Guest peter Skrevet February 17, 2004 Rapporter Skrevet February 17, 2004 Hej alle, Vores 8 årige datter (dansk statsborger) har været til rutinecheck på Rigshospitalet. Vi er så netop blevet præsenteret for et girokort på 2500 kr for dette "besøg". Selvbetaler kalder de det.... Mit spørgsmål er om nogen her konkret ved om det virkelig kan passe at jeg som skatteyder i DK men bosat i S skal betale for at få mine børn behandlet i DK?? PS: Vi forældre har begge det gule sygesikr. kort (grænsemodellen) vh Peter
Guest peter Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Hej alle, Vores 8 årige datter (dansk statsborger) har været til rutinecheck på Rigshospitalet. Vi er så netop blevet præsenteret for et girokort på 2500 kr for dette "besøg". Selvbetaler kalder de det.... Mit spørgsmål er om nogen her konkret ved om det virkelig kan passe at jeg som skatteyder i DK men bosat i S skal betale for at få mine børn behandlet i DK?? PS: Vi forældre har begge det gule sygesikr. kort (grænsemodellen) vh Peter
ulmus Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Nej, I skal ikke selv betale - prøv at ringe til det kontor, der har udstedt jeres sygesikringskort og få det bekræftet der og spørg også der, hvad I skal gøre. Der står faktisk bagpå kortet, hvordan Riget skulle have gjort det, så en anden gang ville jeg nægte at betale.
Miriam Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Hej Peter Det er desværre rigtigt. Sygesikringen følger kun dem der arbejder i Danmark, men ikke gælder ikke for børnen, som skal have læge her i SE. De kan kun blive behandlet akut i Danmark. Men hvis din datter har eller har haft en sygdom der skal følges op på, så skal lægerne på Riget henvise til Sverige eller hvis de vil beholde hende der laves kautiosnsedler så forældrene ikke skal betale, der skal bare være nogle der skriver under på kautionen og den kan være lidt svær, da det er noget der skal søges om. Det sidste har jeg fra en intern fra Riget
Guest peter Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Tak, Miriam og Ulmus, Jeg undersøger sagen og har ikke tænk mig at betale for der er een i "systemet" der giver mig et klart svar. Jeg er dog nu blevet klar over at akut sygdom for børnene dækkes i DK. Så slipper jeg da for at blive ruineret af en blindtarmsbetændelse under besøg hos bedsteforældrene i Århus!! Det er under alle omstændigheder grotesk at jeg som borger skal rende spidsrod mellem diverse myndigheder. Samt at INGEN fortæller om disse sære regler der KAN betyde en stor økonomisk lussing.
dan Besvaret March 5, 2004 Rapporter Besvaret March 5, 2004 Jeg har ringet både til dem der udsteder vores sygesikringskort - blev henvist til Folkeregistret der nu havde overtaget dette område og de sendte mig videre til et direkte nummer til en dame i Sundhedsministeriet ( jeg har hendes nummer osv ). Vores børn er IKKE omfattet af sygesikringen i DK fordi de er borgere i Sverige, og reglerne for os voksne er regler alene gældende for selve den grænsegængende person. Det skulle stå i EU Forordningen og gælder for grænsegængere i hele EU, ikke kun mellem DK og S. Selvfølgelig gælder det med akut osv.
ulmus Besvaret March 6, 2004 Rapporter Besvaret March 6, 2004 Jamen, vi er alle sammen, pendlere OG børn dækket af Store Nordiske Konvention, som garanterer fri lægehjælp i et andet nordisk land. Dog skal man som oftest betale det gældende "bruger-gebyr". Jeg faldt en gang i Stockholm og brækkede benet og blev indlagt på sygehus der. Jeg skulle "bare" betale det alm. brugergebyr på sek. 250,oo, men så aldrig en regning på resten. Det samme MÅ da gælde, hvis et "svensk" barn bliver sygt i Dk, hvor vi vel at mærke ikke har brugerbetaling. Jeg fik at vide fra SOS-international dengang, at jeg skulle henvise til den konvention. Hvis du alligevel skal tale med nogle myndigheder er det måske en idé at prøve at henvise til den.
dan Besvaret March 8, 2004 Rapporter Besvaret March 8, 2004 Jamen vi er enige. Det jeg mener er at hvis mit barn bliver sygt i danmark så kan vi søge læge i danmark. Men vi kan ikke gå til vaccinationer og almindelige børne kontroller i Danmark. Det er i sverige vi skal det.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu