Jump to content

För Svenskar i Danmark

Recommended Posts

Skrevet

Finns det någon motsvarande debattforum för svenskar i Danmark? Jag har i denna debatt hittat precis vad jag söker men tvärt om. Jag flyttade från Sverige till Danmark för några år sedan och känner igen många av frågeställningarna ni tar upp i debatten. Om någon är intresserad har jag en hemsida som handlar om danskar och Danmark ur ett svenskt perspektiv: www.andrasidansundet.se

Besvaret

Finns det någon motsvarande debattforum för svenskar i Danmark? Jag har i denna debatt hittat precis vad jag söker men tvärt om. Jag flyttade från Sverige till Danmark för några år sedan och känner igen många av frågeställningarna ni tar upp i debatten. Om någon är intresserad har jag en hemsida som handlar om danskar och Danmark ur ett svenskt perspektiv: www.andrasidansundet.se

Besvaret

Tjena GB... Flot og informativ side. Og gode artikler - dog er hjemmesiden ikke så dyb, og indeholder ikke så meget. Men det er vel "endnu", går jeg ud fra!? ;o) Lækkert at læse om tingene set med svenske øjne...og så er din side også med et glimt i samme: happy.gif

quote:
Föreningen Svenskar Andra Sidan Sundet kräver följande av den danska regeringen/författningen/befolkningen: - Möjlighet att rösta i och själv deltaga i politiskt arbete på riksplanet. - Tillåtelse att köra svenskregistrerad bil för all med svenskt körkort - Döp om ”Svensk pölserätt” till ”O-svensk pölserätt” - Ledigt på midsommarafton - Gratis undervisning i dansk ironi till alla nydanskar - Undertexter vid alla intervjuer med Hasse Backe; vi förstår inte heller vad han säger.

Besvaret

Meget meget sjovt! Noget helt andet - Det kunne være oplagt med lidt forums battles i fodbold og i den stil happy.gif

Besvaret

Meget brugbar ordliste over lumske ord;-) Og jeg som indtil idag synes det svenske ord for balle (skinke) var sjovt....det må jeg hellere passe på med at prøve at forklare en svensker....

Guest göte_børge
Besvaret

I lömska ord står det att "balle" på svenska betyder "tissemand". Jag vill dock tillägga att man i södra Sverige blivit påverkad av danskan, så där betyder "balle" "balle"(bagdelen). Någonstans i småland vänder sig ordet till framsidan!!!

Guest göte_børge
Besvaret

Det är helt riktigt Jesper, sajten innehåller inte så mycket ännu, men jag har tänkt fylla ut den med mer material efter hand. Konstigt nog verkar heller inte cyberspace översvämmas av svenskar som är intresserade av Danmark, min server har inte fått overload en ända gång sedan jag lanserade sidan. Kanske något att diskutera i detta forum: Det verkar som att danskar är mer intresserade av Sverige än svenskar är intresserade av Danmark. Stämmer det? Varför i så fall?

Besvaret

GB: Kanske er det fordi Sverige egentlig har alt hvad Danmark har...og mere til. At SB er stedet du skal hen for at købe stærk øl og spiritus, og at dette er til en ret uhyrlig pris - er egentlig det eneste minus jeg, som dansker, har fundet ved den svenske hverdag. (og det er jo faktisk et ubetydeligt problem ;o)) Sverige har så meget mere at byde på end Danmark på mange punkter. Så derfor kan jeg godt forstå den danske interesse for "Det Store Åbne Land" på den anden side af Öresund. Jeg tror dansken mangler "albuerum" efterhånden. Det høje loft i Sverige er utroligt tiltalende - og samtidig er jeg ked af at jeg ikke selv fik udnyttet dette i mine 1½ år hinsidan. Folk der fortsat omtaler Sverige som "forbudsland" og "skatte-ly" ved ikke hvad de snakker om. Men dem bliver der heldigvis færre og færre af - og netop derfor ser man den øgede interesse for at rykke over på den anden side. Folk er ved at få øjnene op for vores dejlige broderland. Jeg kunne ikke få min nuværende hverdag til at fungere i Sverige, desværre. Men med tiden, måske. Og det er bestemt ikke usandsynligt jeg tager chancen igen...senere.

Guest göte_børge
Besvaret

Jag håller inte riktigt med. Visst har Sverige mer att bjuda på på en del område, men Danmark har det på andra områden. Många svenskar jag känner har pinsamt lite kunskap om Danmark, fråga feks någon om vem som är statsminister och vilket parti han tillhör. Jag bor och arbetar i Danmark (i ett nordiskt selskap) och mina danska kollegor har mycket bra kunskap och intresse før sverige. Mina svenska kolleger vet inte alls mycket om Danmark, och är inte så intresserade heller... Jag har två saker som jag tror är viktiga: De flesta danskar bor tätt på Sverige, de flesta svenskar bor långt från Danmark. Många vuxna danskar är uppväxta med Svensk TV

Besvaret

Jeg vil så absolut holde med Gio. En af de helt store plusser ved Sverige er den vidunderlige natur og det, at der er så højt til "loftet". Selv her i Almvik, hvor jeg bor, kan man nyde en solnedgang, har masser af fugleliv og kaniner lige uden for døren, og alligevel har jeg kun 10 min. til centrum. 2 km. fra mig er der en fin herregård og marker, og man kan rigtigt følge årets gang. For mig har det aldrig være "udlandet", men mine venner og kolleger spørger stadig efter 3½ år: "Skal du så til Sverige nu?", hvis det sådan er blevet lidt sent. "Ja", siger jeg, "det er jo der, jeg bor". For dem ER det udland og en laaang rejse = 35 min. Mine veninder tilbyder mig stadigvæk at blive og overnatte, så jeg ikke skal køre heeele den lange vej. Iøvrigt synes jeg, det er hyggeligt med en svensker på debatten. ;o)

Besvaret

Hej Göte_børge Cool webside du har. Din webside samt scanianet og andre private initiativer er ved at hjælpe befolkningen med selv at samle scandinavien, som vores politikkere ikke har formået igennem årtier. Ser man i det lange perspektiv, sker der jo egentligt meget for tiden. Hvor er det godt at se dig herinde. Keep up the good work.... ****Tillåtelse att köra svenskregistrerad bil för all med svenskt körkort**** Hvis det skete ville 5.5 milloner danskere valfarte til den Svenske ambassade, og bede om Svensk kørekort samme dag. He he....

Guest göte_børge
Besvaret

Hej Thomas O. Kul att vara här. Tack för dina kommentarer om min sajt. Det där med svensk bil är väldigt viktigt för mig. När vi var ganska nyinflyttade till Danmark åkte vi till en bilforretning för att köpa bil. Vi blev chockade! Vi trodde att de skojade med oss! Vi letade efter kamerorna från "Rent fub". Nu är min fru gravid så hon orkar inte ta bussen till jobbet. Så för tillfället har vi två bilar, vilket alltså betyder FYRA svenskregistrerade bilar!!! - "Skat, tar du Mazdan och Forden till jobbet så åker jag med BMW:n och Mercan till verkstan"

Guest göte_børge
Besvaret

Glömde nämna det Thomas, att jag är stolt att min sajt kan ses som ett politiskt statement¨;-)

Guest göte_børge
Besvaret

Hej Ulmus Det där med utlandet känner jag igen. Jag och min fru kommer från en skånsk landsby (1 timmes bilresa från Köpenhamn) och våra vänner där tycker det är exotiskt och långt bort att vi bor i Danmark. Tidigare bodde vi i Stockholm 6 timmar "hemmifrån". Vi tycker att vi nästan flyttat hem igen... Och för övrigt anser jag att det är hyggeligt med alla danskar på nätet ;-)

• 1 month later...
Besvaret

For mit vedkommende er det yderst velkomment. Keep it up GB... det gør en forskel på sigt....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...