Guest toft Skrevet July 13, 2004 Rapporter Skrevet July 13, 2004 Jeg overvejer at købe nyt tv, og det tv jeg har kastet mine øjne på, det er selvfølgelig billigst i Tyskland. Jeg kan totalt spare 26% på prisen (i forhold til det billigste sted i SE) ved at bestille det i Tyskland, og det er inkl. tysk moms på 16%, fragt og levering til døren. Er der nogen der med sikkerhed ved, at jeg ikke kommer til at betale svensk moms på 25%, ved at købe/få sendt et tv fra tyskland? Jeg kom i tvivl, da jeg godt kender reglerne for bil-import. Men omvendt har jeg også sammenlagt købt 70-80 cd'er i Tyskland mens jeg har boet i SE, og dem har jeg aldrig skulle betale 25% svensk moms for når pakken ankom. Så hvor går grænsen, er der nogen der har et link, eller ved bedre end jeg gør? Gider jo i hvert fald ikke at blive negativt overrasket over, at der evt skulle følge en bon med fra den svenske stat, når tv'et ankommer.
Guest toft Besvaret July 13, 2004 Rapporter Besvaret July 13, 2004 Jeg overvejer at købe nyt tv, og det tv jeg har kastet mine øjne på, det er selvfølgelig billigst i Tyskland. Jeg kan totalt spare 26% på prisen (i forhold til det billigste sted i SE) ved at bestille det i Tyskland, og det er inkl. tysk moms på 16%, fragt og levering til døren. Er der nogen der med sikkerhed ved, at jeg ikke kommer til at betale svensk moms på 25%, ved at købe/få sendt et tv fra tyskland? Jeg kom i tvivl, da jeg godt kender reglerne for bil-import. Men omvendt har jeg også sammenlagt købt 70-80 cd'er i Tyskland mens jeg har boet i SE, og dem har jeg aldrig skulle betale 25% svensk moms for når pakken ankom. Så hvor går grænsen, er der nogen der har et link, eller ved bedre end jeg gør? Gider jo i hvert fald ikke at blive negativt overrasket over, at der evt skulle følge en bon med fra den svenske stat, når tv'et ankommer.
Gio Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Er det Shopman du har kigget på? I så fald, så skriver de bl.a.: http://www.shopman.dk/0faq.asp#7 samt http://www.shopman.dk/0faq.asp#6 Men ok...så er det jo kun levering i DK, går jeg ud fra. Men reglerne burde være de samme til Sverige, da begge lande er med i EU, og Tyskland ligeså. Men hvad med at få en garanti fra sælger via mail først, eksempelvis!? Så burde du være homefree.
Guest lars Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Hvis man har betalt moms for en vare én gang i EU skal der helt sikkert ikke betales moms igen. Det er ligegyldigt at der er forskellige momssatser i medlemslandene.
Guest toft Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Gio: Nej, det er ikke hos shopman. Det er i øvrigt 11,5% dyrer at handle det tv jeg har udset mig gennem shopman, end at få det fra Tyskland. Det er gennem www.technikdirekt.de at jeg evt har tænkt mig at handle, da det er den billigste pris (og desuden ikke er en lille skummel netshop). Jeg har læst på www.tullverket.se og www.skatteverket.se, og kan så vidt muligt se at det er de samme regler som da jeg boede i DK, men man har det jo med at blive overrasket herovre en gang i mellem (både positivt og negativt). Og jeg vil gerne være 102% sikker på, at jeg ikke bliver negativt overrasket med en sådan handel her. Det jeg ville var såmænd egentlig bare lige at høre, om der var en der havde handlet noget tilsvarende, og som kunne bekræfte at man ikke skulle betale svensk moms af en tysk vare, der er betalt tysk moms af. Men det lader til at jeg bliver den første herovre der prøver at importere noget hifi ;-)
Guest lars Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Se her under punktet "Var ska momsen tas ut?" http://www.skatteverket.se/skm_goteborg/foretag/moms_utrikeshandel_skm14.html#ny a Der står: "För privatpersoner är EG en enda stor marknad. Man betalar moms i det land där säljaren finns. Det här kallas ursprungsprincipen. Du som konsument kan välja att åka till Grekland eller Tyskland och köpa din nya TV, och köra hem med den i bilen, likaväl som du kan åka och köpa den i Alingsås. Skillnaden är att i Sverige betalar du 25% moms, i Grekland 18% och i Tyskland 16% moms."
Guest toft Besvaret July 14, 2004 Rapporter Besvaret July 14, 2004 Lars: Tak skal du have, det var lige sådan en tekst jeg skulle bruge PS. Du må have postet dit første indlæg mens jeg skrev mit seneste indlæg, for det ser jeg ikke før nu. Der er også kun 3 minutters forskel ;-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu