Jump to content

Bevis for pendling ?

Recommended Posts

Skrevet

Har været hos Skatteverket/Folkbokföringen med mit internordiske flyttebevis, pas og lejekontrakt, så langt så godt .. Fik der at vide, at jeg skulle dokumentere at jeg pendlede frem og tilbage (selv om de ku´ se at jeg havde opgivet min danske arbejdsplads) Jeg fortalte dem naturligvis at jeg endnu ikke havde købt pendlerkortet da jeg officielt først flytter til Malmø d. 1/10 dertil svarede den (for iøvrigt søde)dame at jeg skulle sende det i løbet af en uge.. Underligt ikke eller ?

Besvaret

Har været hos Skatteverket/Folkbokföringen med mit internordiske flyttebevis, pas og lejekontrakt, så langt så godt .. Fik der at vide, at jeg skulle dokumentere at jeg pendlede frem og tilbage (selv om de ku´ se at jeg havde opgivet min danske arbejdsplads) Jeg fortalte dem naturligvis at jeg endnu ikke havde købt pendlerkortet da jeg officielt først flytter til Malmø d. 1/10 dertil svarede den (for iøvrigt søde)dame at jeg skulle sende det i løbet af en uge.. Underligt ikke eller ?

Besvaret

Det er ret sjovt, for jeg skulle ikke og min kollega skulle som dig. Men han sendte hellere ikke noget, og han har aldrig hørt noget fra dem siden. Problemet tror jeg er at, det hele er nyt for dem, forstået på den måde at de skal jeg ikke betale for brobizz eller andet da det er jo DK du betaler skat til, og det er DK der skal give dig fradraget. Så bare glem det, og velkommen til sverige

Besvaret

Meget underligt, Bo, du har som borger i Norden ret til at flytte til Sverige ligeså enkelt, som hvis du ville flytte til Lolland. Skatteverket gør p.t. en stor indsats for at afsløre proforma-flytninger. Det er svært for dem på grund af de åh så "fåniga" danske regler om beskyttelse af fortrolige oplysninger og de åh så fjollede restriktioner mod registersamkøring - og det kan have fristet dem til trods advarslen "don't try this at home" at tage Bush-doktrinen i anvendelse - den der handler om "foregribende angreb" (preemptive strikes) mod hjemmedefinerede slyngler i strid med folkeretten og al sund fornuft. At bede dig om at dokumentere, at du pendler, er at indlede en grundløs falsk-flytning-procedure mod en uskyldig, for eftersom du ikke er flyttet endnu, kan du jo heller ikke være "flyttet". Men Skatteverket forestiller sig måske, at du senere kunne finde på at "flytte" uden at flytte, så de går straks til angreb med midler, som forekommer usædvanlige for Skandinavien, men måske ikke er det. Jeg konstaterer, at en svensk myndighed af Skatteverkets kaliber forsøger sig med "skojarbolagsfasoner". Borgeren tror, han melder flytning, men myndigheden har en anden dagsorden og benytter borgerens usikre situation til ved hjælp af forblommede trusler om komplikationer eller rent ud afslag at forlange særlige informationer. Det er allersødest sagt ikke god forvaltningsskik. Det er magtmisbrug og noget værre svineri. Det kunne være meget spændende at høre af den søde dames egen søde mund eller egen søde hånd, hvilket lov- eller regelgrundlag, hun støtter sig til, når hun vil se din rejsehjemmel, før hun vil indskrive dig i folkeregisteret, så det synes jeg, du skal spørge Skattemyndigheten om skriftligt.

Guest michaelbo
Besvaret

Jeg var ude for det samme da vi "folkbogførte" os i fredags. Man skulle udfylde et skema der kun omhandlede ens transportmåde, afstand, tid, til en ens arbejdsgiver i DK.?? De kunne kun udstede personnummer efter vi faktisk er flyttet til sverige, også selvom de fik forevist slutseddel på hus. Usmidigt lame.gif Håber ikke at det vil give for mange problemer med El, forsikring , vand og telefon.

Besvaret

MichaelBo, Har været i lignende situation for 1 års tid siden. Jeg havde en vældig hjælpsom svensk ejendomsmægler, som formidlede forsikring, bank med mere. Måske kunne du prøve den vej, hvis du løber ind i problemer. Ellers har du ret - det er vanskeligt uden personnummer. Vi fik f.eks. først telefon da vi havde fået personnummer.

Besvaret

Heh, jeg kunne ikke engang leje en videofilm forleden... Men ok det giver jo mening at have et svenkst cpr. nummer, men det er først nu at jeg forstår hvor meget et cpr nummer betyder... Så må jeg bare håbe at min fraflytterkommue kan få fingeren ud og sende mig det internordiske flyttebevis...

Guest michaelbo
Besvaret

De har lovet at jeg har cpr.nummer senest et par dage efter 1.10. så det går jo nok. Bank og mægler har været utroligt hjælpsomme og der har ikke været skyggen af problem. Men det er blevet skrevet urtroligt tit herinde : Man kommer ingen steder uden cpr- nummer.

Besvaret

man kommer et sted uden cpr nummer,alle firmaerne kan oprette tingene, med et fiktivt de laver, det nemmeste er at få en emailadresse, på de steder du opretter de forskellige ting, el telefon osv. Gjorde det selv på den måde.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...