Jump to content

Lille Ny ! Dansk eller Svensk statsborger ???

Recommended Posts

Skrevet

Hejsan, Vi har fået en lille datter ! Min kone og jeg er begge danske statsborgere, men bor i sverige. Den Lille Ny er født i Sverige. Hvilket statsborgerskab får hun ?? Har forsøgt at spørge flere myndigheder men jeg får forskelligt svar alt efter om jeg spørger i DK eller S. Mvh Peter S

Besvaret

Hejsan, Vi har fået en lille datter ! Min kone og jeg er begge danske statsborgere, men bor i sverige. Den Lille Ny er født i Sverige. Hvilket statsborgerskab får hun ?? Har forsøgt at spørge flere myndigheder men jeg får forskelligt svar alt efter om jeg spørger i DK eller S. Mvh Peter S

Besvaret

Tak, Jesper er du sikker på at hun bliver dansk statsborger ? På øresundDirekt siger de at hun bliver Svensk, og i Dk må hun ikke få et cpr. nr ???

Besvaret

Peter: Jamen..i er jo begge to danske statsborgere! Ergo må pigen da blive dansk. Fordi din kone føder et barn på en udstationering til Thailand (hypotetisk), så bliver barnet vel ikke Thailandsk statsborger, bare fordi det foregik dér. Jeg skal ikke kunne sige det med 100% sikkerhed. Men mener da bare at det er logik. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl...og så vil jeg tage mig til hovedet hvis det er tilfældet. For det ville da være hat og briller, for at sige det lige ud. Jeg fandt lige et udsnit af en sag fra Ligestillingsnævnet: "...mens barnet automatisk ville erhverve dansk indfødsret uanset fødeland, såfremt barnets moder havde været dansk og faderen havde været udlænding." Ergo: når moderen er dansk, så erhverver barnet dansk indfødsret automatisk. http://www.ligenaevn.dk/afgoerelser/afgoerelse_3_2000.htm

Besvaret

"Efter lov om dansk indfødsret § 1 (lovbekendtgørelse nr. 28 af 15 januar 1999) erhverver et barn dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet dog kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget."

Besvaret

I får tilsendt papirer fra folkebogføringen hvor I selv kan vælge om hun skal være dansk eller svensk statsborger. I kan også vælge at hun skal have statsborgerskab i begge lande. Uanset hvad I vælger vil hun umiddelbart få et svensk personnummer. Et dansk personnummer får hun først når hun får brug for det (hvis I f.eks. flytter til Danmark).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...