Jump to content

Försäkringskassan

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Vi er lige flyttet over og alt er gået så fint og smertefrit. Nu har jeg så lige fået et brev fra "försäkringskassan". Et spørgeskema med spørgsmål om hvad jeg skal i Sverige, hvor jeg arbejder, om jeg har børn osv. Så vidt jeg selv er klar over er det eneste sted jeg har meldt mig til hos Skattemyndigheten, til hvem jeg vist også skrev at jeg skulle arbejde i DK. Hvem er lige "försäkringskassan"? Og hvor kender de mig fra?? Tak for hjælpen!

Besvaret

Hej. Vi er lige flyttet over og alt er gået så fint og smertefrit. Nu har jeg så lige fået et brev fra "försäkringskassan". Et spørgeskema med spørgsmål om hvad jeg skal i Sverige, hvor jeg arbejder, om jeg har børn osv. Så vidt jeg selv er klar over er det eneste sted jeg har meldt mig til hos Skattemyndigheten, til hvem jeg vist også skrev at jeg skulle arbejde i DK. Hvem er lige "försäkringskassan"? Og hvor kender de mig fra?? Tak for hjælpen!

Besvaret

Hej Line Vi har også fået de breve et par gange, jeg tror de bliver sendt automatisk ud når man tilmelder sig det svenske folkeregister, jeg tror at det er så man kan søge om at komme med i deres sygesikrings ordning, men jeg er ikke sikker jeg har selv undret mig. Vi har indtil videre bare smidt brevene ud.

Besvaret

Skattemyndigheden står også for det svenske folkeregister, så det er ikke så mærkeligt, at ens adresse bliver sendt videre til Försäkringskassan, der varetager alt inden for social sikring. Det som en dansk kommunes socialforvaltning tager sig af. Jeg har også fået et skema, som jeg har svaret på, og fået en ikke opsigtsvækkende meddelelse tilbage, som jeg har forlagt. Jeg vil da foreslå, at man udfylder skemaet. Det kunne jo ske, at ens forhold ændres, eller at politikerne ændrer dem, så man vil få problemer med at være ukendt af Försäkringskassan. Det er nok også den nemmeste måde at undgå flere breve på. Tjek evt. www.skane.fk.se

Besvaret

En bekendt modtog også dette brev for nogle måneder siden, efter at være flyttet til Sverige... Da hun modtager pension fra Danmark undrede hun sig lidt over brevet. Jeg anbefalede hende at tale med dem (deres kontor ligger 300 meter fra hvor vi begge boede/bor). Resultatet blev at hun skulle udfylde skemaet og modtog så den famøse bekræftelse, og har siden ikke hørt mere. I øvrigt får alle vel også den lille bogpakke fra Integrationsverket (Sverige - en pocketguide)?

Besvaret

Okay. Tak for hjælpen. Jeg har udfyldt skemaet og sendt ind, så ser vi der sker (om noget..) Har endnu ikke fået noget information fra integrationsverket. Men hvis det ikke er kommet indenfor de næste par uger, så kan jeg jo lige ringe til dem og høre ad.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...