Jump to content
Semse

Barselsdagpenge hvorfra?

Recommended Posts

Hej Håber der er nogen som kan hjælpe os!!! Min kæreste er gravid og har termin sidst i Januar, Nu er problemet så det,at hun er sygemeldt pga.graviditetsgener. Hun arbejder i Kbh, så hun får sygedagpenge fra Dk. Men hendes andsættelsekonkrakt udløber den 31 Okt. og hun kan først gå på barsel 29 Nov. Hvor skal hun så have sygedagpenge og barselsdagpenge fra? Swe eller Dk??? Mvh. Casper

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Håber der er nogen som kan hjælpe os!!! Min kæreste er gravid og har termin sidst i Januar, Nu er problemet så det,at hun er sygemeldt pga.graviditetsgener. Hun arbejder i Kbh, så hun får sygedagpenge fra Dk. Men hendes andsættelsekonkrakt udløber den 31 Okt. og hun kan først gå på barsel 29 Nov. Hvor skal hun så have sygedagpenge og barselsdagpenge fra? Swe eller Dk??? Mvh. Casper
Hvis hun ikke har noget ansættelsesforhold i Danmark når hendes barsel starter, så skal barselsdagpengene komme fra Sverige. Helt specifikt fra Försäkringskassan, og jeg vil tro at hun bare får "lågsta sats" som er 180 SEK om dagen før skat. Husk at få hende indskreven i försäkringskassan den 1. november. Hvis du fortsat arbejder i Danmark så kommer børnefamilieydelsen fra Danmark. Der skal ansøges i din sidste bopælskommune i landet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Børnefamilieydelsen Hvor skal børnefamilieydelsen komme fra DK?

Hvis hun ikke har noget ansættelsesforhold i Danmark når hendes barsel starter, så skal barselsdagpengene komme fra Sverige. Helt specifikt fra Försäkringskassan, og jeg vil tro at hun bare får "lågsta sats" som er 180 SEK om dagen før skat. Husk at få hende indskreven i försäkringskassan den 1. november. Hvis du fortsat arbejder i Danmark så kommer børnefamilieydelsen fra Danmark. Der skal ansøges i din sidste bopælskommune i landet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du fortsat arbejder i Danmark så kommer børnefamilieydelsen fra Danmark. Der skal ansøges i din sidste bopælskommune i landet.
Den er jeg ret sikker på ikke er rigtig, hvis hun bliver tilknyttet försikringskassen herovre, og får barseldagpenge derfra, så vil hun også modtage børnefamilieydelsen fra Sverige. Men da ydelsen er større i Danmark, vil de kunne søge om at få det forhøjet derfra forudsat at faren arbejder i landet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den er jeg ret sikker på ikke er rigtig' date=' hvis hun bliver tilknyttet försikringskassen herovre, og får barseldagpenge derfra, så vil hun også modtage børnefamilieydelsen fra Sverige. Men da ydelsen er større i Danmark, vil de kunne søge om at få det forhøjet derfra forudsat at faren arbejder i landet.[/quote'] Nej. Det er korrekt hvad jeg siger, forudsat at manden stadig arbejder i Danmark, og hun IKKE arbejder i Sverige og ikke modtager A-kasse. Så er han socialt sikret i Danmark og skal have børnepengene derfra. Den slags følger den arbejdende part, og ikke moderen. Hvis hun ansøger om børnefamilieydelse i Sverige, så vil hun muligvis få det, men så snart de på Försäkringskasan finder ud af at han arbejder i Danmark vil den blive stoppet og hun vil blive bedt om at betale hver en krone tilbage. Det skete for os... Jeg citerer fra brevet vi fik om det: "Eftersom xxx arbetar i Danmark sedan 2007 och du inte arbetar och får inte heller arbetslöshetsersättning i Sverige, har du inte rätt till barnbidrag i Sverige. Du ska betala tillbaka xxxx kronor som du fårr för mycket för tiden xxx - xxx eftersom du inte anmält att xxx arbetar i Danmark" Her vil jeg påpege at min kone er blevet tilkendt barselsdagpenge fra Sverige, men det betyder åbenbart ikke noget i forbindelse med børnefamilieydelse og ovenstående.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor skal børnefamilieydelsen komme fra DK?
Jeg boede i Århus som sidste kommune før jeg flyttede til Sverige. Derfor skulle vi henvende os til Borgerservice, Familieydelsen i Århus kommune. De sendte en E401 S og en E411 S som skulle udfyldes af os og af Försäkringskassans EU kontor, og dernæst sendes tilbage til dem. Den øvelse går vist nok ud på at sikre at ingen får ydelsen udbetalt i begge lande.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Har snakket med ØresundDirekt og Kbh Kommune,og de siger, at hvis hun ikke bliver raskmeld, inden hendes kontrakt udløber, vil hun være sygmeldt fra det "danske" arbejdsmarket og vil så få sygedagpenge og barselspenge fra Dk....Så må vi håbe at det bliver sådan.....;-) Men ellers tak for de gode svar

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Har snakket med ØresundDirekt og Kbh Kommune,og de siger, at hvis hun ikke bliver raskmeld, inden hendes kontrakt udløber, vil hun være sygmeldt fra det "danske" arbejdsmarket og vil så få sygedagpenge og barselspenge fra Dk....Så må vi håbe at det bliver sådan.....;-) Men ellers tak for de gode svar
Cool. Håber det bedste for Jer. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...