Jump to content

Arbejder i DK - føde i DK eller S?

Recommended Posts

Skrevet

Hej allesammen Jeg har lige et spørgsmål vedr. at jeg er gravid og arbejder i DK, men bor her i Sverige. Det som jeg ikke ved er hvor skal jeg føde? Jeg går til læge i DK og er foreløbigt blevet skrevet op til at føde på Rigshospitalet, da jeg jo er socialt sikret i DK, men hverken min egen læge eller jeg er sikker på at det er korrekt. Er der nogen der har erfaringer med dette?

Besvaret

Hej allesammen Jeg har lige et spørgsmål vedr. at jeg er gravid og arbejder i DK, men bor her i Sverige. Det som jeg ikke ved er hvor skal jeg føde? Jeg går til læge i DK og er foreløbigt blevet skrevet op til at føde på Rigshospitalet, da jeg jo er socialt sikret i DK, men hverken min egen læge eller jeg er sikker på at det er korrekt. Er der nogen der har erfaringer med dette?

Besvaret

Kære Maria, Ingen erfaringer - dertil ligger mine graviditeter for langt tilbage. Jeg har ladet mig sige at: Akut behandling bliver behandlet som alle andre akutte tilfælde, men at man ellers bedes opsøge sin ansvarlige læge/sygehus i DK. Hvorfor ringer du ikke til skattemyndigheden eller sygehuset og spørger?

Besvaret

Hej Janni Jeg mener faktisk du selv kan vælge, det fik jeg afvide da jeg fødte, jeg nåede dog lige at gøre det i DK inden vi flyttede. Hvis du har tis og lyst, er du meget velkommen til at komme hjem til mig d. 4 nov. Der mødes vi i den danske mødre gruppe, og der er et par stykker som snart skal føde, og de kender til reglerne, begge har dog valgt at føde i SE, selvom de arb. i DK. Du kan ringe eller skive til mig hvis du kan.

• 1 month later...
Besvaret

Hej Maria Jeg har fÀdt mit tredje barn herovre i forÎret i Îr (mine 2 andre bÀrn er fÀdt i DK), og det var pr?cis som at fÀde i DK. Inden fÀdslen gik jeg til jordemoder (barnmorske) herovre pÎ den lokale vÎrdcentral, hvor der ogsÎ findes l?ger, tandl?ger, sygeplejersker og sundhedsplejersker. Det er gratis at gÎ til jordemoder. Fordelen ved at fÀde herovre er, at man helt automatisk kommer ind i det svenske system. Efter fÀdslen bliver dit barn automatisk registreret og fÎr et svensk cpr.nr.(det sÀrger jordemoderen pÎ hospitalet for). Du bliver efterfÀlgende kontaktet af din lokale sundhedsplejerske, som enten kommer ud til dig eller du kan tage til hende pÎ vÎrdcentralen - altsÎ pr?cis som i DK. V?r opm?rksom pÎ, at hvis du arbejder i DK skal du have dine bÀrnepenge derfra. Efter du har fÀdt, skal du derfor bede skattemyndigheten herovre om at lave en DP 400 + DP 401 formular hvorpÎ der stÎr, at du IKKE modtager bÀrnepenge herovrefra, og de formularer skal du sende til d?t skattekontor i DK, hvortil du betaler skat. Herefter kan du modtage dine bÀrnepenge fra DK. Held og lykke med fÀdslen.

Besvaret

Vi bor også i Sverige og arbejder i DK. Vi skal føde omkring februar. Vi har valgt DK. Både fordi det er første gang, men "sgu" også fordi at DK skal have lov at betale når nu vi skal betale vores skat der. Går til læge og jordemoder i DK og skal føde på Frederiksberg. Og det er jo vores ret. Vi har kontaktet den svenske vårdcentral og skal inden fødslen mødes med den svenske sundhedsplejerske som "overtager" når vi kommer hjem fra sygehuset i DK. Bare lige for at se hende. Og ja, vi har også hørt at man skal udfylde de få formularer for at få børnepenge, og registreringen skulle ikke være noget problem. Og så har vi da lige tænkt os at køre forbi Lund hospital ( som skulle være så godt at føde på ) i tilfælde af at noget skal gå rigtigt stærkt og vi ikke når til Frederiksberg. Det bliver sgu spændende.

• 2 months later...
Besvaret

Så er den lille sgu født. På Frederiksberg. Og det gik helt fint. Vi fik en dreng. På hospitalet fik vi en fødselsattest vi skulle udfylde og sende til vores kirkekontor. Men da vi jo bor i S stod der på attesten at den skal sendes til det kirkekontor hvor fødslen har fundet sted. Så afsted til Godthåb sogn med den. 3 dage efter lå fødselsattesten der. CPR-nr. fik vi allerede på hospitalet. De er "online " :-) Kopi af fødselsattesten til både min og min kones "dagpengesag". Ingen problemer der for de skrev selv efter den. Ned til skattemyndigheterne i Sverige for at få ham registreret i Sverige. De skal bare have kopi af fødselsattest. Ned til forsäkringskassen og få påtegnet de papirer jeg har fået fra Arbejdsmarkedsforvaltningen i DK om at vi ikke får ydelser i S så vi får fuld børneydelse fra DK. Sundhedsplejersken var vi hos 3 dage efter hjemkomst så den kører også. Tilbage står nu kun lige at finde ud af det der som jeg har læst i en anden tråd om at barnet ikke har læge i DK ( for vi har bestil 5 ugers undersøgelse hos vores egen læge i DK allerede ) og det ringer jeg til sundhedsforvaltningen hvor vi får vores papirsygesikringsbevis fra en af dagene. Og så lige hvordan han får dobbelt statsborgerskab - det regner jeg med at høre om hos indenrigsministeriet. Og hold kæft hvor er han bare dejlig :-)

• 4 months later...
Guest christian
Besvaret

Hej Dan Fandt du ud af hvordan man får dobbelt statsborgerskab? mvh Christian - Der fik tvillinger d. 22/6

Besvaret

Hej Christian - 1 million gange tillykke. Eller 2 millioner sku man måske skrive.. hihihi... Nej, jeg kom aldrig videre med det, men det kunne jo være jeg skulle prøve at ringe til indenrigsministieriet, bare for at starte et sted. Lad mig høre hvis du selv finder ud af noget.

Guest anders
Besvaret

Hej Christian TILLYKKE TILLYKKE !!! Herligt at høre/læse :o)

Besvaret

Hej Christian. Jeg har lige talt med indfødsretskontoret, en afdeling under integrationsministeriet på tlf 33954270, som fortalte at eneste mulighed for at ens barn kan få dobbelt statsborgerskab (da de automatisk bliver danske, når vi forældre er danske eller hvis vi ikke er gift, så skal moderen være dansk) er at en af os forældre bliver svenske statsborgere. Søger begge forældre om svensk statsborgerskab, så mister vi det danske, og så kan vores barn heller ikke have dansk. Ellers må barnet vente med at søge selvstændigt når det fylder 18 år. Så intet dobbelt statsborgerskab til min søn :-), for jeg har det fint med at være dansker, og det har min kone også.

Besvaret

Hej Mange tak allesammen happy.gif Min kone og jeg vil indtil videre også være danske statsborgere, så heller ingen dobbelt statsborgerskab til mine 2 yngste happy.gif Det blev iøvrigt perfekt! En flicka + en pojke happy.gif Så om et par år er der en til at spille fodbold med min 4 årige søn + jeg fik mig en datter happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...