Jump to content

Advokat m. speciale i IT-ret?

Recommended Posts

Guest nikolaj
Skrevet

Jeg er blevet bekendt med at privatlivets ukrænkelige fred er blevet krænket v. en overtrædelse af straffelovens §263, stk. 1, nr. 1 - nærmere betegnet brevhemmeligheden. Den krænkede er mig selv. Overtrædelsen vedrører adgang til mine personlige e-mails på hotmail.com, samt kopiering af besked-arkivet/log-fil fra min MSN Messenger. Dette er sket uden forudgående varsling. Nogen der kender en advokat der har ført den slags sager før? Samt måske kan henvise til nogle domme?

Guest nikolaj
Besvaret

Jeg er blevet bekendt med at privatlivets ukrænkelige fred er blevet krænket v. en overtrædelse af straffelovens §263, stk. 1, nr. 1 - nærmere betegnet brevhemmeligheden. Den krænkede er mig selv. Overtrædelsen vedrører adgang til mine personlige e-mails på hotmail.com, samt kopiering af besked-arkivet/log-fil fra min MSN Messenger. Dette er sket uden forudgående varsling. Nogen der kender en advokat der har ført den slags sager før? Samt måske kan henvise til nogle domme?

Guest palle
Besvaret

Er det HSB der har gang i det, eller ??? Og, hvordan har du fundet ud af det ?

Guest nikolaj
Besvaret

Det er chefens kone der har haft fingrene nede i kagedåsen. En kollega opdagede ved et tilfælde at jeg var logget på MSN 10 min. efter jeg havde forladt jobbet ... nu ved de fleste herinde at jeg ikke kører 300+, så en tur fra Fr. Berg til Søborg og derefter hjem til Valby kan for mig ikke tage 10 min.

Guest palle
Besvaret

Hvordan kan hun få dit password ??? Og, hvordan pokker ved du det er hende ? Det kunne vel være hvem som helst ?

Guest jesper
Besvaret

Vedr. dine MSN-logfiler, er der så ikke en paragraf i jeres IT-politik der omhandler arbejdsgiverens ret til evt. at gennemse disse? De fleste steder gør IT-politikken opmærksom på, at elektronisk kommunikation i arbejdstiden, det være sig e-mail og anden lignende trafik, betegnes som firmaets sag og ejendom...og derfor kan blive gennemset/logget hvis det skønnes nødvendigt.

Guest palle
Besvaret

Gio, det er jo fuldstædig korrekt, men det kræver stadig et password for at kunne se de emails. Og, det tror jeg ikke Nikolaj har givet dem. Og, man kan vel ikke bare se logs på msn ??? eller kan man ?? Ikke at det er noget der kan hidse mig særligt op...

Guest nikolaj
Besvaret

Palle: Fordi hun har indrømmet, og fordi virksomheden har bedt mig om at fjerne passwords til systemet. Min MSN logger desværre bare på, men MSN skal man selv starte op manuelt. Gio: Vi har ingen IT-politik. Hvis der er yderligere spørgsmål bedes i maile mig.

Guest nikolaj
Besvaret

Palle: hvis du logger ind på den pågældende bruger, så ligger logfilerne i "mine modtagne filer" tror jeg nok. Så du behøver ikke engang logge ind på msn for at se dem. Dette kan selvfølgelig undgås hvis man beder MSN om IKKE at gemme meddelelsesoversigten/samtalerne.

Guest homer
Besvaret

Det er ikke en advokat i IT-ret du har brug for, men en advokat med speciale i arbejdsret. Så længe "indbruddet" er sket på arbejdspladsen på arbejdsgiverens udstyr, bliver det en arbejdsretlig sag mellem dig og arbejdsgiver. Hvis du er medlem af en fagforening eller lignende kan du evt. kontakte dem.

Guest nikolaj
Guest homer
Besvaret

Tja, men jeg tror heller ikke at du i denne "sag", hvor der ikke er personlige følger for dig (i form af fyring eller andet ubehageligt) står specielt stærkt. Men du har jo fat i Bender, så hvorfor ikke spørge dem?

Guest nikolaj
Besvaret

Jeg har sendt dem en mail, men det var mere hvis der var nogle der havde erfaringer med nogle andre.

Guest nikolaj
Besvaret

Den kollega der opdagede det er blevet fyret i tirsdags. Jeg har fået at vide at hvis jeg ligger sag an bliver jeg fyret = uberettiget opsigelse. Det kan godt være jeg ikke står så stærkt, men det er også for at få en føler ud for hvad konsekvenserne ville være mv ... jeg har det godt med jobbet, men det her har gjort mig så pisse fucking harm. Da jeg fik det at vide var jeg ved at koge HELT over. Én ting er private mails i firmaets inbox, en HELT anden ting er private mails i den private mailbox (hotmail). Det skal de fandme ikke pille ved!

Guest jesper
Besvaret

Ok..uden udstukne regler/IT-politik, så skal de holde fingrene væk. Ihvertfald juridisk set. Derudover...MSN laver temp-filer selvom du beder den om ikke at logge dine beskeder i en given mappe. Man skal være en kende langhåret (læs: små-nørd) for at rydde helt op efter sig. Der findes dog programmer der kan klare dette ved hvert log-off af en given bruger...men dette burde jo ikke være nødvendigt. Men Vince...jeg giver dig så meget ret. Jeg var selv blevet mere end harm, havde det været mig der fik rodet i mine private ting.

Guest jesper08
Besvaret

Tal lidt med datatilsynet. Din arbejdsgiver må ikke læse dine emails eller anden korrespondance hvad enten den er elektronisk eller ej. I det øjeblik man (den der læser i din korrespondance)opdager at dette har et tilsnit af privat karakter skal man omgående stoppe. At logge på messengeren er lidt svært at klage over når du har sat den til at logge på automatisk. Din arbejdsgiver har jo ret til at benytte den computer du sidder ved... Lav om i din messenger således at du skal opgive password ved hvert logon, ligeledes kan du jo rette dit password.

Guest nikolaj
Besvaret

At logge på messengeren er lidt svært at klage over når du har sat den til at logge på automatisk. Din arbejdsgiver har jo ret til at benytte den computer du sidder ved... Ja, det er rigtigt nok - men så er det i givet fald også svært at klage over at de har åbnet mit mailprogram, og kigget i min personlige indbakke? Messenger er godt nok sat til at logge på automatisk - men den starter trods alt ikke op når man starter windows. Man skal starte programmet op, og det er ikke noget der lige ligger fremme på skrivebordet (rettelse: lå fremme på skrivebordet). Jeg har selvfølgelig slettet de resterende log-filer samt afinstalleret MSN, men vedkommende har helt bevidst været ude efter mine personlige samtaler, og har kopieret besked-arkivet til evt. fremtidig brug.

Besvaret

Erh, er det nu også dig Vince der skriver herinde, eller er det chefens kone?!?! Øv, og dig fik jeg hjælp af på msn til min selvangivelse... Fuck mand, er det nu dig eller... Denne sag er muligvis meget større end først antaget... Nåh, held og lykke med det Vince happy.gif

Guest nikolaj
Besvaret

Tak Toft ... vedr. din selvangivelse så har jeg påtaget mig tavshedspligt. Din hemmelighed er sikker med mig ... eller er den?? *uhh .. bævre ryste* happy.gif

Guest jesper
Besvaret

jesper08: "Din arbejdsgiver må ikke læse dine emails eller anden korrespondance hvad enten den er elektronisk eller ej" Dét må din arbejdsgiver da sagtens...og om det er der ingen tvivl. Din arbejdsgiver skal jo have mulighed for, ved sygdom e.l., at kunne få en anden til at fortsætte dit arbejde hvor du er nået til/slap. Men dette skal være klart for enhvér, eksempelvis udstukket i en nedskreven IT-politik, som medarbejderen får udleveret ved ansættelse. Ellers er vi ude i nogle andre regler, enig. Men stadig har arbejdsgiveren al mulig ret til at logge og snage i al trafik du genererer imens du er på arbejde.

Guest jesper08
Besvaret

Gio-> Som jeg skriver så skal arbejdsgiveren stoppe så snart han med al rimelig sandsynlighed kan se at der er tale om privat korrespondance.. Enig at man skal have adgang til at fortsætte hvor den ansatte slap ved sygdom og lign. Adgang til kontaktpersoner o.a. Men det var heller ikke det jeg skrev:-) Vincent-> "men så er det i givet fald også svært at klage over at de har åbnet mit mailprogram, og kigget i min personlige indbakke? " Det er der ikke noget der hedder på en arbejdscomputer. Men dine mails i mailprogrammet kan være private. det er vigtigt at du er mere konsekvent i din beskrivelse. En firmarelation kan jo nemt skrive en personlig mail til dig uden at den er privat, ok? For private e-mails gælder, at de har samme karakter som almindelige private breve, og er derfor omfattet af brevhemmeligheden. Det betyder, at det er strafbart at læse eller hacke andres private mails. Dette gælder også for arbejdsgiveren, der som udgangspunkt ikke må læse medarbejdernes private e-mails. En e-mail er tydeligvis privat, hvis den f.eks. har ”privat” eller ”Husk mors fødselsdag på lørdag” stående i overskriften. Hvis du vil sikre dig imod, at din arbejdsgiver læser private emails, så bør du altså tydeligt markere i overskriften eller den mappe de ligger i at det er privat email.

Guest jesper08
Besvaret

Gio, din udtalelse "Dét må din arbejdsgiver da sagtens...og om det er der ingen tvivl. Er altså helt hen i vejret og meget forkert. "Din arbejdsgiver skal jo have mulighed for, ved sygdom e.l., at kunne få en anden til at fortsætte dit arbejde hvor du er nået til/slap." Ja det er sandt og iøvrigt også en helt anden sag? Du blander lidt frugterne i skålen sammen her:-) "Men dette skal være klart for enhvér, eksempelvis udstukket i en nedskreven IT-politik, som medarbejderen får udleveret ved ansættelse." Der kan være et sæt regler i en virksomhed, men det giver ikke en virksomhed/arbejdsgiver ret til at læse private mails! "Men stadig har arbejdsgiveren al mulig ret til at logge og snage i al trafik du genererer imens du er på arbejde." Det er meget forkert, og jeg er ærgelig over, at du dels er af den opfattelse og dels formulerer dig dårligt. Hvad mener du med al mulig ret? hvad mener du med trafik? hvad mener du med at logge? Loven om brevhemmelighed samt persondataloven gælder altså her, den er også til for dig:-)

Guest jesper
Besvaret

Jeg har åbenbart buldret lidt med halve tønder, kan jeg godt se nu. Men helt u-ret har jeg nu heller ikke...men kan nu se at det ofte er lidt et "skøn" om bestemmelserne i persondataloven er overholdt eller ej. Et udsnit fra http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02122725?OpenDocument&Print : "Som følge af princippet om god databehandlingsskik finder Datatilsynet, at en arbejdsgivers kontrol af de ansattes Internet-brug og e-mails normalt forudsætter, at de ansatte på forhånd på en klar og utvetydig måde er informeret om, at kontrol kan finde sted, jf. herved også reglerne om oplysningspligt i persondatalovens §§ 28-29." Hvis der forudgående er informeret om firmaets intentioner, så må de altså godt. Til en vis grad. Og det er her skønnet kommer ind i billedet. "Hvis en arbejdsgiver skaffer sig adgang til oplysninger lagret i browseren eller i postsystemet på medarbejderens pc, er det en behandling omfattet af persondataloven, og lovens krav om forudgående information og sagligt formål gælder. Dette følger af den nyeste afgørelse fra Datatilsynet, hvori det præciseres, at persondataloven ikke giver en arbejdsgiver lov til at læse private e-mails, da dette er i strid med straffelovens regler om brevhemmelighed m.v." Summa summarum, så kan arbejdsgiver forsvare indgrebet på nogle punkter og på andre ikke. Igen må det understreges at man, som ansat, skal tydeligt præcisere hvad der er korrespondance af PRIVAT karakter. Hvis dette utvetydigt fremgår af en evt. overskrift på en mail, så skal arbejdsgiver holde snitterne væk...enig. Men indrømmet...jeg farede en kende for kraftigt i blækhuset. Det kan jo ske. ;o) Så...godmorgen til jer alle. happy.gif

Besvaret

Nu vil jeg altså ikke betegne en ansats private hotmail konto, som en del af firmaets post system - og ej heller at der her er tale om at skaffe sig adgang til information der er lagret i en browser. Der er sket en anvendelse af data/information der ligger på en arbejdsmaskine - for at skaffe sig adgang til en ansats private mail. Hvis der havde været tale om en email konto som var stillet til rådighed af arbejdsgiveren, var problemstillingen en ganske anden. Men dette er en privat mail konto, som ikke ligger placeret på arbejdsgivers udstyr, og som ikke kan forventes at indeholde arbejdsmæssig indhold af nogen art. Jeg har svært ved at se hvilken arbejdsmæssig baggrund der kan gives for denne adfærg. Det svarer jo lidt til at du kommer hjem og opdager din postkasse er blevet åbnet og din post blevet læst af din arbejdsgiver - for tænk nu hvis der var blevet sendt arbejdsrelateret post herigennem.

Guest palle
Besvaret

Men, hvis chefens kone ikke er ansat i firmaet, men kun har benyttet sig af en maskine, stillet til rådighed af firmaet, så har man vel et problem ? Så er det jo et privat søgsmål. At hun så "tilfældigvis" er chefens kone, er vel underordnet. Hvis det nu var en kollegas kæreste der havde set de mails, så var der vel heller ikke andet at gøre, end et privat søgsmål. Og, det ville man nok aldrig vinde, da sagsøgte jo kan sige, at han/hun havde fået oplyst passwordet.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...