Jump to content

Dansk arbejdsgiver, oplysninger

Recommended Posts

Guest henrik
Skrevet

Hej alle Jeg vil flytte til Sverige, men beholde mit job i dk. Hvad skal min danske arbejdsgiver gøre, hvis jeg flytter? Jeg kan jo beholde min danske lønkonto, og jeg skal også være i dansk fagforening / A-kasse. Og jeg skal jo også betale dansk skat. Men skal han bruge mit nye Svenske cpr-nr? og er der andet ting jeg skal tænke på ? Håber der er nogle som kan hjælpe. Hilsen Henrik

Guest henrik
Besvaret

Hej alle Jeg vil flytte til Sverige, men beholde mit job i dk. Hvad skal min danske arbejdsgiver gøre, hvis jeg flytter? Jeg kan jo beholde min danske lønkonto, og jeg skal også være i dansk fagforening / A-kasse. Og jeg skal jo også betale dansk skat. Men skal han bruge mit nye Svenske cpr-nr? og er der andet ting jeg skal tænke på ? Håber der er nogle som kan hjælpe. Hilsen Henrik

Besvaret

Du skal normalt ikke gøre noget andet end give ham din nye adresse og nye skattekort.Jeg kan i den forbindelse oplyse at Dataløn ikke kan håntere svenske adresser :-(

Besvaret

Hej Henrik! Din danske arbejdsgiver skal ikke gøre noget særligt, men stadigvæk bruge dit dansk personnummer. Du kan ikke bruge dit svenske personnummer i DK. Din arbejdsgiver kan imidlertid ikke sætte din løn ind direkte på en svensk bankkonto, så du skal stadigvæk have en konto i en dansk bank, og så kan du een gang om måneden få overført penge -gratis- til en konto i en svensk bank. For at gøre denne process nemmere, er det en fordel, hvis du opretter en konto i en dansk bank, der har samarbejdsaftale med en svensk bank -prøv at gå ind på "Pendlerguidens afsnit om banker, der finder du, hvilke banker, det drejer sig om. Derpå får du oprettet en konto i den svenske bank og din løn indbetaler arbejdsgiver bare som sædvanligt. Om der er andet, du skal tænke på? Ja, du skal have et nyt sygesikringskort i Danmark, fordi du er knyttet til det danske sygehusvæsen, da du jo er skattebetaler i DK. Nyt sygesikringsbevis får du ved at henvende dig til sygesikringskontoret i den kommune, du flytter fra. Og hvis du skal købe tilskudsberettiget medicin på apoteket, skal du også der have et nyt, fiktivt personnummer. Det skal du selv bede om.

Guest henrik
Besvaret

Tak for hjælpen. Hvad med dataløn, min arbejdsgiver benytter dem ? Hilsen Henrik

Besvaret

Det betyder ikke andet end at der ikke kan stå den rigtige adresse på lønsedlerne.På min står der den rigtige vej, men postnummer i Danmark.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...