Jump to content

Dansk CPR-nr + togstationen Malmö syd + købervejlednng

Recommended Posts

Guest anonym
Skrevet

Hej, En rigtig fin side, må jeg sige. Jeg har 4 spørgsmål: 1) Jeg kan læse, at når man flytter til Sverige får man et svensk cpr-nr. Samtidigt får man et nyt sygesikringsbevis hvor ens CPR-nr er erstattet med et pendlernummer. Betyder det at man mister sit danske CPR-nr? Og at man f.eks. skal have et nyt hvis man flytter tilbage? 2) Man kan ikke se alle togstationer på http://www.karthotellet.com eller på kraks kort. Er det korrekt forstået at stationen Malmö syd ligger mellem det sted hvor henholdsvis Pildammsvägen og Trelleborgsvägen krydser sporret? 3) Jeg kan fornemme at man let risikerer at blive snydt i forbindelse med køb af Bostadsrätts. Hvilken rådgivning kan man søge mht prisen? Er det korrekt forstået at en bank med lokalkendskab vil kunne hjælpe en og er det i givet fald tilstrækkeligt at stole på deres vurering? 4) Jeg har også set at det anbefales at få en fagmand til at vurdere et hus inden man køber det da man som køber er dårligere stillet mod fejl og mangler end man er i Danmark. Gælder dette også i forbindelse med køb af Bostadsrätt? Christian

Guest anonym
Besvaret

Hej, En rigtig fin side, må jeg sige. Jeg har 4 spørgsmål: 1) Jeg kan læse, at når man flytter til Sverige får man et svensk cpr-nr. Samtidigt får man et nyt sygesikringsbevis hvor ens CPR-nr er erstattet med et pendlernummer. Betyder det at man mister sit danske CPR-nr? Og at man f.eks. skal have et nyt hvis man flytter tilbage? 2) Man kan ikke se alle togstationer på http://www.karthotellet.com eller på kraks kort. Er det korrekt forstået at stationen Malmö syd ligger mellem det sted hvor henholdsvis Pildammsvägen og Trelleborgsvägen krydser sporret? 3) Jeg kan fornemme at man let risikerer at blive snydt i forbindelse med køb af Bostadsrätts. Hvilken rådgivning kan man søge mht prisen? Er det korrekt forstået at en bank med lokalkendskab vil kunne hjælpe en og er det i givet fald tilstrækkeligt at stole på deres vurering? 4) Jeg har også set at det anbefales at få en fagmand til at vurdere et hus inden man køber det da man som køber er dårligere stillet mod fejl og mangler end man er i Danmark. Gælder dette også i forbindelse med køb af Bostadsrätt? Christian

Besvaret

Hej Christian! Nej du mister ikke dit danske CPR-nr. Det skal du stadigvæk bruge ved alle henvendelser til myndigheder i DK (undtaget Sundhedsvæsenet). Hvis du beholder dit arbejde i DK, skal din arbejdsgiver også stadigvæk bruge det til skat o.l. Du får bare 3-4 numre mere at holde styr på. Som du måske har læst andetsteds på forumsiderne, får du også et specielt nummer ved receptkøb på apoteket. M.h.t. "alle togstationerne" - der er kun 2 i Malmö, nemlig Svågertorp/Malmö Syd og så Malmö Centralstation. Derfor kan du ikke finde andre på kortet. Og ja, Svågertorp ligger der, hvor du angiver det.

Guest anonym
Besvaret

Tak for svaret :-) Det sjove er at Svågertorp/Malmö Syd ikke er angivet på de omtalt kort. Christian

• 9 months later...
Besvaret

Hvornår får man sit svenske CPR-nr. Først når man er flyttet eller kan man få det lidt tid i forvejen? Grunden til at jeg spørger er at når jeg vil ordne nogen ting på forhånd, forsikringer f.eks. bliver jeg afkrævet mit (svenske) CPR-nr og når jeg ikke har det kan jeg ikke komme videre. Et firma kunne slet ikke sælge mig en forsikring uden mit CPR-nr. Og jeg ville også gerne undersøge markedet for bilforsikring, men jeg kan ikke se nogen priser uden CPR-nr. Er der iøvrigt nogen der kender reglerne for hvad der skal ske med ens danske bil når man flytter. Jeg regne med at beholde min en månedstid indtil jeg får skaffet en svensk og solgt den danske. Er der en overgangsperiode hvor man kan beholde sin bil dansk registreret og forsikret, eller skal man indregistrere den i Sverige fra day one?

Besvaret

Hej NIels. Hvis du tager dig tid til at kigge i de forskellige foraer, finder du svarene på all dine spørgsmål!!!!!!!!!!!!!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...