Jump to content

Hvilken begrundelse ligger bag ?

Recommended Posts

Besvaret

Jeg kan da godt fortsætte: Vi havde ældre hus, som ville have kostet en mindre bondegård at sætte i stand. Vi ville gerne have et hus, som ikke skulle vedligeholdes de første (forhåbentlig mange) år. Vores barnebarn, datter og svigersøn har boet i Malmö i snart 3 år og vi har absolut ikke noget mod skåningene. Vi har boet her siden maj og kommer godt ud af det med vores svenske naboer. I det område, hvor vi bor nu, er der indtil videre kun svenskere, hvilket passer os helt fint. Vores danske venner (som bor i DK) kommer også og kigger til os af og til, og vi besøger dem på vej hjem fra jobbet i Danmark.

Besvaret

Jeg har bestemt også oplevet at svenskerne er lidt sødere til at hilse, hvad enten det er kassedamen, buschaufføren eller naboerne. Om de er mere venlige end danskerne af den grund ved jeg ikke, men jeg synes bestemt at de er mere høflige og jeg synes egentlig at det er mægtig hyggeligt. Jeg voksede op i en lille flække på sydsjælland hvor det var kotume at hilse på alle, men efter den obligatoriske flytten fra provinsen til København (og senere til Roskilde) synes jeg det rart at det atter er en selvfølgelig ting at hilse på de mennesker man støder på i løbet af en almindelig dag. Kom ikke og sig at det er helt almindeligt at hilse på ekspediententerne/naboerne i KBH - jeg bliver oftest mødt med et underligt blik når jeg (af vane efter at være flyttet herover) gør det. Og folk svarer ofte ikke på min hilsen...:-( Jeg har ofte tænkt over det når jeg er kommet tilbage til DK efter rejser i udlandet - selv megabyer som London og New York har en anden høflighedskultur end vi har i hovedstadsområdet, så det kan ikke kun være størrelsen på byen eller by kontra land det kommer an på. Jeg ved ikke hvad det handler om? Jeg elsker Danmark (også København selvom jeg synes at NOGLE - ikke alle - somme tider - ikke altid - er lidt uhøflige, men jeg er sikkert bare en bonderøv) - men jeg holder godt nok også forfærdeligt meget af at bo i Sverige: 1:Mit svenske studie 2:Min bostadsrätt 3:Svenskerne generelt 4:kassedamerne i Konsum 5:Mine naboer 6proud.gifK - lösvikts godis 7:Skånes smukke landskaber 8:blåbær 9:kursen på kronen 10:Krebsegilder

• 2 weeks later...
Guest kristian
Besvaret

Jeg måtte også lige være med :-) 1. naturen, både her i Skåne og 1000 km længere nordpå hvor jeg boede før jeg flyttede til Malmø. 2. menneskerne. Høflige, smilende og sjældent stressede. 3. det spændende ved at flytte til et helt nyt land 4. min store familiebil i god stand købt for kun 11000 SEK 5. priserne på dagligvarer, taxa´er, o.s.v. 6. min HSB Bolina internetforbindelse 7. søndagsåbent. F.eks. ICA alle dage indtil 22! 8. deres måde at lave lejligheder på. Køkkerner, skabe, vaskerum o.s.v. 9. Lösgodis. Puha for en mavepine :-) 10. de efterhånden mange vilde oplevelser jeg har oplevet med svenske indenrigsfly. Det er bedre end Tivoli! Og da lige en liste over dårlige ting som jeg har erfaret og bestemt godt kunne leve foruden. 1. Tolden. Jeg bliver konstant stopper og spurgt om både det ene eller det andet. 2. Öresundstogene og SJ´s ureggelmæssigheder. Har prøvet 2 gange at blive forsinket over 14 timer med SJ! oven i det er der alle småforsinkelserne på "kun" et par timer. 3. svenskernes hasarderede kørsel. Ved ikke hvad de tænker på når de laver overhaling indenom i nødsporet... 4. prisen på brobizz. Tog toget i starten men p.g.a. en tidsbesparelse på over 3 timer om dagen ved at køre så jeg mig nødsaget til at smide de 2400 om måneden for brobizz

• 4 weeks later...
Besvaret

Til MIC2 Er det lettere at adoptere gennem Sverige?? Svar gerne på min Email adresse

Besvaret

Er svenskerne/naboerne bedre til at hilse end danskerne? Det ved jeg nu ikke rigtigt, ikke her hvor jeg bor. Har mange gange oplevet, at svenskerne nærmest ser lidt forskræmte ud, når de møder en som hilser på dem, og derfor lader de sig som om de ikke har set en. Det finder jeg noget uhøfligt - kassedamen tæller ikke! Til gengæld hilse langt de fleste, da jeg have en lejlighed på Frederiksberg. Nej, jeg bliver nu ikke liderlig over den svenske "venlighed". Og hvorfor har svenskerne en udpræget tendens til *altid* at stå/stoppe op ved de elektriske trapper, ved udgange, osv. Og vil de gå lidt til siden? Nej, trist, ikke sandt?

Besvaret

Jeg synes det er meget fint, at så mange skriver om alle de gode, positive ting, som de mener at kunne finde i Sverige. Alligevel vil jeg da godt efterlyse nogle mindre gode ting også. For der er også en del negative ting herovre. Og jeg har hørt om flere, der har vendt snuden hjem igen efter flere skuffende oplevelser. Eller er Sverige da landet, der flyder med mælk og honning?

• 2 weeks later...
Besvaret

Til Lene Vi mener at det er nemmere at adoptere, men det er også noget mindre i kroner og øre.

Besvaret

Til Lene Vi mener at det er nemmere at adoptere, men det er også noget mindre i kroner og øre.

Besvaret

Hejsa! Tjah - nu er vi ikke flyttet over endnu, men jeg har fået arbejde i midten af København og havde til at starte med kigget på lejligheder uden for København, indtil en ven foreslog at han købte hus i Skåne området (Malmö) og at jeg så boede til leje hos ham. Jeg har brugt en del tid herinde på dette 'site' for at lære lidt mere om hvad jeg skal forvente og ikke forvente. Jeg har fortsat mange spørgsmål, men det ser da ud til at jeg kommer til at bo bedre i Sverige, frem for hvis jeg havde valgt Danmark. Eh - 10 gode grunde. Den skal jeg give jer når jeg er flyttet over. :o)

Besvaret

Nu har vi skrevet en del om fordelene ved at "flytte over" - det kunne være rart, hvis dem, der giver op og vender snuden hjem til DK, gad skrive et par ord om, hvorfor. Hvad gik galt? Og er det noget, vi andre kan bruge til noget. Måske til at undgå, at vi havner i samme fælder, hvis det er det, der er problemet.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...