskab og i hvert fald være dansk statsborger' date=' når din mor er dansk! Hvordan er det gået til, at du har mistet dit danske statsborgerskab?[/quote'] Danmark støtter ikke dobbelt statsborgerskab sådan at forstå, at det er stort set umuligt at opnå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2010 Du kan ikke få dobbelt statsborgerskab ved naturalisation (ansøgning), men du kan fødes med dobbelt statsborgerskab, hvis fx din mor er dansker, og din far amerikaner. Og så bevarer man sit dobbelte statsborgerskab livet igennem, man skal blot inden man fylder 21 år sørge for at anmelde det til de danske myndigheder, hvis man ikke på noget tidspunkt har været bosat i Danmark - det er sådan set såre simpelt. Derfor undrer det mig også, at der er en person her, som mener ikke at have haft dansk statsborgerskab, selv om personen har en dansk mor, for loven er faktisk meget enkel på det punkt, men hvis forældrene ikke selv er opmærksom på, at deres barn får dobbelt statsborgerskab ved fødslen, så er der jo ingen, der gør dem opmærksom på det, og så kan barnet jo gå rundt og tro, at det kun har amerikansk statsborgerskab, selv om det faktisk også har et dansk statsborgerskab fra fødslen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2010 Du kan ikke få dobbelt statsborgerskab ved naturalisation (ansøgning)' date=' men du kan fødes med dobbelt statsborgerskab, hvis fx din mor er dansker, og din far amerikaner. Og så bevarer man sit dobbelte statsborgerskab livet igennem, man skal blot inden man fylder 21 år sørge for at anmelde det til de danske myndigheder, hvis man ikke på noget tidspunkt har været bosat i Danmark - det er sådan set såre simpelt. Derfor undrer det mig også, at der er en person her, som mener ikke at have haft dansk statsborgerskab, selv om personen har en dansk mor, for loven er faktisk meget enkel på det punkt, men hvis forældrene ikke selv er opmærksom på, at deres barn får dobbelt statsborgerskab ved fødslen, så er der jo ingen, der gør dem opmærksom på det, og så kan barnet jo gå rundt og tro, at det kun har amerikansk statsborgerskab, selv om det faktisk også har et dansk statsborgerskab fra fødslen.[/quote'] Sådan er det måske nu - men det var det ikke midt i 50'er hvor jeg blev født. Som baby blev min opholdstilladelse sat ind i min fars amerikanske pas. Min moders pas kunne jeg ikke komme i da hun jo var dansk. Jeg har utrolig lange samtaler med indvandrestyrelsen, og mange der kan godt se det groteske - men regler er regler. Er man flyttet fra Danmark tabes den permanent opholdstilladelse efter eet år - og efter 7 år er det helt umuligt at få opholdstilladelse igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2010 Din sag lyder godt nok underlig, men hvis du gerne vil flytte tilbage til Danmark, så må du jo bare se at blive svensk statsborger - det kan enhver efter 5 års ophold i Sverige blive, og Sverige tillader dobbelt statsborgerskab ved ansøgning, så du kan bevare dit amerikanske statsborgerskab, selv om du bliver svensker. Og som svensker kan du jo uden videre bosætte dig i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites